22-09-13

campertrip 2013 dag 18

dinsdag 23 juli - planning: 12.00u vertrek - bestemming: Mollans-sur-Ouvèze via Mont Ventoux - afstand: 100 km

't Is onze laatste halve dag ter plaatse. Ik ben mijn dagelijkse babbel gaan doen als ik van de bakker kwam - de nieuwe grote bakkerij vlakbij! - en van de campingbaas mogen we normaal tot een flink eind in de namiddag blijven staan, gezien we eergisteren pas in de late namiddag toekwamen... maar we moeten nog de berg op en af, dus heb ik gemeld dat we rond de middag vertrekken... een fijn plan!

't is precies iets minder drukkend heet dan gisteren, maar ik lig toch de halve voormiddag in en naast de zwembadjes en doe tussendoor een toertje rond de camping.

campertrip 2013 1040.JPG

campertrip 2013 1042.JPG

campertrip 2013 1041.JPG

campertrip 2013 1043.JPG

Camping Sainte Croix... 't is geen echt grote bedoening, maar best in orde: proper sanitair, ruime plaatsen met veel schaduw, een speciale barbequeplek, een bar (zonder bier) met terras en twee zwembadjes... en vooral een vriendelijke, zeer gedienstige en correcte uitbater.

De Vlamingen die hier al jaren vaste klant zijn, bezweren mij om thuis niet te veel publiciteit te maken, want nu is het hier echt leuk en rustig en dat willen ze graag zo houden... ik bedenk dat een "positieve" publicatie op mijn blog er vermoedelijk niet gaat voor zorgen dat de bevolking in Vlaanderen massaal gaat aanschuiven om zich halsoverkop met tent of caravan naar Sarrians te spoeden...  daarbij, de herfst is ondertussen begonnen, wie wil nu nog naar een camping in de Provence?

Tegen 11.00u sleep ik mezelf weg van "mijn" zwembadjes en ga inpakken en pal op de middag tanken we fris water bij, gaan buiten op de serviceplaats ons vuile water lozen en zetten welgezind koers naar Bédoin.

campertrip 2013 1044.JPG

In Carpentras stuurt Sonja me zowat dwars door de stad, in plaats van de ringlaan aan te bevelen, vermoedelijk staan mijn GPS-instellingen weer niet helemaal zoals gewenst en is deze route 50 meter korter of zoiets... niet gehinderd door enige kennis terzake heb ik soms de neiging daar tussendoor aan te prutsen... erg is dat allemaal niet, want op deze manier komen we toevallig pal onder het aquaduct van Carpentras uit... dat hebben we dan gelijk ook weer gezien!

campertrip 2013 1046.JPG

En eens we op de D974 - de Route de Bédoin - zitten, ligt de berg in de verte te wachten op ons...

campertrip 2013 1050.JPG

We doorkruisen Bédoin zonder ook maar één fietser van de sokken te rijden... en dat is een hele prestatie want alles draait er rond de fiets... 't is te zeggen, het dorp wordt in de zomer blijkbaar dagelijks overstroomd door fietsfanaten die allemaal de beruchte beklimming willen doen en voor ze aan die gewaagde expeditie beginnen, palmen ze enthousiast en ongegeneerd de rijbaan helemaal in... want de Mont Ventoux mag dan al met voorsprong de populairste fietsbestemming ter wereld zijn (denk ik toch)... van fietspaden hebben ze nog nooit gehoord in Bédoin-dorp... en verder bergop ook niet...

We laveren voorzichtig doorheen de massa... tientallen kerels met geschoren benen in blitse pakjes en sportieve dames... ook geschoren(?) en hele groepen fietstoeristen en families... een beetje vanalles door mekaar... maar allemaal met zonnebril en drankbussen en powerrepen beladen en vastbesloten om boven te geraken... net zoals wij!

Met dat verschil dat mijn fiets veilig achteraan op de camper staat... iets meer dan 21 km klimmen en een hoogteverschil van 1600 meter overbruggen tot op de top en 't is bovendien zeker 27°... in de schaduw... en bovendien heb ik al 40 jaar een rijbewijs... 'k zou goed gek zijn om dát met de velo te doen!

