18-08-15

derde dag cruisen op het Canal du Midi: bijna een sluis te ver!

Alles bij mekaar staan er vandaag negen sluizen op het programma en een goeie 15 km varen... met het (ontbreken van) andere verkeer dat we de laatste dagen tegenkwamen, gaan we tegen de middag in Narbonne zijn, als we ons niet inhouden!

Ik ben vroeg op en stap naar de bakker: vlak voor de brug ligt een omgebouwde aak en dat blijkt de enige winkel van het dorp en tegelijk ook de bakker te wezen... het is te zeggen, 't is een "depot de pain", als je voraf besteld hebt, kan je hier brood afhalen. Wij hebben gisteren - vlak voor sluitingstijd - nog gauw een "commande" geplaatst en vanmorgen mogen we dus verse croissants en stokbrood afhalen.

Na een volumineus ontbijt zijn we dan ook paraat om weeral een dagje sluizen te trotseren. 

Om iets voor half tien gooien we de trossen los, steken van wal, draaien 180° om en varen terug naar Le Somail 

IMG_6058.JPG

Het is al bij al wel een mooi dorpje, maar veel valt er niet te beleven... een cultureel centrum in aanbouw... momenteel nog een beetje een ruïne, een bootverhuurder, een enorme boekenwinkel (die gesloten is), twee restaurants, waarvan ééntje open, een chambre d'Hôtes, een "Péniche Epicière" en een mooi bruggetje, dat is 't.

IMG_6060.JPG

IMG_6061.JPG

Je bent er rap rond en ook rap door... met een correcte snelheid van zowat 2km/u tuf ik voorbij de huurboten van Nicols en de drijvende buurtwinkel, het dorp door... een stralende ochtend in! 

IMG_6062.JPG

Aan de noordkant van het dorp passeren we aan de ene kant de camping-car parking, waarbij de herinneringen aan vorige reizen met de camper opborrelen en ik me afvraag of je hier vrij mag staan en hoe lang en of er een servicepunt is en zo...  en aan de andere kant ligt een Crusader van "onze" firma, eentje met drie hutten en drie ankers of sterren én met een boegschroef... nu ja, toch op papier... en terwijl ik dat model bestudeer, vraag ik me af die boegschroef bij hen wel werkt... en zo neen, of ze dat dan al hebben ondervonden... nu ja, als ze het systeem nog niet nodig hadden, weten ze nog niet of ze al dan niet gekloot zijn... maar dat merken ze dan nog wel!

IMG_6063.JPG

IMG_6065.JPG

Twee kilometer verder heb ik geen tijd meer om me veel af te vragen, net op de kanaalbrug over het riviertje de Cesse komt er een tegenligger af en 'k heb maar net plaats genoeg om te passeren, maar slaag er naadloos in om die operatie tot een goed einde te brengen!     

IMG_6066.JPG

IMG_6067.JPG

Een boogscheut verder passeren we de Port de la Robine en dan komt de toegang tot het Canal de Jonction in zicht, de bocht nemen rechtsaf is een "pies of keek", maar 200 meter achter de brug ligt al de eerste sluis.

IMG_6068.JPG

 

Ik zet Martine en Walter af en tracht dan voor de sluis in de vaargeul te blijven wachten, zonder aan te meren... maar het duurt vrij lang voor er groen licht komt en de wind (en de stroming?) zorgen er voor dat ik uiteindelijk, na wat heen en weer gedrijf, weer het kanaal uit vaar tot op de splitsing, daar een ruime bocht neem en aan een nieuwe poging tot "approach" begin... en tegen dan gaat de deur net open.

IMG_6069.JPG

Wij interpelleren de hulptroepen aan de wal en informeren naar de reden waarom het zolang heeft geduurd.. blijkt dat vanaf hier de sluizen "automatisch" zijn, met ander woorden, je moet zelf op de juiste knoppen duwen om de boel te activeren en het staat er in het groot en in twee talen uitgelegd, maar die uitleg bleek toch minder duidelijk dan gedacht.

