15-08-15

Cruisen op de Canal du Midi... zonder sluizen en zonder ongelukken!

Zondag 12 juli is alweer een feestdag: Walter is jarig! Maar we zijn op alles voorzien en hebben vooraf een speciale mand besteld en de liquide inhoud daarvan ligt sinds gisteren te koelen in het frigootje, vanavond is het dus feest.  

IMG_6001.JPG

Terwijl Martinneke het dek borstelt, ga ik op zoek naar een gepaste mast voor mijn Leeuwenvlag en vind in een kot naast de dichtstbijzijnde wijngaard een stuk loden buis, dat precies wel kan dienen.

IMG_6005.JPG

't is nog niet ideaal, maar toch al beter dan ze gewoon voor het raam te hangen. Ze wappert nu toch al!

IMG_6008.JPG

We ontbijten uitgebreid, smeren onze lip in, trekken klak en T-shirt aan, bestuderen de vaarkaart, bewonderen mijn wapperende vlag en tegen 9.00u gooien we de trossen los en steken van wal... op naar Le Somail.

DSC_7960 - kopie.JPG

DSC_7958.JPG

DSC_7957.JPG

Vandaag staat er 40 kilometer op het programma, zonder sluizen, maar wel met de passage door de tunnel van Malpas. Van boven aan de trap van Fonsérannes tot voorbij Roubia volgt het kanaal de hoogtelijn 41 en kronkelt dus langs en rond de glooiingen in het landschap en enkel aan de heuvel ten zuiden van de Etang de Montady hebben de ingenieurs indertijd beslist om daar niet proberen rond te graven, maar er dwars doorheen...

DSC_7965 - kopie.JPG

Maar eerst passeren we Colombiers... waar we niet stoppen!

IMG_6014.JPG

IMG_6015.JPG

Een dikke kilometer verder komt de tunnel in zicht.

DSC_7970.JPG

Hij werd in 1679 aangelegd, is 165 meter lang, 6 meter hoog en 8 en een halve meter breed, jaagpad inbegrepen. Veel plaats is er dus weeral niet. Ik toeter weeral even enthousiast als kleine die net een nieuw trompetteke heeft gekregen van de bomma en nader omzichtig de ingang, maar er zijn vandaag weeral zo goed als geen tegenliggers, dus we hebben het kanaal zowat voor ons alleen.

Aan de volgende brug, 2 km verder, liggen een paar woonboten... tegen 1200 toeren, dus vermoedelijk 2km/u, passeren we en merken dan aan de overkant een grote boerderij(?) die vroeger redelijk stevig beschermd werd!

  

IMG_6016.JPG

IMG_6018.JPG

IMG_6019.JPG

Ik kan me niet voorstellen dat er hier ooit fregatten de aanval hebben ingezet om de oevers te bestormen, maar in elk geval, de kanonnen stonden toch paraat!

IMG_6021.JPG

Aangezien het kanal de hele dag op een hoogte van 41 meter loopt, is het regelmatig op precies die hoogte ingegraven in de flanken van de heuvels en ligt er onder de dijk een weids landschap... enkel spijtig dat de beroemde platanen er allemaal aan gaan. Hele stroken zijn gerooid en overal merk je de al zieke bomen die langzaam hun gezonde buren aantasten... binnen een paar jaar gaat hier geen plataan meer overblijven denken we.

IMG_6020.JPG

IMG_6022.JPG

Rond half elf passeren we Poilhes, een piepklein dorpje, maar met een mooie lange en gerieflijke kade, waar je zo te zien vrij mag aanleggen.

IMG_6023.JPG

Ik leg me een eind achter een boot die ook net is toegekomen, we zijn dus toch niet alleen op stap vandaag, maar als je in dezelfde richting vaart tegen dezelfde snelheid, tja, dan kom je onderweg mekaar niet tegen!

IMG_6025.JPG

IMG_6026.JPG

Even later arriveert er zelfs een derde... 't is druk vanochtend!

We zoeken het winkeltje dat wordt vermeld op de vaarkaart, vinden dat na enig rond speuren en navragen bij een autochtoon en slaan vers brood en fruit in... en een beetje wijn ook en trekken dan een fotootje op de brug.

IMG_6027.JPG

Ik heb daarnet wel gemerkt dat eer iets scheelt aan onze sleutel... of aan het slot. Toen ik de boot op slot wou doen, weigerde de sleutel om te draaien in het slot van de schuifdeur op het dek. Die opzij van de boot krijg ik wel dicht, maar de andere met geen mogelijkheid. Blijkbaar hebben ze dat slot vervangen, maar er een ander ingestoken. Je kan het wel langs binnen dichtschuiven en dan aan de zijkant afsluiten, maar 't is niet echt handig. Onze sleutel is trouwens ook verwrongen, vermoedelijk omdat er iemand te hard probeerde hem in dat foute slot om te draaien. Weeral iets dat ik morgen moet melden als we in Narbonne aan dat bureau van Le Boat komen.

