14-08-16

Noordkaap cruise: de tweede week, donderdag, in Flam en omgeving!

Ik heb een officieel bericht ontvangen van het Journeys Ashore Team in verband met mijn "NL-ROUNDTRIP BY COACH & TRAIN (GUIDED)"!

We gingen eerst met de bus doorheen een lange verkeerstunnel naar de Naeroyfjord en dan tot in Voss en daar dan de gewone trein op, richting Myrdal en dan met het beroemde bergtreintje terug naar Flam aan de Aurlandfjord, maar de weg is ergens versperd tussen Flam en Voss, dus gaan we eerst met de "Flamsbana" naar boven en dan met een gewone trein naar Voss en van daar met de bus naar Vik, een haventje in een inham van de Sognefjord, waar we worden opgepikt.

Het klinkt u beste - al dan niet toevallige - lezer vermoedelijk wreed ingewikkeld en redelijk onbegrijpelijk in de oren... tenzij u van de streek daar bent... wel, wij snappen het ook niet goed en weten slechts één ding: vandaag gaan we op begeleide excursie, met een Nederlandstalige gids.

Tof!

Aangezien we dus in de namiddag de scenic cruising gaan missen als het schip straks de fjord uit gaat varen, sta ik om half zeven al op het dek om de scenic cruising van het binnenvaren mee te maken, anders mis ik dit stukje!   

DSC_9688.JPG

En ik beklaag me dat vroege opstaan geen seconde!

DSC_9689.JPG

DSC_9693.JPG

DSC_9694.JPG

DSC_9696.JPG

DSC_9697.JPG

DSC_9704.JPG

20160728_083114.jpg

20160728_090602.jpg

20160728_090712.jpg

DSC_9706.JPG

DSC_9714.JPG

Om 07.00u komt het dorp in zicht en tegen half acht zijn we aangemeerd in Flam. Het heeft wat weg van een modelbouwdorpje... met treintjes en al, zo van boven van het 9e dek af gezien.

Onze zwembaden liggen er in het zonnetje uitnodigend bij, maar wij hebben alleen oog voor de treinen daar beneden en voor een moderne rondvaartboot... maar vooral toch voor de treinen, want tegen 11u is 't aan ons om met eentje te vertrekken.

DSC_9711.JPG

DSC_9713.JPG

DSC_9717.JPG

DSC_9718.JPG

Het ontschepen gaat vlot en het instappen even verder ook, veel zien we niet van het dorp zelf, maar we veroveren op de trein een plaats aan het raam en stipt om 11u rijden we het station uit, de bergen in: de "Flamsbana" is één van de steilste spoorbanen ter wereld, op 20km stijgt het spoor tot een hoogte van bijna 900 meter.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Myrdal_-_Fl%C3%A5m

De rit duurt een klein uurtje en gaat door een twintigtal tunnels en kronkelt langs de hellingen van de vallei.

20160728_111305.jpg

20160728_111330.jpg

DSC_9720.JPG

20160728_111840.jpg

20160728_112524.jpg

20160728_111735.jpg

DSC_9723.JPG

 

20160728_113051.jpg

20160728_113002.jpg

Het is een enkelspoor, met halfweg één stukje dubbel waar we moeten wachten op de andere trein om voorbij te rijden.

20160728_113241.jpg

20160728_113637.jpg

20160728_113812.jpg

20160728_114330.jpg

20160728_114345.jpg

20160728_114734.jpg

op iets meer dan 4,5 km van en 200m onder het eindstation passeert de lijn de Kjosfossen, een waterval waar even wordt halt gehouden voor een fotostop.

20160728_114605.jpg

20160728_114611.jpg

DSC_9735.JPG

20160728_114803.jpg

Volgens de legende zingt er hier een nimf - of één of ander soort vrouwelijke bosgeest met onfrisse bedoelingen en een slecht karakter - een lied om mannen te lokken en in het verderf te sorten... of in de waterval()? Ik wil er van af maar 'k weet het echt niet meer.

Iedereen staat buiten in de regen foto's te nemen, behalve een paar slimmeriken zoals ik die het delegeerden naar hun vrouw en die is - lichtjes nat - net weer ingestegen als er plots buiten iets gebeurt.   

Er klinkt muziek uit de flanken van de waterval en terwijl Martine weer de motregen in wil en een robbertje "heupworstelen" pleegt met een groep fors uit de lenden deinende Hollandse madammen, die vakkundig en breeduit de treindeur en het bijhorende uitzicht blokkeren, neem ik een ingezoomde en dus onscherpe foto van de wonderlijke verschijning.