IMG_6070.JPG

Tot in Sallèles-d'Aude, het volgende dorp, ligt er om de 650 meter een sluis van hetzelfde type, de eerste keer ging het wat moeizaam, maar nu ze de "truk" doorhebben, gaan we veel vlotter door de andere vijf exemplaren geraken, verzekert mijn bemanning mij... en wie ben ik om hun woorden in twijfel te trekken.

IMG_6071.JPG

IMG_6072.JPG

IMG_6073.JPG

Het moet gezegd: mijn team werkt perfect samen en wij hebben na de tweede sluis al zoveel routine dat we bijzonder vlot en quasi zonder oponthoud telkens een dikke 3 meter lager versassen...

 

Er zit soms al eens eentje tussen met een wreed lage brug, zodat onze bbq net te hoog blijkt en bijna van het dek wordt gesleept...  IMG_6074.JPG

En er zitten heel soms ook al eens tegenliggers in, zodat we toch even dienen aan te meren...   

IMG_6075.JPG

IMG_6077.JPG

maar meestal hebben we het water exclusief voor ons...

IMG_6076.JPG

IMG_6078.JPG

IMG_6079.JPG

IMG_6080.JPG

Het weer is weeral schitterend... zonnig en heet, maar met een briesje, dat weliswaar weinig verkoeling brengt...

Er is niks dat zo op een sluis van het Canal de Jonction trekt, als een andere sluis op dat kanaal... en ik trek er dan ook nog telkens een kiekje van... maar zo passeert de ochtend rustig en zonder ongelukken.

IMG_6081.JPG

IMG_6082.JPG

IMG_6083.JPG

Het is pal op de middag wanneer we de voorlaatste invaren... een vrij diepe en ik vind dat ik een biertje heb verdiend! Hoewel mijn bemanning eigenlijk de laatste twee uur bijna zonder onderbreking druk in touw is geweest met op en afspringen en kabels gooien of vasthouden, terwijl ik rustig op mijn gat achter het roer zat, mag de taak van de kapitein/stuurman niet worden onderschat... vooral... de hele tijd in die blakke zon zitten, daar krijg je dorst van!

IMG_6084.JPG

 

't Is wel een alcoholvrije Hoegaarden! 'k Moet nog varen vandaag!  

IMG_6085.JPG

IMG_6086.JPG

IMG_6087.JPG

1100 meter verder ligt de laatste sluis van dit kanaal... die van Gailhousty en dat is een speciale: vlak naast het sas staat een gebouw waar vroeger de administratieve diensten van de waterwegen in huisden en het was een dubbele sluis, de laagste kon dienen als een soort droogdok, ooit konden hier dus de schepen worden opzijgezet om te herstellen. Het complex werd in gebruik genomen in 1770, maar tegenwoordig is de hele toestand al lang niet meer in bedrijf, maar het complex is wel een geklasseerd monument. 

IMG_6088.JPG

IMG_6089.JPG

IMG_6090.JPG

IMG_6091.JPG

We overwegen nog even om hier te stoppen voor de lunch, maar besluiten nog een uurtje door te varen, een plek met meer schaduw te zoeken en hier op de terugweg eens aan te leggen. Ik neem iedereen aan boord, de kabels worden vakkundig opgerold en we draaien even later de Aude op.

IMG_6092.JPG

IMG_6093.JPG

400 meter lang volgen we de Aude... aan de juiste kant van de boeien, want aan de andere kant loopt de rivier over een betonnen richel naar beneden en staat er echt niet veel water meer, maar wij genieten van onze enige moment op een natuurlijke waterloop en varen even verder door een poort het Canal de La Robine op.

IMG_6094.JPG

IMG_6095.JPG

Een half uur lang tuffen we helemaal alleen onder de bomen door... 't is een mooi stukje natuur... en vooral rustig!