Nu ja, ik weetniet of we het ding echt moeten afsluiten... de kade wordt hier ook weeral goed bewaakt door zwaar geschut.

IMG_6031.JPG

We geraken in elk geval binnen, stouwen alles weg en trekken dan naar de overkant naar een soort wijnbar met ouwe gril, mooie tuin en uitnodigend terras.

Het blijkt een auberge/restaurant/chambre d'hôtes/wijnhandel en -proeverij te zijn, met eigen wijngaarden en eigendom van Vlamingen. We doen een praatje en bestellen een wit wijntje... van hun voorkeur. 

IMG_6030.JPG

IMG_6029.JPG

IMG_6028.JPG

P1040542.JPG

Ik trakteer op de verjaardag dus een glaasje BeauVignac Picpoul en daarna nog een glaasje van een soort Sauvignon... want op één been kan je niet staan... en straks is het pas tijd voor de lunch!

P1040541.JPG

Een dik uur (en een nog dikkere rekening) later wandelen we weer de 100 meter naar de boot... ik laat me vereeuwigen met strohoed, zonnebril en kanon... en dan is het de hoogste tijd om een plekje in de lommer te zoeken voor de lunch... de temperatuur is licht tropisch te noemen, iets van een 35 graden schat ik... dus we meren liefst aan waar zoveel mogelijk lommer is, maar geen te nabije takken... 't is niet gemakkelijk!

 

IMG_6032.JPG

IMG_6033.JPG

IMG_6036.JPG

Dankzij mijn onvolprezen kabelvasthoudersteam... en ook wel een beetje mijn sublieme stuurmanskunst, leggen we aan op een mooie plek in de schaduw en met zicht op de vallei en Capestang. Dat ligt 2,5 kilometer verder, maar het kanaal maakt hier zoveel bochten dat je de kerk van het dorp wel 10 km lang kan zien liggen.

Op het menu voor vanmiddag staat vers stokbrood, vier soorten kaas en een flesje rosé... meer moet dat niet zijn! 

IMG_6039.JPG

 

IMG_6038.JPG

Ik trek nog eens een portret van mijneigen zelve... kwestie van mijn gezwollen lip nadien thuis nog eens grondig digitaal te kunnen "bewonderen"!

IMG_6037.JPG

Rosé drinken lukt al zonder al te veel te smossen, maar het doet wel zeer als ik lach... serieus blijven is dus de boodschap... uiterlijk toch, want diep vanbinnen heb ik echt een heel fijne tijd!

Een half uurtje later zijn we in Capestang... het ligt er goed vol, maar we moeten daar nu voor niks stoppen, we hebben goed gegeten en nog alles in huis... we besluiten om hier op de terugweg halt te houden en dan het dorpje en die mastodont van een versterkte kerk en zo te gaan bezoeken.

IMG_6040.JPG

IMG_6042.JPG

IMG_6043.JPG

De volgende tien kilometer varen we afwisselend tussen schaduwrijke en al gerooide stukken... honderden bomen zijn al gesneuveld... best veilig, want geen overhangende takken, maar wel een beetje treurig zicht.

We draaien en keren mee met het kanaal en er zitten zelfs een paar echte haarspeldbochten tussen... ik toeter uitgelaten voor elke bocht, maar het duurt een hele tijd voor we iemand tegenkomen... en plots is er verkeer voor ons!

IMG_6044.JPG

Een grote aak met toeristen vaart op zijn gemak in het midden en een collega huurder hangt er achter en geraakt zo te zien niet voorbij. We zitten dus in een "file"... de eerste van de hele reis... 't is eens iets anders.

IMG_6045.JPG

Aan een slakkengangetje volgen we kilometerslang en hebben soms al eens zin om wat te stoppen... maar mijn bemanning meldt unaniem dat ze niet echt onder een - artificieel - watervalletje willen... en ik mag niet met mijn gezicht in of onder het water... spijtig, want het ziet er uitnodigend fris uit!

