10-08-13

campertrip 2013 dag 3

maandag 8 juli - planning: start 09.00u - bestemming "strand" van Brognard - afstand: 155 km.

't is om half zeven 's morgens frisjes... 19°... vannacht is het dus 10 graden afgekoeld... om zeven uur komt de zon boven de heuvel uit en is het direct 21° en 't wordt steeds warmer terwijl de madam uitslaapt onder haar dekentje.

campertrip 2013 150.JPG

Ik sta op, kruip achter het stuur, bestudeer de kaarten en stel alvast de GPS in en zit wat in mijn farde en dagboekje te rommelen... voor de twee vorige dagen had ik thuis een af te leggen afstand berekend van 452 en 155 km en in de praktijk hebben we respectievelijk 410 en 139 km gereden... dat is verdorie 58 km minder dan initieel begroot... seffens gaan we nog rapper aan de cote d'azur staan dan gedacht... we zijn ondertussen al wel 549 km onderweg, maar vandaag moeten we ook niet echt ver rijden: weeral slechts 155 km, er zitten wel enkele cols bij, waaronder de Ballon D'Alsace, maar de bedoeling is dat we tegen de vroege namiddag in Brognard zijn, vlakbij de fabrieken van Peugeot in Sochaux...

niet dat we lijfelijk willen gaan bekijken hoe de nieuwe maatjes van onze 308 CC in mekaar worden gevezen of dat we een bezoekje willen brengen aan het naar het schijnt schitterende Peugeotmuseum, maar we willen om de paar dagen steeds een half dagje zwemmen en luieren aan een strandje en vandaag is het de eerste van dat soort... en terwijl ik mij onledig houd met dit soort overpeinzingen, loopt de koffie door en wordt Martinneke wakker...

we ontbijten en mijn versgezette koffie heeft blijkbaar nog steeds een raar smaakje... volgens haar ligt het aan het water... ik snuffel weer ingespannen aan de kraan, laat een glas vol lopen en proef eens doch ruik of smaak niks verkeerds... 'k ben geen geroutineerd waterdrinker en koffie krijg ik sowieso niet binnen - maar we besluiten veiligheidshalve om vanochtend dan maar zeer kwistig te douchen en uitgebreid af te wassen en zo, om seffens zoveel mogelijk fris water te kunnen bijtanken... 't is hier toch inbegrepen in de prijs!

campertrip 2013 151.JPG

om half negen zijn we klaar met douchen en water versmossen en manoeuvreer ik de camper voorzichtig op de lozingsplaats... terwijl we voltanken laat ik het "grijze" water lopen en kom tot de ambetante vaststelling dat mijn vuil water niet in het voorziene putteke loopt, maar aan de voorkant van de serviceplaats wegstroomt tot onder de camper die op de eerste parkeerplaats staat... die mens zit buiten te ontbijten en krijgt plots natte voeten... we zijn nog maar anderhalve dag onderweg en 't is enkel afwas en douchewater, maar het stinkt als de pest... ik kijk wat schaapachtig naar het slachtoffer en leg ik dat het mijn fout niet is... de helling van het putteke is volgens mij verkeerd... ondertussen zijn er enkele andere kerels komen kijken en volgens de meesten scheelt er niks aan het putteke maar gezien mijn afvoer nogal vooraan zit, had ik met de snuit naar achteren moeten gaan staan... 't is allemaal weliswaar geen exacte wetenschap en diep in mijn binnenste wéét ik dat het putteke en de helling slecht gemaakt zijn, maar ik geef de omstaanders grif gelijk en haal als excuus aan dat het onze tweede dag is - met een gehuurde camper - en dat we de afhandeling van dit soort zaakjes nog niet goed gewoon zijn... de reacties varieren van twijfelachtig begrip tot onverholen hoon... die met zijn natte voeten op dat eerste nu stinkende vak naast de service plaats, zie ik het zo denken: un amateur, un "belge" en plus... parbleu... ze moesten bij wet verbieden dat al die stomme buitenlanders in de zomer ook zomaar ongehinderd mogen rondrijden dans leur douce France!... in zijn geval is 't meer "douche France"

Schamen

Met ogenschijnlijk rode kaken vertrekken we uit Kayzersberg... nu ja... rode kaken... 'k heb gisterenmiddag flink wat in de zon gezeten... vandaar... we zijn toch maar lekker ons vuil water kwijt en hebben heel veel fris mee... twee kilometer verder is mijn zweem van schaamtegevoel helemaal op en bol ik lustig fluitend richting Munster...

