11-09-13

campertrip 2013 dag 12

woensdag 17 juli - planning: heel weinig... alles mag, niks moet! afstand: 0 km (toch met de camper)

campertrip 2013 715.JPG

De "Grau de Piémanson" achter het strand ligt er heel rustig bij als ik op woensdagochtend uit mijn bed kruip en buiten de sfeer ga opsnuiven... aan de zeekant is er echter al wel beroering... even verderop - achter een verzameling campers en bijhorende tentjes - is er precies een soort samenscholing aan de gang en wordt er druk heen en weer gelopen en geroepen tegen mekaar.. ik denk eerst dat er ambras is en ga alvast binnen mijn verrekijker pakken... niet dat we ons willen moeien met andermans heisa, maar enig voyeurisme is ons zeker niet vreemd... ook niet 's ochtends, vóór het ontbijt... even later blijkt dat er geen ambras is, maar vermoedelijk een accidentje... een ambulance komt in volle vaart het strand opgevlogen en de verplegers hollen uit mijn zicht... ik zoom in met mijn fototoestelletje en neem een wat onscherp kiekje, maar wordt niks wijzer...

campertrip 2013 714.JPG

Nu ja, ik heb dan toch al iets te vertellen aan mijn madam als ze straks wakker wordt... en met die opbeurende gedachte vertrek ik naar de bakker... er is op Piémanson geen enkele voorziening voor water of stroom, maar er staat aan de dijk wel een groot koterijcomplex waar ze 's morgens brood verkopen en waar je de hele dag iets kan eten en drinken...

campertrip 2013 789.JPG

Op dit ochtendlijke uur is er nog geen toeloop, 't is direct aan mij en ik bestel monter een stokbrood... de madam achter de toog slaat een lijvig boekwerk open en vraagt mij onder welke naam ik heb gereserveerd...

tja... dat hadden we niet zien aankomen... ik loer even verbluft naar haar en dan naar de opengeslagen pagina... even denk ik nog om rap zomaar een naam op te geven... maar we staan hier nog een paar dagen... ik geef deemoedig toe dat we vooraf geen bestelling hebben gepleegd, want dat we gisteren pas zijn aangekomen en niet wisten dat er gereserveerd moest worden...

Ze informeert luidkeels naar achteren toe of er genoeg stock is en een onzichtbare handlanger roept even volumineus terug dat het nog OK is... 'k ben dus vroeg genoeg om een baguette van de "reserve" op de kop te kunnen tikken... tof!

Ondertussen is er een nieuwe klant toegekomen... een soortgenoot - middelbare leeftijd, licht overgewicht, sympathiek uiterlijk, brilleke en short met buikzakje - die duidelijk óók geen reservatie pleegde en bovendien enkel een soort variant van de Engelse taal machtig blijkt te zijn... terwijl ik mijn stokbrood in ontvangst neem en een bestelling laat noteren voor morgenvroeg - il faut payer en avance! - groeit er naast mij een volwassen babylonische spraakverwarring... de Engelsman krijgt maar niet uitgelegd wat hij wil en verstaat ook geen woord van de uitleg van het hulpje van de bazin... ik besluit om voor tolk te spelen en na wat heen en weer vertalen, geraakt de brave man ook in het grote boek met een notitie voor twee baguetten... de madam achter de toog zegt dat ik wreed bedankt ben en dat ik voor een "Anglais" goed Frans speek en zonder engels accent... als ik de madam uitleg dat ikzelf géén Engelsman ben, maar Vlaming, is ze helemaal onder de indruk... ik neem nog even in overweging om zo langs mijn neus weg ook te melden dat we bovendien een mondje Duits praten en zelfs enkel zinnen Spaans... maar doe het toch maar niet... 't zou wat stoeferig overkomen peins ik...

maar de volgende dagen wordt ik wel steeds met de glimlach bediend...

campertrip 2013 717.JPG

We ontbijten buiten, met zicht op de "campingcarbidonville" en maken ons dan klaar om met een fikse wandeling te starten en rond 10 uur trekken we doorheen de rijen koterij naar de vloedlijn en nemen ons voor om zoals gepland te wandelen tot aan de bocht in de verte... en onderweg neem ik fotootjes... niet van de naturisten... die mensen hebben dat liever niet... maar eentje van Martinneke en enkele van de bonte verzameling oude caravannetjes en andere rommel die de "charme" uitmaken van Piémanson...