IMG_6098.JPG

IMG_6097.JPG

De sluis van Raonel haalt ons uit onze overpeinzingen... vlak daarvoor hebben we en zeilbootje ingehaald en daar kan je dus alvast niet zeggen dat er geen hond te zien is onderweg!

IMG_6096.JPG

Hij zou graag mee willen, denken we, maar we houden de boot af!

Knipogen  

Iets na enen vinden we een plaatsje waar we makkelijk kunnen aanleggen, een paar honderd meter voor de sluis van Gua. We lunchen daar en nemen dan een uitgebreide siesta in de lommer.  

Zo tegen vier uur in de namiddag is de grootste hitte wat over... 't is nu nog hoop en al 30°, dus tijd om het laatste stukje te doen.

Ik trek achter de bocht eens een kiekje van de sluis zonder mij...

IMG_6100.JPG

en eens met mij!

IMG_6099.JPG

Deze (de sluis bedoel ik) heeft zelfs een restaurant met terras aan het water, maar het zaakje is dicht. Een chance dat we daarstraks uitgebreid hebben gegeten en gedronken, want de horeca in Frankrijk durft op een brugdag(?) precies al wel eens gewoon congé te hebben genomen!

IMG_6102.JPG

IMG_6103.JPG

IMG_6104.JPG

IMG_6105.JPG

We zijn goed bezig... al zeggen we het zelf en versassen met een "air", eigen aan echte profs... en varen dan vrolijk Narbonne binnen, waar mijn statuut van "prof" even later een flinke knauw krijgt.

We passeren de basis van Le Boat, links liggen tientallen boten aan de kade en ik zoek alvast of we daar vanavond misschien een plaatsje gaan vinden en daardoor let ik niet zo goed op de borden die rechts op de oever staan en vaar dus blijkbaar straal voorbij de knop waar je op voorhand de sluis van Narbonne, zo een driehonderd meter verderop, moet activeren.

IMG_6106.JPG

IMG_6107.JPG

We passeren onder een viertal bruggen, vergapen ons aan de mooie gebouwen en de kaden onderweg en komen even verder aan een sluis die dicht is. Naast de sluis loopt het kanaal naar een watervalletje en er staat een bord dat alle scheepvaart verboden is vanaf dat punt.

IMG_6110.JPG

We bekijken mekaar wat onzeker en ik probeer alvast achteruit te varen, als plots uit een kantoortje op de kade een kerel komt gestormd die kwaad roept dat we de sluis niet hebben bediend zoals het hoort, voor de spoorwegbrug moesten we al het systeem in werking hebben gezet en dat we er zo niet gaan in geraken en beter moesten opletten... hij is dus net echt content! 

tja... dat kan allemaal wel zijn, OK, ik ben in de fout gegaan en realiseer me dat nu maar al te goed, maar heb mijn handen voor het moment een beetje vol met te proberen niet naar die verdomde waterval af te drijven en wil 180 graden draaien tegen de stroom in en zonder boegschroef blijkt dat in elk geval een hele zware dobber te wezen en als hij niet kan helpen, dat hij mij nu dan maar gerust laat, want ik begin stilletjes te panikeren.

De sluismuur én de stroming maken dat het draaien namelijk niet echt goed lukt, we blijven telkens tegen de zijmuur van de sluis hangen en ik krijg al visioenen en zie onszelf morgen op de voorpagina van de plaatselijke kranten staan: "bateau avec touristes belges vient bêtement de rater l' écluse de Narbonne et s'échoue définitivement sur la cascade au centre ville"  

of zoiets... en dan een uitgebreid verslag over die domme belgen met een foto van onze Clipper op zijn zijkant, zo scheef tegen de bloembakken hangend...