We starten de beklimming rustig en letten goed op, want zelfs op de eerste hellingen zijn er al dapperen die zich zwaar laverend naar boven hijsen... die gaan er volgens mij nooit geraken... wij trachten zoals eerder gezegd niemand van de baan te rijden en laten het foto's trekken over aan Martinneke die tracht de aanmoedigende slogans op de rijbaan te vereeuwigen...

campertrip 2013 1051.JPG

Voeckler, Rolland en Chavanel ken ik... maar we hebben geen idee wie "EL STRING" is... en dan dat pijltje... mischien een verwijzing naar de kledij van één of andere overenthousiaste fan, die enkele dagen geleden zich pal op deze plek - links van de weg - vestimentair heeft blootgegeven bij het aanmoedigen van haar helden? Tja, dat hebben we dan gemist, niks aan te doen.

campertrip 2013 1053.JPG

Om tien na één passeren we aan de Chalet Reynard... ons tempo is rustig, het moreel hoog en de camper houdt zich goed... we verstoken wel iets meer diesel dan gemiddeld peins ik... maar alles heeft zijn prijs!

campertrip 2013 1054.JPG

campertrip 2013 1055.JPG

campertrip 2013 1057.JPG

De laatste kilometers doorheen het kale landschap hebben wel iets... we waren hier al drie jaar geleden, maar zijn opnieuw onder de indruk... van het landschap... en ook wel van het doorzettingsvermogen van de klimmers... we kunnen er vanachter het stuur al wel eens wat spottend en lacherig over doen... maar "chapeau" voor diegenen die hier boven geraken... met de velo, bedoel ik!

campertrip 2013 1056.JPG

campertrip 2013 1058.JPG

We stoppen nog heel even aan het monument voor Tom Simpson en staan een paar minuten later op de top!

campertrip 2013 1059.JPG

Nu ja, niet helemaal op de top, we vinden een plaatsje op de weg die iets beneden de parking rond de bergtop loopt, want boven staat het vol... we zijn hier duidelijk niet alleen! 'k weet niet of je hier mag parkeren, maar nergens staat dat het niet mag en de rest kan door... dus sluiten we alles af en trekken we te voet het laatste eindje naar boven.

campertrip 2013 1069.JPG

campertrip 2013 1061.JPG

campertrip 2013 1063.JPG

Martinneke poseert voor de traditionele foto aan het bordje... en staat daar toevallig in goed gezelschap: let op de wielertrui van de trotse jongeman naast haar!

campertrip 2013 1060.JPG

Nadat de bewijzen van onze geslaagde beklimming digitaal zijn vastgelegd, wandelen we een eindje rond op de berg en vergapen ons aan het landschap... vanmorgen zagen we hem vrij duidelijk liggen, dus eigenlijk zouden we van hier ook Sarrians moeten zien... ik weet ongeveer welke richting het uit is, maar zelfs met de verrekijker kan ik niet met zekerheid vaststellen waar we vanmorgen zaten... 25 kilometer is echt te ver voor dergelijke "details".

campertrip 2013 1064.JPG

campertrip 2013 1066.JPG

campertrip 2013 1067.JPG

campertrip 2013 1068.JPG

campertrip 2013 1065.JPG

Vorige keer hebben we ons op een parking iets lager gezet om een stukje te eten en dat lijkt me nu ook best... ik speur rond en zie de bewuste plek liggen... misschien kunnen we nu eens tot aan dat bolletje wandelen, want daar zijn we toen niet geraakt!

campertrip 2013 1071.JPG

Tegen twee uur staan we "beneden", voor zover je een parking 1800 meter boven de zeespiegel beneden kan noemen en eten daar op het gemak onze broodjes met sossis en kaas en een frisse kom gazpacho... ik bedenk dat er aan het bolletje verderop niet echt veel te zien is... 't is een radarstation en je mag er toch niet dichtbij, dus blijven we lekker genieten van het uitzicht... daarbij, we hebben al die afgematte "coureurs" zien toekomen en zijn al ook al bijna buiten adem van het zicht alleen... een duidelijk geval van plaatsvervangende vermoeidheid... peins ik!

