20-01-16

El que passa a Barcelona es queda a Barcelona

Heelder dagen worden we de laatste tijd om de oren geslagen met onheilsberichten over sjoemelsoftware in auto's: ze doen iets met de motor om hem op de juiste momenten zuiniger te laten rijden... of de uitstoot te verminderen... of het vermogen aan te passen... of van alles tegelijk. En de consument, die wordt blijkbaar bedrogen waar hij bijstaat.

Tja... het autosalon is net deze week bezig en dus is het vermoedelijk best dat de gemiddelde autokoper-in-spe zich deftig informeert.

We wisten al dat het verbruik bij de meeste wagens op de weg iets of wat hoger ligt dan in de brochure wordt beloofd. Dat valt meestal makkelijk empirisch vast te stellen als je even oplet bij de pomp.

De koploper van al die foefelaars blijkt Volkswagen en gezien al deze huidige heisa leek het me een nuttige bezigheid om eens te bekijken hoeveel onze Volkswagen Polo verleden jaar eigenlijk verbruikte. Niet dat ik zo een ding in de garage heb staan: wij rijden met Peugeots 205 en 308CC (en één Yamaha 750), maar eind verleden zomer huurden we zo een ding, toen we met vijf vrienden van de Vlaamse Volksbeweging voor een weekje in Barcelona zaten om samen met de Catalanen uitgebreid hun Diada te vieren.

Nu is ons devies normaal gezien: El que passa a Barcelona es queda a Barcelona  (of om het in een iets meer verstaanbare taal te formuleren: What happens in Barcelona, stays in Barcelona) 

We amuseren ons daar stichtelijk en maakten al verschillende vrienden... vooral bij cafébazen, nationalisten en de combinatie van beiden en mogen tot nader order nog steeds naadloos Catalonië binnen... maar genoeg daarover!

In het licht van de recente ontwikkelingen op gebied van sjoemelen met gegevens over brandstofverbruik, wil ik u echter onze ervaring in deze niet onthouden.

We huurden in september 2015 een autootje van het merk Volkswagen Polo, bij de plaatselijke afdeling van verhuurmaatschappij AVIS.

De bedoeling was om er twee dagen mee op stap te gaan in de omgeving en o.a. Montserrat en Tarragona te bezoeken en hem op de vooravond van de Diada (een feestdag!) binnen te brengen. De afspraken waren heel duidelijk gemaakt, dachten wij, maar dat liep duidelijk een beetje fout. Ze wilden ons nadien eerst al om te beginnen een dag te veel aanrekenen én ons bijkomende kosten voor het zogezegde laattijdige inleveren opsolferen, maar dat werd uiteindelijk gecrediteerd... na zwaar protest en veel gepalaver en omstandige uitleg van onzentwege: wij konden er niks aan doen dat de dag na het - correcte! - binnenleveren, de boel daar gesloten was wegens "feestdag" en ze pas een dag later de sleutels in de bus vonden. Wij hadden ze er op tijd ingestoken en na enig hevig heen en weer gemail kwam dat toch in orde.

Maar Avis had - toevallig? - voor ons toch wel het meest versleten en bijgevolg diesel zuipende exemplaar van zijn hele vloot uitgekozen zeker. Het ding was een 1.0 diesel met 75CV handgeschakeld en slechts 31.000 km op de teller. 

Volgens de boekjes zou zo een autootje hoop en al een liter of 5 mogen verbruiken.

Wij zaten er wel met vijf volwassenen in, maar zonder bagage en 't was tussendoor naar Montserrat al wel eens bergop... maar nadien ook weer bergaf! En veel file kwamen we niet tegen onderweg. Een verbruik van 7 liter per 100 kilometer, dat hadden we nog normaal gevonden... maar groot was mijn verbazing toen ik de factuur onder ogen kreeg. 

barcelona avis 1.jpg

We dienden zelf niet vol te tanken als er nog genoeg inzat. Dat gingen zij wel doen voor ons en de prijs van die brandstof dan gewoon erbij factureren... wat een service, denk je dan, maar nu weten we waarom!

Voor een afgelegde afstand van 457 km, rekende AVIS ons doodleuk 88,91€ aan (of 107,58 € btw inbegrepen).

barcelona avis.jpg

De brandstofprijzen in Spanje waren verleden zomer - en zijn nog steeds - zowat gelijk met die van ons... eigenlijk zelfs iets goedkoper... met die 107,58 euro hadden we met een beetje geluk toen zelf een goeie 100 liter kunnen tanken.

Als je dan berekent hoeveel kilometer we aflegden met die 100 liter brandstof, kom je op een gemiddeld verbruik van bijna 22 liter mazout... en nu gij! (als de berekening niet klopt, mag u dat gerust zeggen, wiskunde was vroeger al mijn sterkste vak niet)

Dat komt volgens mijn bescheiden berekeningen op een werkelijk verbruik van 22 liter op 100 kilometer... en dat voor een piepklein VW-dieseltje... manmanman!

We hadden geen zin om nog eens opnieuw te protesteren of mails beginnen te zenden... tot welke boosdoener moest je je trouwens richten... tot AVIS?... tot Volkswagen?... en dan hun respectievelijk kantoor hier... of ginderachter?... en ons Spaans of Duits is al niet fameus... en Catalaans is nog moeilijker!

We hebben het dus zo gelaten en huren volgende keer wel bij een andere verhuurbedrijf... een Peugeot of zo!  

Maar je vraagt je eigenlijk feitelijk dan verdorie toch wel af welke soort software ze daar in Wolfsburg op een mottige maandagmorgen in dat Polo-ding hebben gestoken, helemaal koosjer lijkt het me toch allemaal niet! 

Tenzij...  er niks aan de hand was met die Polo zijn computertje en we gewoon zwaar in de zak zijn gezet door die gasten van Avis... mmmm... dát kan ook natuurlijk.

Maar ik zou voor alle zekerheid deze week op het salon toch voorzichtig zijn, als ik van u was!

wink    

 

15:59 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Stoem he jong

Gepost door: freddy | 23-01-16

De commentaren zijn gesloten.