10-04-13

TREIN-TRAM-BUS dag

1 april: 'k weet niet of ze in Hongarije dan ook grappen uithalen met de medemens, maar wij ondervinden het eerste uur alvast niks speciaals... het ontbijt biedt geen verrassingen, aan de receptie doen ze heel normaal en in het dichtsbijzijnde metrostation koop ik twee 72-uurkaartjes, zonder te stuiten op noemenswaardige vrolijkheid of gein... 'k zou trouwens niet weten wie er aprilgrappen moet uithalen met wie, want afgezien van de madam achter het loket, komen we zo goed als geen mens tegen in die metro...

IMG_9039.JPG

het zaakje zit wel diep onder de grond... 't is trouwens de oudste metro van het Europese vasteland... enkel die van Londen is nog ouder...

IMG_9041.JPG

we nemen lijn 3 en staan in een mum van tijd 8 haltes verder en ergens ten noorden van het Margaretha-eiland, nemen daar voor 2 haltes de bus tot boven op de Arpad-brug en wandelen dan het eiland op... de zon is er verdorie ondertussen doorgekomen, 't is weer eens iets anders... 

IMG_9044.JPG

Het eiland is zowat 2,5 kilometer lang, was ooit jachtterrein van de Hongaarse koningen en dankt zijn naam aan de dochter van koning Béla IV... ik weet niet wat het kind thuis precies had mispeuterd, maar hare pa beloofde aan God dat  - als hij de Tataren zou verslaan - hij zijn dochter als non naar een klooster zou sturen op dit eiland... ze had pech: pa won! 

In 1241 moest ze dus haar valies pakken en intreden bij de dominicanessen... ze hield het er 30 jaar uit als non en stierf in 1271... en in 1943 werd ze heilig verklaard... maar waarom dat na al die eeuwen net dan gebeurde, dat ben ik niet te weten gekomen... uiteindelijk veroverden in latere eeuwen de Turken de streek en maakten van het eiland de verblijfplaats van hun harem-vrouwen... zowel de nonnetjes als de harem zijn ondertussen helemaal verdwenen!

We komen ondermeer langs een "romantische" tuin met vijvertjes en beelden en even verder de kapel van Sint Michael, een middeleeuws kerkje, dat door die Turken van hierboven met de grond werd gelijkgemaakt... heel lang stond er hier dus niks meer, maar tijdens een zware storm - in de jaren 80 of 90 geloof ik - ontwortelde een grote boom en vond men tussen de wortels de bel van de klokketoren terug... die was al kwijt sinds de jaren 1400... het kerkje werd steen voor steen weer opgebouwd en de bel hangt terug op zijn plaats!

 IMG_9045.JPG

het klooster even verderop waar de heilige Margaretha zat, dat is niet meer steen voor steen opgebouwd... en het zal er ook niet direct van komen... daarvoor zijn er te veel stenen kwijt, peins ik... maar 't is best een imposante ruine...

IMG_9047.JPG

IMG_9046.JPG

 IMG_9050.JPG

de grafsteen - in het midden achter de plassen - herinnert aan de koningsdochter, leert mijn reisgidsje mij... het roze fietsje met witte mand - iets meer naar rechts - maakt géén deel uit van de opgraving!

halfweg het eiland ligt ook het "strand" van Boedapest... een openlucht complex van verschillende zwembaden... zeer populair in de zomer wanneer - alweer volgens mijn gidsje - de bevolking hier komt verkoeling zoeken... maar 't is momenteel nog dicht... het is voor 't moment zo al koel genoeg!

IMG_9052.JPG

de vogeltuin even verder is wel open... in een soort pachthof huist een verzameling gevogelte van diverse pluimage... van kiekens en eenden over pauwen en ganzen tot ooievaars en zeearenden... die laatsten zitten volgens mij met veel te veel in een veel te kleine kooi... maar 'k ben van gaia niet en daarbij, die Hongaren zullen vogelsgewijs wel weten wat ze doen zeker!?

IMG_9051.JPG

de eekhoorns daarentegen lopen wel los in het bos...

IMG_9054.JPG

er zijn verder naar het zuiden ook nog een rozentuin, een watertoren, een fontein en een biertuin... dat laatste interesseert me geweldig, maar 't is nog geen noen... toch wat vroeg om al aan halve liters te beginnen... we wandelen dan maar verder tot aan het zuidelijke puntje en sommige tuinen onderweg zijn toch precies wel wat "in verbouwing"...

IMG_9055.JPG

We merken dan duidelijk aan de zuidpunt dat de meeste bezoekers langs hier het eiland opkomen... wij zijn - wat tegendraads - in het noorden begonnen, maar hier kan je dus billenkaren of zelfs electrische autootjes huren om het eiland te bezoeken... tja... 't zal voor een volgende keer zijn!

IMG_9057.JPG

IMG_9058.JPG

Wij hoeven trouwens geen electrische autootjes, wij hebben een 72-urenkaartje waarmee we alle vervoer kunnen bezigen... we zullen wel de electrische tram nemen of de trolleybus of zo... ik bestudeer het plannetje in één van mijn gidsjes en we stappen beneden aan de Margarethabrug vrolijk en onbekommerd op tram 17... die ons via de uitkant van Obuda prompt terugbrengt naar het noorden van het eiland, daar waar we een paar uur geleden aan de wandeling begonnen zijn...

