21-04-17

ZUID-AFRIKA dag 4 (Nkambeni Lodge)

Grmmbllll...

Ik ben slecht, maar dan echt wreed slecht gehumeurd opgestaan... nu ja opgestaan? Ik heb eigenlijk zo goed als niet deftig geslapen... in shiften... veel korte onrustige shiften!

Die spoorweg waar we gisteren onder door reden, die ligt hier duidelijk vlakbij en dat zal ik geweten hebben!

Om twaalf uur heb ik vaag iets gehoord, maar dat was in mijn eerste slaap, maar om twee uur kwart ben ik, wakker geworden. Ik dacht eerst dat er een helikopter aan het landen was in de lodge, maar dan besefte ik dat het een trein was. Een kwartier lang denderde een - zo te horen zware en heel lange - trein voorbij... vlakbij! Ik heb het nadien op google earth opgezocht, die verdomde spoorlijn loop op nog geen 500 meter langs de lodge... en zo een tent is niet echt geluidsdicht! Hoe halen ze het in hun hoofd! Dedju toch.

En het bleef niet bij één trein: om kwart na 4 passeerde de volgende... en om half zes was er ander kabaal buiten: precies een paar dames die taterend valiezen kwamen ophalen met een auto met draaiende motor en die valiezen werden vrolijk in een laadbak gegooid, denk ik... en iets nadien passeerden al babbelend de eerste toeristen voor een wandelsafari en om 6u22 passeerde de volgende trein.

Toen ben ik opgestaan om een stukje te filmen! Slapen kwam er toch niet meer van.

Mijn enthousiasme over Nkambeni is vannacht dus zweer zwaar bekoeld. En over de Blauwe Vogel nog iets meer!

Dat er wijzigingen kunnen zijn in een programma, dat is normaal, er kan steeds iets onverwachts tussenkomen, maar dit is er over!

Volgens mij hebben ze ons versast naar hier omdat er in Shalati geen plaats was: er is de dag voor ons ook een groep vertrokken en gezien die twee dagen op hetzelfde zitten, konden wij daar vermoedelijk niet bij.

Het is dus geen geval van "Afrikaanse" overmacht, maar van bewuste overboeking en 't is bijgevolg heel spijtig dat we dat maar kort voor afreis op heel onopvallende wijze moesten te weten komen. Eerst die langer vlucht, dan een rit met als hoogtepunten de WC's van naftstations en nu een lodge waar je geen oog dicht doet!

In plaats van 60 km verder ergens in den bled te zitten, steken ze ons dus vlak bij de bewoonde wereld... met alle bijhorend lawaai. Ik ben absoluut niet uitgeslapen en bijgevolg gruwelijk kregelig als de vierde dag aanbreekt.

Het krediet dat de organisatie gisterenavond had verdiend met het diner, is alweer helemaal opgesoupeerd...en we zijn nog niet aan het ontbijt!

Het is gewoon niet te geloven, in hun folder zetten ze blijkbaar zo maar wat... als garnituur of wat?

Ter plaatse doen ze in elk geval meestal iets anders... tot nu toe.

En morgen is het verdorie weer van dat, want blijkbaar zijn het treinen met ertsen die naar Maputo in Mozambique denderen... elke nacht... om de twee uur!

Van Maputo gaat al dat erts dan naar China.

Dus... eigenlijk... dankzij de Chinezen en een haven in Mozambique, doe ik hier in Zuid-Afrika geen oog dicht. Maak dat nu mee!

Om 6.38u ben ik gewassen en aangekleed en besluit om er toch het beste van te maken en dan maar op verkenning te trekken langs de draad.

Mocht ik niet goed wakker zijn geweest, kon ik eens aan de draad voelen... maar ik ben wakker... niet uitgeslapen, maar toch wakker... al een tijdje!

Achter het zwembad ligt een poel waar een familie nijlpaarden huist... die hebben alvast geen last van de treinen 's nachts want dan komen ze uit hun water om te gaan grazen en trekken daarvoor tot wel 20 km ver weg... (volgens de gids)... ze zouden wel gek zijn om in dat lawaai te blijven doorhummelen.

Het zwembad zelf ziet er redelijk uit... en als het weer straks wat meevalt gaan we hier zelfs wat kunnen zonnen... of slapen!

Om 6.52u neem ik een kijkje aan het ontbijt en zet mij gelijk neer voor een eerste hapje. Straks kom ik nog wel eens, met Martine, maar 'k ben hier nu toch!

Ik heb mij nu wel een ietsje negatief uitgelaten over Nkambeni, maar dat is wegens een slechte nacht... het ontbijt, daar valt niks kwaad van te zeggen!

Om kwart na zeven stijgen de eerste groepen in de busjes om te vertrekken... naar waar, dat weet ik niet, maar één ding is zeker: bij het reizen in Zuid-Afrika beginnen de dagen vroeg... heel vroeg! (behalve dan de eerste dag als je landt met Blauwe Vogel en Emirates, maar daar heb ik geloof ik al een beetje over gezaagd!)

Het domein van de lodge is zowat een halve kilometer lang van aan het restaurant tot de ingang... een mooi ochtendwandelingetje!

Onderweg kom ik de valiezenploeg tegen: het was vanochtend heel vroeg inderdaad een pick-up waar de bagage werd ingesmeten... ik had het - tussen twee treinen in - dus toch goed gehoord! Trouwens, mijn valiezen sleuren is in Afrika een vrouwenjob... de man, die zit achter het stuur en wacht tot alles is gestouwd.