Al is de temperatuur hier iets frisser dan daarstraks op "de begane grond", de zon brandt wel serieus door op 1800 meter!

campertrip 2013 1072.JPG

Om tien na twee beginnen we aan de afdaling en die is voor een camper een pak meer belastend dan klimmen...

campertrip 2013 1073.JPG

campertrip 2013 1074.JPG

Ik schakel continu tussen 2e en 3e versnelling, tracht niet te hoog in de toeren te gaan, niet te rap te bollen en vooral de remmen te sparen... de afdaling naar Malaucène is zowat 20 km lang en het uitzicht grandioos... en er is bijna geen verkeer... we tuffen voorzichtig naar beneden en een klein half uur later staan we aan Le Grozeau, het café-restaurant in de bocht aan de voet van de berg... verleden keer heb ik mij hier aan het bronnetje uitgebreid verfrist, maar nu volstaat een pint(je) om alweer helemaal op mijn effen te komen!

campertrip 2013 1075.JPG

campertrip 2013 1080.JPG

Aan de overkant van de baan waren ze drie jaar geleden net begonnen met een project om een oud fabrieksgebouw om te toveren tot een soort cultureel centrum... de plannen zagen er toen veelbelovend uit... na onze pitstop gaan we even een kijkje nemen en... de plannen zien er nog altijd veelbelovend uit...

campertrip 2013 1083.JPG

Het infobord is ondertussen wel iets meer groenig geworden, maar de rest staat er nog net zoals drie jaar geleden... of toch niet... de ramen en deuren van zowel hoofd- als bijgebouw zijn dichtgemetseld... en van enige culturele activiteit valt niks te bespeuren... 't is precies een project in de stijl van het Culturele Centrum van Zaventem: eerst grootse plannen maken en veel beloven en dan... niks meer...

Zouden in de gemeenteraad van Malaucène ook de liberalen aan de macht zijn?

campertrip 2013 1081.JPG

campertrip 2013 1082.JPG

We weten het niet wie er hier de zaken bestuurt en 't kan ons ook geen lor schelen, want we blijven deze keer niet hier overnachten... ik neem wel even een kijkje op de camperplaats, daar is ook niks aan veranderd: ze ligt nog waar ze lag en eigenlijk ligt ze daar goed... een grote propere parking, zonder faciliteiten maar met serviceplaats en op wandelafstand van het centrum... het was hier best leuk staan, maar vandaag hebben we afspraak in Mollans-sur-Ouvéze!

campertrip 2013 1084.JPG

We bollen gezwind het dorp uit en nemen de route de Vaison en draaien dan af naar Entrechaux...

campertrip 2013 1085.JPG

campertrip 2013 1086.JPG

campertrip 2013 1087.JPG

In het centrum van Entrechaux wordt het heel even spannend: er zijn werken aan de gang aan een gebouw en een enorme mobiele kraan staat lichtjes in de weg... 't is "circulation alterné", dat was dagen geleden, maar als ik, na een tijdje aanschuiven in de file, de kraan voorbij moet, is er maar net plaats genoeg om te passeren... we geraken echter zonder blutsen of schrammen voorbij het obstakel en staan even later aan het wegeltje waar we moeten zijn... iets voor Mollans ligt namelijk de B&B "Le lit qui danse" en die gaan we bezoeken!

Fredje - een gewaardeerde gast, uitmuntende gids en kenner van de streek - heeft me vooraf verwittigd dat je met een camper niet tot aan de "Chambre d'hôtes" geraakt, wegens veel te smal en te scherpe bochten, maar ik heb nogal de neiging om goedbedoelde raadgevingen feestelijk in de wind te slaan. Er gaat volgens mij niks boven empirische waarneming, dus willen we proefondervindelijk de situatie aan den lijve ondergaan en zelf uittesten of die "Lit Qui Dance" echt voor campers onbereikbaar is... en al is het nipt... hij is niet!