Munster geeft zijn naam aan de gelijknamige beroemde kaas, maar vreemd genoeg is er op het grondgebied van de stad geen enkele kaasmakerij... rare jongens die Fransen... maar in de dorpen errond wordt er wel massaal kaas gemaakt... het lijkt wel of iedereen daar in de streek bezig is met kaas maken... daar zijn ze echt zeer bedrijvig in... in kaas... en wegenwerken!

campertrip 2013 153.JPG

Ik weet niet of het dit jaar gemeenteraadsverkiezingen zijn in Frankrijk, maar in elk geval, elk dorp dat zijn eigen iets of wat respecteert, is deze zomer blijkbaar bezig met wegenwerken... en meestal moet je dan voorbij een strook met "circulation alternée": we staan om half tien weeral braaf te wachten achter een motard - een landgenoot - tot het groen wordt... en dat duurt zo lang dat ik dan maar een fotootje neem...

campertrip 2013 154.JPG

voor we beginnen aan de Col de la Schlucht, een beklimming van 18 kilometer, stop ik even voor een plaspauze... al dat watergedoe van vanmorgen begint effect te hebben op mijn...

campertrip 2013 155.JPG

de beklimming verloopt echter vlot... er is bijna geen verkeer op deze maandagochtend en zeker geen tegenliggers-motards... daar ben ik namelijk niet al te gek op.. die mannen hangen in de bochten dikwijls zwaar scheef tot op of over de witte lijnen en ik heb de neiging om ook niet te dicht bij de rand te bollen... 't is maar, als er eentje tegen mijn spiegel of zijkant knalt... dat geeft vermoedelijk verdomd vieze plekken en strepen op een witte carrosserie!

we komen nog wel enkele keren een "circulation alternée" tegen, maar toevallig is het steeds groen voor ons... er rijdt trouwens zo weinig volk over de col dat ik me permiteer om tussendoor eens te stoppen en wat foto's te trekken van de omgeving... en van de bordjes en zo... dit laatste tot grote ongerustheid van mijn madam die vindt dat ik beter niet in het midden van de weg rondkuier op een col... circulation alternée of niet!

campertrip 2013 156.JPG

campertrip 2013 157.JPG

iets voor tien uur staan we boven...

campertrip 2013 160.JPG

campertrip 2013 159.JPG

campertrip 2013 161.JPG

vanf hier kunnen we kiezen: de groet baan volgen naar Gerardmeer en dan met een ommetje naar het zuiden, of hier afslaan en de "Route des Crètes" volgen... we beslissen om af te slaan en de iets kortere maar smallere en meer spectaculaire route te nemen... en dat blijkt een goeie keuze!

campertrip 2013 162.JPG

na een 5-tal kilometer bollen doorheen een prachtig landschap, stoppen we aan het skistation van La Bresse...

campertrip 2013 163.JPG

we zitten hier 1250 meter hoog en dat voel je... ook in de zomer... er staat een stevige bries die maakt dat het wat frisjes aanvoelt... en als iemand zich afvraagt wat ze in een skistation zoal doen in de zomer: wel, dan demonteren ze al wel eens een stuk skilift en prutsen wat aan de installatie...

campertrip 2013 164.JPG

campertrip 2013 165.JPG

ik pruts nergens aan maar poseer eens voor een verzameling bordjes... in mijn T-shirt! 'k weiger van in de zomer vestjes te dragen... tenzij het echt zou vriezen...

campertrip 2013 167.JPG

we wandelen terug naar de baan en de camper en rijden even later door...

campertrip 2013 169.JPG

campertrip 2013 168.JPG

campertrip 2013 171.JPG

en passeren de "Lac de la Lande" en de "Lac de Kruth-Wildenstein", die ver onder ons in de diepte liggen, de route zelf slingert over de kammen en ligt gemiddeld op een hoogte van 1000 meter en we genieten voluit van het ene vergezicht na het andere...

campertrip 2013 170.JPG

campertrip 2013 172.JPG

campertrip 2013 173.JPG

en om kwart voor elf staan we boven op de "Markstein"... 't is een ideaal moment: nog niet te laat voor een ochtendkoffie en bijna niet meer te vroeg voor een fris pintje... maar de kroeg in een soort glazen koepel ziet er dan wel uitnodigend en spectaculair uit, ze is op deze maandag nog dicht!

campertrip 2013 175.JPG

De Grand Ballon, de hoogste berg van de Franse Vogezen, ligt even verder en daar staat er dan weeral verschrikkelijk veel volk geparkeerd, we rijden door tot aan de achterkant... of de voorkant... 't is een beetje van waar je het bekijkt natuurlijk... en strekken daar even de benen... maar ook weer niet te veel...

campertrip 2013 176.JPG

er vertrekt van hieruit namelijk een wandelpad naar boven, maar ik voel generlei behoefte om die tocht te voet aan te vatten... de top ligt 120 meter hoger en naar het schijnt staat er boven een fraai monument en dito radarstation... tja... 'k zal later wel eens op internet bekijken wat ik heb gemist, denk ik op dat eigenste ogenblik... en we hebben het dus eens bekeken:

mooi, heel mooi, maar 'k ben er niet echt kapot van dat ik het toen niet lijfelijk heb meegemaakt!