Navraag leert me dat de vrouwelijke trol of nimf - of wat het ook moge gewezen hebben - tegenwoordig met pensioen is en de toeristische dienst bijgevolg besliste een acteur (geen actrice) in te huren die bij elke stop van een trein zijn ding doet. Getooid in een blonde pruik en gehuld in een soepjurk dient hij vol overgave met de armen te wiegen op maat van het CD'tje, teneinde de heren - en als het moet dus ook al dan niet te dikke Hollandse dames - van het gezelschap, artistiek verantwoord te verlokken tot een kiekje.

Ik geef toe aan de verlokking... maar loop weinig of geen risico tot verderf!

't is van heel ver en er zit een forse rots en een treinwand tussen.  

20160728_114812.jpg

De laatste kilometers rijden we door de regen... en maken ons dus klaar om over te stappen

DSC_9743.JPG

DSC_9742.JPG

DSC_9741.JPG

20160728_121123.jpg

DSC_9745.JPGIn Myrdal hebben we drie minuten om over te stappen op de "gewone" trein van de lijn Bergen - Oslo, we zien dus niet veel van het dorp of het Stalheim hotel... eigenlijk zien we niks, enkel het perron tussen de twee treinen, in de regen... maar we vinden wel weer een plaatsje aan het raam en de volgende 50 minuten sporen we doorheen een natte vallei naar Voss.

Het landschap is best mooi maar de ramen redelijk vuil en het uitzicht niet bijster helder. Dit is duidelijk geen toeristische trein, maar gewoon een forensentrein naar Oslo.

20160728_130448.jpg

Om stipt één uur staan we in Voss, waar ik prompt buiten een mooie oldtimer Volvo trek.

Toen ik nog in Vilvoorde in het Far West naar school ging, had de vader van een toenmalige vriend er ook zo eentje... in 1964-65 ongeveer, het was toen al geen nieuwe auto, maar zijn opa die had toen een nog oudere... een PV544... een groene.

Ik vond het toen allebei prachtige auto's... en nu nog... en deze Amazon is echt in schitterende staat.   

Terwijl ik even wegdroom naar lang vervlogen tijden, roept de gids ons ter orde. Hij gaat er dan in bijna gestrekte draf vandoor en wij volgen op een holletje tot op een parking 300 meter verderop waar hij ons vrolijk meedeelt dat we nu twee en een half uur vrije tijd hebben! Straks gaat hij in de bus wel uitleg geven en zijn vrouw die er ondertussen blijkbaar ook bij is gekomen, in de andere bus. Hij geeft gauw enkele tips over te bezoeken hoogtepunten in het stadje zoals... de kerk, de winkelstraat en het meer... en er blijkt ook een museum te zijn, een soort Bokrijk, maar veel kleiner en vooral ergens twee kilometer verder en 200 meter hoger... dus flink bergop. We laten deze kelk aan ons voorbijgaan, beslissen we prompt!

Afspraak om half vier op de parking naast het Parkhotel... en dan verdwijnt het koppel de hoek om... en daar staan wij dan.  

Ik had me een trip met Nederlandstalige begeleiding een ietsje anders voorgesteld, maar we gaan hier zelf onze tijd moeten opvullen.

Martine neemt een foto van het meer en ik van een VW T2 in camperuitvoering. Even denk ik dat Voss de Noorse versie van Cuba is... een soort "life" automuseum, maar meer oldtimers spotten we daarna niet meer. 

 

20160728_131251.jpg

We besluiten dus om aan het meer een plaatsje te zoeken om te picknicken... we hebben weer een soort lunchpakketje verzameld aan tafel en een paar drankjes gekocht... en het weer is in de verte precies een heel klein aan het opklaren, dus...

DSC_9748.JPG

DSC_9751.JPG

DSC_9753.JPG

DSC_9754.JPG

DSC_9757.JPG

20160728_132142.jpg

20160728_133645.jpg

Onze boterhammetjes zijn op na een kwartier en we blijven nog wat zitten kijken naar het water maar je kan uiteindelijk geen foto's blijven nemen van datzelfde meer of het hotel achter ons en na een uurtje trekken we de stad in bezoeken de kerk en de markt, waar een aantal kraampjes staan met typische producten... uit Thailand en Italië en Griekenland en dan nog een soort speelgoedkraam dat doet denken aan de rommel die ze aan de kust bij ons aan toeristen trachten te slijten.     

DSC_9760.JPG

DSC_9764.JPG

DSC_9763.JPG

En de winkelstraat met souvenirshop... waar de obligate trol de wacht houdt!