Ik ben zo geconcentreerd dat ik van slag vergeet een foto te nemen, want het moet gezegd, het baantje is echt wel heel smal! De haarspeldbocht is zo strak dat ik hem niet in één keer kan nemen en bij de tweede bocht heb ik slechts centimeters ruimte over tussen de muur van een gebouwtje en mijn zijspiegel, maar voor een man, die de laatste weken verschillende Gorges, bergpassen, Ballons, Goulets, het verkeer rond de baai van Saint-Tropez, allerhande wegeniswerken en de Mont Ventoux heeft overwonnen, is dit wegeltje een "pies of keek"...

campertrip 2013 1088.JPG

Iets na vieren - perfect volgens afspraak - wurm ik mij tot aan de villa, parkeer me voor de poort en wordt even later zeer hartelijk ontvangen door Ann en Jo. 't Is familie van vrienden en ze baten hier al een jaar of tien een "Chambres et table d'Hôtes" uit, in een mooie provençaalse villa, gelegen op een schitterende locatie.

De Vlamingen op de camping vanmorgen willen graag hun kleine paradijs in Sarrians voor zich alleen houden, maar vermoedelijk hebben Ann en Jo niks tegen het maken van wat publiciteit, dus voila:

Hoewel... ik wil volgend jaar ook graag een weekje reserveren in de zomervakantie, dus zo massaal hoeven voor mijn part de Vlamingen zich nu ook niet direct te reppen naar Mollans-sur-Ouvèze.

'k Zal dus vooral trachten op tijd te reserveren want het is een prachtige plek om te "onthaasten"... wij hebben er maar een uurtje of zo gezeten maar zijn helemaal "verkocht"!

campertrip 2013 1089.JPG

campertrip 2013 1092.JPG

campertrip 2013 1091.JPG

campertrip 2013 1093.JPG

campertrip 2013 1094.JPG

campertrip 2013 1095.JPG

De ontvangst is zoals gezegd bijzonder hartelijk, de pinten fris, de tuin en het uitzicht prachtig, het zwembad uitnodigend, de kamers dik in orde en de vissen in het vijvertje bangelijk groot... kortom, ik ga hier zeer waarschijnlijk moeiteloos een week kunnen overleven met Martinneke...

En die verdomde berg in de verte hoef ik volgende keer alvast niet meer op... niet met de auto of camper en zeker niet met de fiets... twee keer is genoeg! Maar wat ik wel wil doen, is eens de Toulourenc - een riviertje in de buurt - afwandelen door het water... als dat niet te hoog staat!

En de Gorges de la Nesque bezoeken met de auto... want een camper is te hoog voor dat baantje... en de Dentelles de Montmirail gaan bewonderen, want daar zijn we nu niet geraakt!

We willen graag gaan 's avonds gaan dineren in restaurant "La Loupiotte" in Crestet - op de baan naar Vaison-la-Romaine - en als het even kan daar dan nadien ook overnachten op de parking... kwestie dat een mens iets kan drinken bij zijn eten. Dat moet normaal lukken, de zaak is ons aangekaart door alweer Fredje, kenner van de streek, culinair deskundige en gewoon bijzonder gezellige en vriendelijke mens. Hij is er redelijk vaste klant en ondertussen vriend des huizes en heeft wreed gestoeft over de baas, de bediening en het eten, kortom... dáár willen wij naartoe... en dan kunnen we gelijk de groetjes overbrengen!

Ann van "Le Lit qui Danse" vertelt dat ze daar toevallig vanavond ook naartoe gaan, voor een verjaardagsfeestje van een gast. We kunnen dus niet echt samen de avond doorbrengen, maar ze wil met graagte een tafel voor ons reserveren tegen een uur of acht.

Wij nemen het aanbod eveneens met graagte aan en besluiten om eerst een kijkje te nemen in het dorp...

campertrip 2013 1096.JPG

De B&B ligt aan een doodlopend wegeltje, maar we geraken redelijk vlot gedraaid en nemen even later weeral foutloos de korte draai aan het huis op de hoek en even verder in twee keer de haarspeldbocht... waar ik deze keer wel een kiekje van maak!