De volgende "Ballon" die we zeker willen doen ligt een uurtje rijden verder: de Ballon d'Alsace, waar Eddy Merckx in de tour van 1969 een zeer memorabele overwinning behaalde!

Hij reed toen vlotjes alle tegenstand op minuten en/of in de vernieling en pakte het geel... maar vermoedelijk waren er toen op dat moment wel geen wegenwerken... nu wel...

We zijn net het einde van de Route des Crétes voorbij als we weeral prijs hebben: een kerel - ook in het geel - staat midden op de baan en doet verwoed met de hand teken dat we moeten stoppen...

campertrip 2013 178.JPG

Hij heeft een bordje vast maar we kunnen niet goed uitmaken welke kant hij nu eigenlijk naar ons houdt... en hij is precies ook niet overtuigd van het nut van het ding... maar we mogen in elk geval niet door... we wachten braaf... volgzaam als we zijn en vijf minuten later - er is geen enkele tegenligger gepasseerd - mogen we door...

campertrip 2013 180.JPG

Ik rij heel voorzichtig de werf over en passeer een machine die de bovenlag afschraapt... echt slecht lag de oude weg er niet bij, dus 't is voor mij nu overduidelijk: er zijn hier dit jaar gemeenteraadsverkiezingen!

campertrip 2013 181.JPG

Een half uurtje later staan we aan de voet van de beklimming en we hebben chance: 't is open!

campertrip 2013 182.JPG

Precies dertien minuten later rij ik voorbij de plaat op de top... ik sta boven... helemaal alleen... juist gelijk hij... nu ja, ik sta hier met Martinneke... maar hij reed toen De Vlaeminck, Gimondi, Altig, Waghtmans, Ocania, Poulidor en nog vele anderen gewoon los in de vernieling en Van Looy zwalpte toen zelfs al lang voor de beklimming vlak voor de bezemwagen uit... hij pakte toen de gele, groene, witte en bolletjestrui als ik me niet vergis... 'k heb enkel rapper gereden omdat mijn camper vandaag een pak meer PK's in huis dan Eddy in 1969 op zijne velo... mocht ik het met de fiets gedaan hebben, 'k was nog altijd onderweg peins ik.

't blijft een formidabele prestatie... van Eddy bedoel ik... en de baan lag er toendertijd op de koop slechter bij dan tegenwoordig als ik de oude filmpjes en foto's moet geloven... tja... toen waren er waarschijnlijk géén gemeenteraadsverkiezingen op komst... en die hadden mijn gedacht toch geen zin gehad: iedereen zou op Merckx gestemd hebben...

maar genoeg over Eddy, we wijken af!

campertrip 2013 183.JPG

campertrip 2013 184.JPG

Ik parkeer onze camper even verder aan een herberg en we doen een terrasje... je kan hier prachtige wandelingen maken doorheen een zer mooi landschap...

campertrip 2013 186.JPG

campertrip 2013 185.JPG

heel tof, maar wij beperken onze lichaamlijke activiteit tot het nuttigen van een drankje, het verorberen van een stukje taart en tot wat zonnen... 'k zal aan de kust wel gaan wandelen volgende week... daar is het plat!

om half één beginnen we aan de afdaling, ik kan geen foto's nemen van de talloze haarspeldbochten, want 'k heb al mijn aandacht en handen nodig om te sturen en - eens beneden - snorren we recht op recht probleemloos doorheen Giromagny en Belfort naar het zuiden en staan om kwart voor twee aan de "étang du Pâquis" in Brognard, een centre nautique met mooi zandstrand, ligweiden, cafe-snackbar met groot terras en enorme parking met 3 camperplaatsen... drie!

campertrip 2013 187.JPG

en tot onze grote verbazing staan er maar twee campers... ik manoeuvreer me prompt op het vrije vak naast de serviceplaats... hopelijk zit er morgenvroeg niet één of andere idioot van een amateur met vuil water te smossen, zoals vanmorgen in Kayzersberg!