Ik ben er bijna van overtuigd: op een goed afgeschermde plek, moet er in Noorwegen ergens een enorme fabriek staan, waar ze die mormels aan de lopende band fabriceren, dat kan niet anders!

We wandelen nog eens tot aan de camping en nemen nadien een kijkje - en een pi(t)sstop - in het Parkhotel en zijn opgelucht als om kwart na drie blijkt dat de bussen er al staan en er bovendien al een hoop volk in zit te popelen om te vertrekken.

Ik weet niet wie er ooit uitgevogeld heeft dat Voss een dusdanige toeristische attractiepool was, dat een normale mens daar onvoorbereid twee uur en half vrije tijd zinnig kon doorbrengen.

In elk geval, hij of zij dwaalde! 

Ze zouden de onverlaat voor straf eens twee dagen moeten laten hokken in dat stadje... bij miezerig regenweer!

We vertrekken goed op tijd, hetgeen ons niet verbaast... gezien iedereen al ruim voor het uur van afspraak hoog en vooral droog in de bus zat te wachten en onze "gidse" - wij hebben de echtgenote aan de micro - begint opgeruimd aan haar Nederlandstalige uitleg.

Na een minuutje blijkt dat er een hele hoop anderstaligen ook voor deze trip hebben geboekt. Het merendeel zijn Vlamingen en Hollanders, maar we zitten blijkbaar ook met een paar Duitsers, een groepje Amerikanen en Australiërs, een Israëliet en nog een verzamelingetje buitenlanders, voor wie Nederlands in feite Chinees is.

Ik vraag me af waarom ze in Odins naam een trip met Nederlandstalige begeleiding hebben geboekt als ze geen knijt gaan verstaan van de uitleg. Maar geen probleem, de gids beslist dat ze het dan allemaal ook even in het Engels gaat vertellen. Voor ons geen probleem, maar ik vraag me af of het omgekeerd ook waar zou zijn? 

Het volgende anderhalf uur ratelt ze dus haar tekstjes af tegen hoog tempo... anders komt ze er niet op tijd uit, in de twee talen. Ik heb met haar te doen... nu ja, een heel klein beetje toch.

Maar de uitleg is degelijk en volledig... en wat ze in de ene taal vergeet, verstaan wij dan weer in de andere... 't is toch soms handig, Vlaming zijn.

Na een half uurtje stoppen we voor de eerste fotoshoot aan de Tvindefossen, een brede waterval vlak naast de weg naar Vinje.

20160728_155509.jpg

20160728_155738.jpg

20160728_155850.jpg

20160728_155857.jpg

Een waterval, dát hadden we nog niet gezien...sealed

We stappen uit, dabberen door het slijk en natte gras tot aan de voet en nemen de nodige foto's en keren dan terug met natte voeten... en mijn Camel "regenjas" begint ook weer flink te lekken.

In Vinje moesten we normaal rechtdoor richting Stalheim en Gudvangen om dan door een meer dan 11 km lange tunnel terug te rijden naar Flam.

Gelukkig is er daar onderweg dus ergens die aardverschuiving geweest, zodat we nu af moeten draaien naar Vik en door het Myrkdalen terug gaan rijden... een puike zaak, want dat is een prachtige vallei met typische huisjes en groene graslanden en ontelbare watervallen van alle mogelijke soorten en modellen.

We stoppen een tweede keer vlak voor de col naast de Sendefossen, een waterval die vanop de bergpas naar de vallei dondert, 100 meter lager. 

20160728_163708.jpg

20160728_163753.jpg

20160728_163811.jpg

20160728_163957.jpg

20160728_163714.jpg

20160728_164046.jpg

ik geraak maar niet uitgekeken op het uitzicht en tel minstens acht watervallen vanaf de plaats waar we zijn gestopt... het lijkt echt wel een decor van één of andere "Gouw" uit Tolkiens Lord of the Rings en ik verlies me zo in mijn gedachten dat de hele complete bende al zit te wachten, wanneer ik na nog geen 10 minuten weer naar de bus ploeter... met nog nattere voeten dan voorheen, maar stijf tevreden over deze - veel te korte - stop. 

DSC_9772.JPG

DSC_9773.JPG

We rijden de vier haarspeltbochten omhoog in de gietende regen en komen dan in een totaal ander landschap... meer iets van "achter de muur" uit Game of Thrones.