IMG_6046.JPG

IMG_6047.JPG

Een paar scherpe bochten verder zitten we plots op een recht stuk van zo te zien zeker meer dan een kilometer en de kerel voor mij besluit dat hij het zich gaat riskeren... volle gas stuurt hij zijn boot links voorbij de aak en verliest prompt de controle over het stuur... 'k weet niet goed of het door de deining komt van de schroef van de aak of omdat hij maar één hand vrij heeft en in de andere constant een flesje Leffe... of gewoon uit lompigheid, maar mijn voorligger zigzagt even gevaarlijk heen en weer en mist de aak op centimeters.

Hij schrikt zich zo te zien een hoedje, zorgt dat hij van zijn Leffe af geraakt en begint als een gek met twee handen aan het stuur te draaien om te compenseren en draait te ver door en moet dan weer compenseren en zo voort...

Wij bestuderen die maritieme toestanden met gezonde argwaan, besluiten om te wachten tot hij helemaal voorbij de grote boot is gesukkeld en wagen het er dan ook op... 't moet gezegd: mijn inhaalmanoeuver is niet perfect, maar zeer degelijk... spijtig dat er geen foto's of filmpje van zijn... maar ik heb ook mijn twee handen vol doch geraak er vlot over en even later steken we zelfs de "zigzagger" voorbij... die is door al dat geweld de kant in gevaren en steekt met zijn boeg tussen de struiken...

Ze laten het niet aan hun hart komen en staan lustig te klinken en te lachen... tja, als er maar geen takken afbreken, dan kan zo een uitstap tot in het groen echt wel geen kwaad, denk ik bij mezelf, geef even kwistig gas, vaar hen kaarsrecht voorbij en heb het kanaal weer helemaal voor mij alleen.

IMG_6048.JPG

IMG_6049.JPG

De dames trekken het zich allemaal niet aan... die genieten gewoon op het achterdek.

En de Walter... die zorgt dat zijn nek niet verbrand!

IMG_6050.JPG

IMG_6051.JPG

Rond vijven leggen we aan in Argeliers... in de schaduw... we willen eens naar dat dorp wandelen en dan straks hier blijven slapen en merken dan dat er vlakbij een kudde paarden op de wei vlak naast het water staaten dat de wind pal vanuit die wei komt geblazen.

Gezien mijn allergie voor dat gedierte, drinken we een aperitiefje en zijn dan weer weg... we gaan door tot in Le Somail, dat is het volgende dorp, zo een 6 km verder... daar is sowieso een café met terras aan het water... en hopelijk staan er geen paarden!  

We passeren de toegang tot het Canal de Jonction, waar we morgen in moeten, richting Narbonne en aan de Pont-canal de Cesse, net voorbij de Port de la Robine, moet ik opzij voor een grote aak. Er zijn dus toch tegenliggers. 

IMG_6052.JPG

Van een eind voor Le Somail ligt er al een hele vloot aan de kant

IMG_6053.JPG

IMG_6054.JPG

De bomen zijn hier allemaal gekapt en sommige vaartuigen gezonken... 't is geen echt idyllisch gezicht, maar in het dorp zelf is het dan weer wel heel gezellig!

IMG_6055.JPG

IMG_6056.JPG

Ik vaar enthousiast onder het bruggetje door en zoek een plaatsje, maar in het centrum zelf ligt het vol. De helft van de ruimte aan de kades is gereserveerd voor de boten van Nicols, een "concurrerende" maatschappij... en aan de andere plaatsen mag je of helemaal niet aanleggen of ligt het vol.

IMG_6057.JPG

We vinden een mooie rustige plek even voorbij het dorp, geen directe buren, enkel een zeilbootje van een onverlaat die doodgemoedereerd zijn touwen over de voetweg tot rond een boom heeft gespannen... iets wat absoluut niet mag, wegens wreed gevaarlijk voor passerende voetgangers en fietsers.  

P1040546.JPG

We noteren dat we straks in het donker goed gaan moeten opletten als we terugkomen... en slaan dan onze piketten in de grond... zoals reglementair voorgeschreven... en trekken dan naar de enige kroeg van Le Somail, dat tevens restaurant blijkt te zijn en een uitgesproken voorkeur heeft voor etende klantjes. Maar we mogen wel rechtstaand aan een soort ton/staantafel iets consumeren...

P1040547.JPG

 

We sluiten de dag af met een fotootje vanop de brug...

en bouwen dan een vet feestje... voor Walter zijn verjaardag... een feestje waar verschillende foto's van werden getrokken... hebben we later gemerkt... maar "pricacygewijs" ga ik mij beperken tot eentje!  DSC_7978 - kopie.JPG

Onbeslist    

15:30 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Op naar het vervolg en merci voor mijn leesgenot alhoewel het me wel van mijn werk houdt maar ok we vorderen!

Gepost door: Freddy | 16-08-15

De commentaren zijn gesloten.