campertrip 2013 720.JPG

campertrip 2013 727.JPG

campertrip 2013 722.JPG

campertrip 2013 721.JPG

Waar ze al die takken, halve en zelfs hele bomen hebben vandaan gehaald, dat mag Joost weten, maar vermoedelijk sleept iedereen prompt elk stuk hout dat durft aannspoelen naar zijn eigen plek, ter afbakening en/of verfraaiing van zijn doening... het gevolg is wel dat het strand zelf er eigenlijk heel proper bij ligt... nog geen losliggend droog twijgje kom je er tegen... of 't moet zijn dat het diep ingegraven boomwortels betreft...

campertrip 2013 731.JPG

We wandelen tot een eind voorbij het laatste kot en rusten dan wat uit op een enorme stronk... die hebben ze hier nog niet weggekregen, maar dat komt nog wel... peins ik...

campertrip 2013 732.JPG

We zitten hier echt in een uithoek van de Camargue... achter de duinenrij ligt de "Trou des Gabians" en even verder de Rhône en daarachter begint het industriegebied van Port-Saint-Louis-du-Rhône... in vogelvlucht is dat maar 5 kilometer van hier... maar dit strand is alvast een schitterend stukje natuurgebied...

Voor Martinneke is het zo genoeg, maar ik wil nog een eindje verder gaan kijken... terwijl zij blijft zonnen aan onze stronk trek ik met fikse stap verder... aan de einder staat precies een kot op het strand en tot daar wil ik wel eens een kijkje nemen...

Dat kot blijkt in realiteit een camion/camper... die familie is helemaal tot hier gebold maar heeft dan ook het rijk voor zich alleen... naaste buren hebben ze al zeker niet en zelfs de passanten zijn dunnetjes gezaaid...

campertrip 2013 733.JPG

campertrip 2013 736.JPG

Ik wandel er nog een eind voorbij tot ik in de verte de monding van de Rhône zie...

campertrip 2013 735.JPG

Passanten blijken er trouwens toch nog wel genoeg... niet direct andere wandelaars maar zelfs op deze uithoek lopen er tientallen bandensporen in het zand... allemaal houtsprokkelaars denk ik, die met hun jeep op speurtocht gaan... of misschien meer verlegen naturisten, die echt graag helemaal alleen ergens in hun blote willen liggen?

Op de terugweg naar Martinneke en haar boomstronk snij ik in de bocht een stukje strand af en ploeter doorheen een ware mini-sahara...

campertrip 2013 737.JPG

campertrip 2013 738.JPG

campertrip 2013 734.JPG

Ik passeer weinig volk... enkel een bloot koppel op een quad en een groepje jongedames te paard... die laatsen wel helemaal aangekleed... 't is te zeggen... de ruiters toch... nu ja, ruiters... eigenlijk amazones !

Tegen half twaalf ben ik weer aan de stronk... 't is ondertussen heet... echt heet... gezien er nergens schaduw is, zetten we een stapje door en duik ik onderweg een paar keer de zee in... maar als we tegen de middag weer aan de camper komen, gaat het eerste pintje er sissend in...

campertrip 2013 740.JPG

De rest van de dag trek ik geen foto's meer, maar hou mij onledig met luieren, door het hete zand ploeteren, zwemmen, eens komen drinken en weer vertrekken naar de zee... en in de late middag is 't weer aperitief en barbeque en met een glas wijn mijmerend in de verte turen en om 18.00u steekt er een forse wind op en draaien we veiligheidshalve de luifel dicht... maar voor de rest is 't genieten van de zonsodergang tot de muggen weer aanvallen... kortom "business as usual"!

Morgen trekken we de andere kant op... richting Beauduc... niet dat we zo ver willen gaan, want dat ligt 15 kilometer van hier... maar we gaan toch een uurtje of twee die richting uit wandelen en zien wel tot waar we geraken!