We rijden op een hoogte van zowat 1000 meter door een kaal landschap met nog grote plakken sneeuw en verschillende ijskoude / ice cold meertjes...  (toch volgens de gids en zij zal in beide talen wel gelijk hebben)  

20160728_165927.jpg

20160728_165934.jpg

20160728_165950.jpg

20160728_165955.jpg

Het is een groots landschap (en mijn foto's hierboven zijn van de slag ook groter dan ik eigenlijk wou: formaat vergeten aan te passen na die panoramische ervoor) undecided

Spijtig genoeg doen we maar één korte stop en de overgrote meerderheid van die oudjes blijft dan nog lekker warm in de bus zitten ook. Het is inderdaad frisjes... om niet te zeggen dat er een ijzige wind staat, maar ik had hier gerust elke kilometer even willen uitstappen en bibberend staan genieten. 

Maar om één of andere reden die niet te achterhalen valt, moeten we voort, om vijf uur rijden we een tunneltje door en beginnen dan aan de afdaling naar de bewoonde wereld, waar we na een half uurtje een stop gaan houden aan een cafeetje met uitzicht.

20160728_172710.jpg

Er zijn maar twee problemen: het uitzicht - op Vik en de fjord - is nihil wegens laaghangende wolken en de kroeg, die is gesloten.

20160728_172258.jpg

20160728_172328.jpg

Er komt wel even iemand aan het raam loeren, maar drie bussen vol toeristen blijken geen afdoende reden om het kot even open te doen.

Na tien minuten doelloos ronddrentelen en een plas tegen de haag, bollen we het af en naar beneden, waar we in Vik een staafkerk gaan bewonderen... maar wel vanop afstand.

Staafkerken waren de eerste soort katholieke kerken na de "kerstening" van het land en waren uit hout opgetrokken bouwsels in een typische stijl, maar op een gegeven moment besliste de overheid - niet gehinderd door enig besef van de waarde van hun erfgoed - dat elke kerk genoeg plaats moest bieden aan minstens een derde van de inwoners. Die meeste staafkerken waren op dat moment al veel te klein en werden dus massaal afgebroken en vervangen door stenen exemplaren. Er bestaan er momenteel nog precies 28 en de "Hopperstad" kerk in Vik is een mooi exemplaar. Om één of andere reden mag de bus er echter niet stoppen en mogen wij zeker niet voor de deur uitstappen... een kwestie van geld... peins ik. Vermoedelijk heeft onze organisatie vooraf geen entree- of kijkgeld opgehoest voor de kerkfabriek of het bisdom... of wie er daar ook iets voor het zeggen heeft en zit er dus geen bezoek in de excursie  inbegrepen... enkel een gratis kijkje vanop veilige afstand.      

We stoppen 50 meter verder op het erf van een boer en kijken van daar een beetje dwaas naar het bouwsel aan de andere kant van de wei.

20160728_174307.jpg

20160728_174251.jpgSoms toch wel rare jongens, die Noren!

Om kwart voor zes staan we in de haven van Vik... in de regen... en zonder schip. Dat wordt blijkbaar pas verwacht tegen op zijn vroegst half zeven en dan moeten ze nog de tenders neerlaten en zo... voor zeven uur gaan we nooit inschepen, zoveel is zeker.

We vragen ons dan ook af waarom we hier dan dringend zo vroeg dienden gedropt te worden. Ik had persoonlijk veel liever onderweg wat meer tijd gehad om iets te bekijken en eens uit te stappen, het regende wel, maar dat doet het hier ook.

De gids vind dat zijn job er op zit en gaat buiten wachten op... de boot zeker?

En wij drummen samen in het portaal van een plaatselijk museumpje over werktuigen en boten en zo... en de dames vormen een lange file voor... nu ja... voor een sanitaire stop.

20160728_175616.jpg

Het is gesloten, het museum... ze wisten nochtans dat we er aan kwamen!

20160728_175543.jpg

20160728_175626.jpg

20160728_180020.jpg

We gaan dan maar wat schuilen onder een afdakje en drinken ons laatste blikje uit... en wachten... wachten... niet op Godot, maar op de Koningsdam! 

20160728_180129.jpg

20160728_175825.jpg

20160728_180208.jpg

20160728_181018.jpg

20160728_182039.jpg

20160728_182134.jpg

Vik... zijn (lege) fjord, zijn museum, zijn strand, zijn haven, zijn pier, zijn vochtige klimaat en zijn zeeotters... mooi... allemaal heel mooi... undecided

Maar we laten het niet aan ons hart komen!

20160728_181442.jpg

om halfzeven krijgen we door dat het museum uitzonderlijk toch nog open is gegaan en net als we daar tussen de oude spullen ronddwalen, komt in de verte de Koningsdam in zicht!