Rond zessen staan we in Mollans, vinden een parkeerplaats buiten het dorp en wandelen dan naar het oude centrum...

campertrip 2013 1098.JPG

campertrip 2013 1099.JPG

campertrip 2013 1100.JPG

campertrip 2013 1102.JPG

campertrip 2013 1104.JPG

campertrip 2013 1103.JPG

campertrip 2013 1105.JPG

campertrip 2013 1101.JPG

Mollans-sur-Ouvèze blijkt een heel pittoresk dorpje dat hoog boven de rivier op de rotsen ligt... smalle straatjes, een kerk op de heuveltop, een kapel die echt boven de afgrond hangt, een smalle brug, bewaakt door een forse toren én een stemmig terras, net naast de brug, met uitzicht op de Ouvèze diep beneden de rotswand voorbij stroomt... ze ziet er troebel uit... het heeft dus zeer waarschijnlijk verderop serieus geregend de voorbij dagen...

campertrip 2013 1107.JPG

We zoeken een plaatsje op het terras en ontdekken dat ze hier Hoegaarden hebben... van 't vat! Ik prefereer thuis eigenlijk de witte van Vedette, maar moet toegeven... het smaakt!

campertrip 2013 1106.JPG

We zijn natuurlijk maar om twaalf uur vertrokken, maar de namiddag is voorbij gevlogen en tegen zeven uur wandelen we weer naar de camper en rijden een kwartiertje later de parking op van "La Loupiote".

campertrip 2013 1108.JPG

Daar zijn ze al op de hoogte van onze komst en staat een tafeltje klaar voor ons. Ik meld dat we "un grand bonjour et gros bizous" moeten doen van Freddy "le mec sympa de la belgique qui réside chaque printemps au lit qui danse" en we worden overstelpt met groetjes en zoenen en krijgen een ware VIP-behandeling... ik vraag of de mogelijkheid bestaat om op de parking te blijven overnachten en dat is helemaal geen probleem, we mogen ons zetten waar we willen en de baas gaat ons direct naar ons tafeltje brengen en zorgen voor het aperitief en we moeten omstandig uitleggen over hoe het zit met Freddy...

Lichtjes overdonderd door zoveel vriendschap, melden we dat we ons eerst even willen gaan opfrissen en omkleden en binnen een half uurtje aan tafel zullen gaan... het is allemaal geen probleem!

't is in de camper 35° heet... we douchen uitgebreid (de watertank zit bomvol en er resten maar twee avonden meer na deze) en herkleden ons een beetje "deftig" en maken dan weer onze opwachting... we mogen kiezen of we buiten of binnen zitten en opteren voor buiten... en Martinneke voor een glas champagne en ik voor een Suze... jaaaren geleden dat ik dat nog proefde!

campertrip 2013 2 002.JPG

campertrip 2013 2 003.JPG

De rest van de avond genieten we van een uitgebreid dineetje, met een fleske rosé uit de streek, ondergetekende met een delicieuze vissoep, een entrecote met garnituur en een citroensorbet met vodka... en als toetje een likeurtje op kosten van de patron... die komt trouwens melden dat we gerust bij collega-campertoeristen mogen publiciteit maken: als er in de toekomst nog mochten vrienden met een camping-car willen komen eten, mogen ze ook gerust allemaal blijven overnachten op de parking... pas de problème!

Ik bedank hem en zeg dat ik het zeker zal verder vertellen... wat bij deze dus gebeurd is...

La Loupiote dus, waar "camping-cars" zeer welkom zijn: http://www.vaison-ventoux-tourisme.com/fr/restaurant/la-l...

De klanten vertrekken één voor één als de avond valt... en mijn ogen vallen toe... toch plezant als ge niet meer de baan op moet.

campertrip 2013 2 005.JPG

't is drukkend heet die nacht maar eens we in ons bed zijn geraakt, slapen we weer als een roos...

15:40 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

He tof Yves ,het doet me plezier dat het jullie daar beviel. Het is al afgesproken .....over 6 maanden ben ik er weer voor een 5 tal weken.
Ik denk dat ik jullie over ongeveer twee weken mag,wil,kan,moet komen troosten? Ja toch?