Even verder aan de poort doe ik een klapke met de dames van dienst... 't is van hen dat ik verneem welke treinen hier passeren en met welke frequentie... zij beweren dat ze het gewoon zijn en niet meer horen... jahaa, dat zeggen wij in Zaventem ook van de vliegtuigen... maar als je hier maar twee nachten bent, lijkt me dat iets te kort om het gewoon te worden!

Buiten de omheining staan de jeeps in het gelid te wachten, maar vandaag gaan we dus op wandelsafari, straks om 10.00u

En dat doet me er aan denken dat ik eens moet gaan zien of Martine al wakker is.

Die slaapt met oordoppen en heeft dus geen last van lawaai... (en van mijn gesnurk)

Ze is wakker en we gaan ontbijten... nog eens in mijn geval, maar nemen eerst een kiekje met een beestje!

Iets voor tienen verzamelen we dan als laatste groep voor de safari-te-voet.

We gaan met twee Rangers het park in trekken op zoek naar... hopelijk geen te wilde beesten!?

En even later is het zover: er komen twee zwaarbewapende kerels in een safarikostuum aangewandeld en we krijgen eerst en vooral grondig veiligheidsbriefing:

niet babbelen onderweg

geen afval achterlaten

niet roken

recht achter de gids blijven lopen

bij gevaar pal blijven staan... maar liefst niet in de vuurlinie van een Ranger

en nog wat andere reglementen

het is allemaal zeer verontrustend, maar ik vermoed dat er een groot showgedeelte bij is en dat we in praktijk weinig of geen beesten gaan zien!

Als we door de poort stappen, laden de twee plechtstatig hun geweer... ze weten in elk geval de juiste sfeer te creëren!

En dan zijn we vertrokken... mooi in de voetstappen van de voorganger en al we een plas oversteken gaat er eentje kijken of alles veilig is en doet dan teken dat we mogen komen.

Na een paar minuten komen we boven de nijlpaardenpoel uit en dat zijn zowat de enige beesten die we die ochtend duidelijk gaan zien. ER is hier en daar nog wel wat geritsel van een antilope in de bosjes, maar we leren een heleboel bij over die nijlpaarden en over de planten en dieren en vooral over de kak van die laatsten en we houden halt op een grote rots waar sporen van heel oude bewoning zijn te vinden... de Bosjesmannen woonden en sliepen hier in de oertijd blijkbaar... en maalden er onder andere hun rookgerief

Het wordt een rustige mooie wandeling... in indianenpas... en met veel "info-momenten"... tof!

Als er nu een leeuw uit de bosjes springt... zijn we gezien... peins ik dan!

surprised

In de praktijk zijn we nooit verder dan een paar honderd meter van de lodge af geweest maar het is toch wel een  heel leuke ervaring... ik had wel eens graag met één van hun geweren geschoten, maar ze geven zelf toe dat de enige schoten die ze lossen die van hun jaarlijks examen zijn: ze moeten ieder jaar een redelijk zware proef afleggen om hun brevet van Ranger te kunnen houden... een echt beest hebben ze geen van beiden al ooit in het vizier gehad... nu ja... 't was zo ook plezant en het weer viel ook mee!

cool

Dat belooft voor straks aan het zwembad!

Als we ons na de noen installeren, overtrekt het een beetje, maar dat is best ook: de zon schijnt ongenadig hard.... als ze schijnt...

Zon of geen zon... ik doe een dutje en recupereer een beetje de voorbije nachten.

We doen ook een paar zwemmekes en luieren wat en trekken een foto met een neushoorn, géén echte maar een kartonnen, geen mens die het verschil gaat zien... denken wij!

wink

Bij valavond nemen we een kijkje bij de poel, in de hoop dat de nijlpaarden op de kant gaan klauteren om te grazen, maar de beesten vertikken het zolang er volk staat te kijken.

En voor we het weten is het alweer tijd om te dineren... en nadien zakken we door in de bar.

Ik neem me voor eens te proberen om flink door te zakken tot in de late uurtjes, kwestie van de eerste treinen te rateren en nadien misschien beter te slapen maar om half elf gaat de bar dicht... onherroepelijk.

Als we tegen elven naar de tent wandelen merk ik dat een zaklamp best handig is... en ik, heb er eentje bij... in mijn handbagage... in de tent... handig... heel handig!

Gelukkig staan er hier en daar lampen en vinden we de 125 weer en kruipen onder ons hemelbed... om bang af te liggen wachten wanneer de eerste trein naar Maputo gaat passeren!

undecided

Morgen hoop ik beter uitgeslapen te zijn... 't is 8 april, ik word 62 en zou dat nieuwe jaar graag met een frisse kop beginnen... vooral... 't is begot wéér heel vroeg opstaan want om zeven uur vertrekken we al en ik wil toch op mijn verjaardag eerst uitgebreid en rustig ontbijten!

13:33 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Rapper vertellen .... -;)

Gepost door: Rägnhild | 21-04-17

Blijkbaar maakt die blauwe vogel soms rare bochten in het programma, maar daar valt ter plekke weinig tegen in te brengen, natuurlijk. Van je verjaardagviering konden we op FB al enkele sfeerbeelden zien. Benieuwd hoe die 5de dag verliep.

Gepost door: Franz | 21-04-17

Tof zo een wandelingetje maar ik zou toch wel ongerust zijn.... achter elke struik kan een... zitten