20160728_183314.jpg

20160728_183050.jpg

20160728_183146.jpg

20160728_183303.jpg

 

20160728_183958.jpg

20160728_184332.jpg

20160728_184436.jpg

20160728_184653.jpg

Om iets voor zeven komt de eerste tender aan en staan de verkleumde en natte wachtenden braaf in de rij en de havenkapitein(?), een brave man in een geel frakske beleeft de dag van zijn leven

20160728_185642.jpg

even later kunnen wij erbij in de tweede...

20160728_185741.jpg

En om kwart na zeven , als de laatste tender nog ligt te wachten aan de kade op de laatste natte achterblijvers, reppen wij ons naar de Grand Dutch Café... voor iets nats!

20160728_191549.jpg

20160728_191453.jpg

 in mijn geval... een Jupiler en een ouwe jenever...

en dan gaan we ons uitgebreid douchen... een warme douche!

en doen droge kleren aan en komen dan tot de vaststelling dat we net te laat zijn om in de Lido Market te gaan eten. 

20160728_204540.jpg

We besluiten van de nood een deugd te maken en - zonder reservatie - ons geluk te proberen in de Dining Room, waar we nog wel terecht kunnen en een plaatsje krijgen vlak naast de keuken... niet echt rustig, maar we worden best vlot gediend!

20160728_210217.jpg

Om 22.00u komen we van tafel, nemen een kijkje in de shops en op de kunsttentoonstelling en gaan dan een lange natte dag afsluiten met een streepje Blues.

20160728_220925.jpg

20160728_220936.jpg

20160728_221328.jpg

20160728_221131.jpg

Om elf uur gaan we al richting dek 9 voor een laatste stop... meer dan anderhalf uur vroeger dan gewoonlijk... maar toch ligt alles er alweer bijna verlaten bij... behalve aan de Lido Pool, daar speelt een film voor twee man en een paardenkop... de anderen zullen ook bekaf zijn geweest van hun respectieve excursies. 

20160728_231827.jpg

20160728_231854.jpg

20160728_231843.jpg

Maar de bar is wel nog open, dat hebben we nog niet meegemaakt en daar moeten we dus van profiteren!

20160728_231906.jpg

Om iets over halftwaalf zet ik in onze inside stateroom de TV aan, om een klein beetje naar het vervolg van de Gardians of the Galaxy te kijken, maar check eerst het weerbericht voor morgen in Stavanger... het ziet er ook vochtig uit... 

20160728_233620.jpg

en maak dan de balans op van de dag:

Flamsbana treinrit:       5 bedjes - heel mooi!

Bergenbaan treinrit:     2 bedjes - niet veel aan gehad

Voss - stadje zelf:        2 bedjes - niet onaardig, maar beetje te "saai" voor de gekregen vrije tijd.

begeleiding in Voss:     0 bedjes - er was er gewoon geen

Bustrip naar Vik:         4 bedjes - geluk dat die instorting er is geweest.

bus commentaar gids: 4 bedjes - tweetalige uitleg was geen echte meerwaarde en hoefde voor mij echt niet! wink 

Vik - opvang :             0 bedjes - wat stonden we daar in Odinsnaam een uur te vroeg te schilderen in de regen?

organisatie en timing:  2 bedjes - geen verdere commentaar!

Ik weet niet of ze met deze score zouden weekwinnaar zijn, probleem is dat er hier weinig of geen concurrentie is!

Eigenlijk was het een zeer dure trip met slechts een paar hoogtepuntjes en vooral veel verloren tijd. Van een begeleide rondreis had ik meer verwacht voor mijn 300 $.

besluit: 

Ik ben blij dat we het allemaal hebben gezien, maar afgezien van die treinrit met het Flamtreintje en het half uurtje busrit door het Myrkdalen met passage over het Vikafjellplateau, met veel te weinig stops onderweg, was dit zijn geld echt niet waard. 

maar we trekken het ons niet aan... en vallen na een paar minuten "Gardians" in slaap! 

 

 

      

10:03 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Het verbaast me dat de excursies eigenlijk tegenvallen bij H-A. Onze ervaring met Celebrity is veel positiever: ook duur maar meestal z'n geld meer dan waard en ongelooflijk goed georganiseerd.

Gepost door: Ann Petitjean | 14-08-16

Zo jong dat heb ik weer gehad en ik heb ervan genoten,'t was weer de moeite. Vandaag heb ik een rustdag met een feestje. Geniet straks bij zoon en schoondochter evenveel als ik gisteren ,ik weliswaar met een tof bezoek als rustpauze. Kus den merci.

Gepost door: freddy | 14-08-16

De commentaren zijn gesloten.