Schamen  

Walter is ondertussen op de kade gesprongen met een touw, trekt uit alle macht terwijl ik volgas mee tracht te draaien en we krijgen even later zelfs hulp van twee jonge kerels die mee komen sleurenn en na een paar bange minuten krijgen we de boot in de andere richting gemanoeuvreerd, ik neem Walter aan boord en we maken dat we weg zijn.

500 meter verder besluiten we dat het welletjes is geweest voor vandaag. We vinden een gaatje aan de kade van Le Boat en leggen aan... en bekomen eerst en vooral van de emoties!

P1040548.JPG

Ik trek dan naar het kantoortje van Le Boat om mijn beklag te gaan doen over de "properheid" en de "propellerheid" van onze Clipper, terwijl de anderen even op verkenning gaan naar een winkel in de buurt.

Ik vind - na lang wachten - eerst een kerel bereid om mijn deursleutel te vervangen, zodat we het ding alvast vlotter op slot krijgen... nu ja, och die ene deur, want aan dat andere slot boven op het dek, daar kan hij niks aan verhelpen. Vlak voor sluitingstijd daagt er nog een juffrouw op tegen wie ik mijn verhaal van de kapotte boegschroef en het accident en de spinnenwebben en dies meer vertel.

Zij belooft om morgenvroeg een technicus te sturen... tegen een uur of tien... eerder kan echt niet.

Ik leg uit waar we liggen en ga de anderen melden dat onze problemen vermoedelijk morgen tegen de middag wel gaan opgelost zijn. We blijven dus sowieso in 't stad liggen, nemen een douche, doen ons deftige goed aan, sluiten ons vaartuig af en wandelen de stad in!

IMG_6108.JPG

Ik ben stijf benieuwd om te weten hoe en waar het mis ging daarstraks en wil de situatie aan die sluis eens op het gemak bestuderen vanop de wal. We wandelen langs de kade en merken inderdaad dat er lichten staan én een paal met drukknop... tommetoch... niet gezien... gewoon onnozel voorbij dat rode licht gevaren.

sluis lichten.jpg

( 't was te ver om van op onze kant zelf een foto van te maken, dus heb ik de hulp ingeroepen van Google Streetview... in dit geval canalview)

Als we aan de sluis komen, ben ik wel even stilletjes... als we niet waren weggeraakt met behulp van de touwtrekkers, had dit precies toch wel een beetje problemen kunnen opleveren!

IMG_6109.JPG

P1040549.JPG

P1040550.JPG

Nu ja, 't is allemaal goed afgelopen, we besluiten er niet van wakker te liggen... en er eentje op te gaan drinken... op die goede afloop.

P1040555.JPG

Trouwens een heel mooi plein, dat "Place de l'Hôtel de Ville"!

IMG_6113.JPG

P1040554.JPG

P1040553.JPG

IMG_6114.JPG

In het midden hebben ze er zelfs een stukske Romeinse heirbaan blootgelegd. 

IMG_6115.JPG

Na een pintje en een wandeling, zoeken we een restaurant om de dag waardig en culinair af te sluiten.

P1040557.JPG

P1040558.JPG

P1040559.JPG

P1040560.JPG

en vinden de geschikte plek: Le Coq Hardi... gezellig, vriendelijke bediening en goeie prijs/kwaliteit... enkel het speciale bier dat ik mij door mezelf laat aansmeren als aperitief blijkt een beetje een misser!  

IMG_6117.JPG

IMG_6116.JPG

6,5 euro moeten ophoesten voor een pint van de Brouwerij Haacht, al hebben ze er dan een speciaal gepersonaliseerd etiketje op geplakt... daar wordt ik niet echt vrolijk van... laat staan zat! 

IMG_6118.JPG

Maar de fois gras is zeer lekker en de entrecote blijkt effenaf delicieus...

IMG_6119.JPG

en zo eindigt onze derde dag een beetje zoals hij begonnen was... aan tafel.

Sjonge, we gaan er deze congé weeral niet op vermageren... peins ik zo!

Onschuldig  

19:03 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.