campertrip 2013 188.JPG

We kunnen het niet geloven dat we net het laatste plaatsje konden inpikken... net als we staan komt er een andere camper aangestormd, blijft even staan voor onze neus en draait dan weer weg... volgens onze buurman - waar we even later mee kennis maken - hebben we geluk gehad: er was net een paar minuten voor ons iemand vertrokken en de kerel van daarnet had dat vermoedelijk gezien en was zijn camper verderop in de berm gaan halen... om net te laat te merken dat wij ondertussen het plaatsje hadden ingepikt... tja... 't leven is aan de rappen denk ik dan... vooral als ze op de juist moment op de juiste plaats zijn... niks aan te doen!

we kleden ons om, trekken naar het strand en zoeken een plaatsje in de schaduw... 't is bloedheet!

campertrip 2013 190.JPG

campertrip 2013 191.JPG

campertrip 2013 193.JPG

campertrip 2013 194.JPG

dat strand geraakt hoe langer hoe voller, ik doe een wandelingetje langs het meer en in de late namiddag veroveren we een plaats op het terras...

campertrip 2013 204.JPG

campertrip 2013 196.JPG

campertrip 2013 198.JPG

campertrip 2013 205.JPG

campertrip 2013 202.JPG

campertrip 2013 206.JPG

't is zeven uur door als we opkramen en weer naar de camper trekken... waar we ondertussen nieuwe buren hebben gekregen... aan de ene kant is er kerel die zich op het gras achter de serviceplaats heeft weten te wurmen en aan de andere kant staat een raar karretje... een Duits...

campertrip 2013 207.JPG

bij dat karretje hoort bij nader inzien een VW busje en een Duits koppel met dochter

campertrip 2013 208.JPG

Terwijl we wat lezen en aperitieven en ik daarna binnen een soort "salade nicoise" uit mijn culinaire mouw schud, positioneren die duitsers zich vlak naast ons, klappen een tent uit aan de ene kant van het karretje en een keuken aan de andere kant en beginnen vrolijk te kokkerellen op zowat 25 cm van mijn deur... handig is iets anders, maar ze zijn best vriendelijk... ik verneem dat het allemaal eigen maaksel is.. mijn kennis van de Duitse taal is niet direct "gewaldich", maar de kerel kan ook wat Engels en de dame spreekt zelfs perfect Engels, wel volgens mijn gevoel een beetje met een Amerikaans accent... blijkt hij militair is en dat zij op een Amerikaanse basis in Duitsland heeft gewerkt... vandaar dat accent... wij laten ons mijn salade smaken en bij hen staat er ravioli op het menu...

campertrip 2013 209.JPG

we blijven nadien nog enkele uren gezellig praten... kan ook moeilijk anders als je zo dicht op mekaar zit... de avond is zwoel en rustig maar er vliegen wel veel beestjes... Martine gaat binnen zitten en ik blijf wat babbelen met den duits en wijs hem op de kaart enkele camperplekken aan waar we al stonden en waar het fijn is... hij gaat ook naar het zuiden maar weet nog niet echt naar waar... we drinken ondertussen een druppel en merken terloops wel dat er geregeld auto's de parking opdraaien en rondjes rijden en dan in een hoekje - niet ver van onze campers - blijven staan... maar we schenken er niet echt veel aandacht aan, tot plots een auto met blauw zwaailicht de hoek omkomt en enkele wagens blokkeert... de anderen stuiven weg naar de andere kant en ontsnappen via de brug over de snelweg en er is dan wat heen en weer geloop van politiemensen en gedoe met zaklampen en zo tot plots iedereen weer vertrekt en de rest van de avond alles rustig blijft...

wij denken er het onze van...vermoedelijk staan we hier vlakbij een gekende rendez-vous plek voor kerels die van bil willen... met mekaar of met mekaars madammen, dat hebben we in het donker niet echt kunnen ontwaren... nu ja... ze doen maar... zolang ze ons niet lastigvallen... na het nemen van een laatste slaapmutsje kruipen we er allebei in... ieder in zijn eigen doening bedoel ik!

De tweede hele dag zit er al op en we hebben vandaag 172 km gedaan... iets meer dan voorzien... morgen moeten we iets meer bollen... 297 km als ik mijn eigen farde moet geloven... maar dat is theorie... 't kan in de praktijk meer zijn of minder, heb ik al gemerkt... we staan in elk geval ook weer aan meertje om te overnachten... tof, want ze geven ook weeral heet weer!