Niet helemaal volgens plan maar daarvoor niet getreurd, 't is goed weer en we hebben 72 uur de tijd: we stappen enthousiast op de eerste de beste bus die passeert richting zuiden... het enige probleem is dat de buslijnen niet op mijn plan staan... enkel de tramlijnen en die zijn zo te zien al niet echt duidelijk te doorgronden...  

Onze bus - de 29 - bolt een tijdje de goede richting uit en slaat dan plots rechtsaf, de heuvels in... ik tracht te weten te komen op mijn grote stratenplan waar we nu precies zitten terwijl de bus met een vaartje een redelijk grote laan volgt en draait dan plots een soort villawijk indraait... dit tot algehele verbazing van de andere reizigers... na zowat een kleine kilometer ontstaat er meer en meer commotie en legt de chauffeuse plots iets uit via de intercom, hetgeen leidt tot algehele hilariteit... even verder draaien we een straatje in en manoeuveren dan achteruit en rijden full-speed langs dezelfde weg terug de villawijk uit... volgens ons was die chauffeuse mis... misschien is ze op deze paasmaandag uitzonderlijk ingezet op deze lijn en bolt ze normaal een andere route... of is de route van de weekenddienst anders dan die in de week... in elk geval de autochtone busbevolking vindt het allemaal best grappig en wij loeren vertwijfeld naar buiten en beseffen dat we blijkbaar steeds verder van de stad weg bollen... ik ben wat ambetant op mijn eigenzelve... normaal heb ik nooit problemen met orientatie en kaarten, maar we zijn gewoon van de kaart afgereden en over de buslijnen heb ik geen info... er rest ons niks anders dan afstappen aan een halte en dezelfde lijn terug te nemen... 

IMG_9059.JPG

'k Neem dan maar een foto van die halte, ergens midden in "den bled"... kwestie van later te kunnen uitvogelen hoe ver we nu eigenlijk fout zaten... een 6 kilometer, blijkt nu... we waren op dat moment verdorie al 6 kilometer van de Margarethabrug weg!

We geraken met een andere bus 29 weer tot aan de Donau, nemen daar weer tram 17 - maar deze keer richting stad - en staan een klein uurtje nadat we hier daarstraks opstapten - weer aan de terminus van die tramlijn.

IMG_9060.JPG

Ik neem me voor om geen bussen meer te nemen, nog enkel metro en trams... die staan tenminste op mijn plan... soms niet echt duidelijk, maar ze staan er toch op!

Martine wil nu absoluut eens tot aan het Gellert-Hotel op verkenning, morgen gaan we een dagje "baden" en dat is naar het schijnt het mooiste badhuis van héél Boedapest... en 't is makkelijk(!): tram 19 vertrekt hier voor onze neus en rijdt er plat voor de deur voorbij!

IMG_9062.JPG

Deze keer hebben we geen miserie... een tram kan om te beginnen niet per abuus een zijweg inslaan... zelfs niet op een paasmaandag... denk ik toch... we sporen naadloos tot aan Gellert.   

IMG_9063.JPG

Het hotel is imposant en de ingang van het badhuis ernaast - hoewel dat in de zijstraat ligt - eigenlijk ook!

Binnen is de grote inkomhal trouwens eveneens stijlvol en indrukwekkend...

IMG_9066.JPG

IMG_9064.JPG

nu ja, de prijzen zijn ook indrukwekkend: 4900 Ft voor een dagje inkom en 5300 Ft als je ook een eigen kleedhokje wil... en dat willen we toch... een massage kost 4400 Ft voor een half uurtje... en dat willen we óók!

Ik loer nog even door een raam naar één van de zwembaden want binnen is fotograferen morgen strikt verboden!

IMG_9065.JPG

Op het bord staat dat er twee buitenzwembaden zijn en binnen één groot zwembad van normale temperatuur en 4 verschillende hete baden en 2 stoombaden en 2 sauna's en dat er tevens strikte segregatie geldt: de ene dag is 't voor de mannen, de andere voor de vrouwen... we vragen aan de infobalie of dat klopt, maar neen hoor, dáár zijn ze ondertussen al een tijdje van afgestapt: de dame verzekert mij dat alles alle dagen open en toegankelijk is voor iedereen...

We besluiten dat het dit wordt, morgen komen we naar hier, handdoeken kunnen we huren een zwempak brengen we zelf mee en 'k zal voor alle veiligheid ook maar mijn VISA kaart op zak steken!

IMG_9068.JPG

Recht tegenover het Gellerthotel en Gellertbadhuis ligt de voet van de Gellertheuvel en in die heuvel zit vanonder een grotkerk... gesticht in 1926, door de communisten tijdelijk gesloten van 1951 tot 1989 en tegenwoordig terug open en tegen betaling te bezoeken... veel zal dat peins ik wel niet opbrengen: de pastoor bolt zo te zien met een Trabant!

IMG_9067.JPG

Voor de kerk staat het standbeeld van koning Stefan I... en van aan dat monument heb je dan weeral een mooi panorama over de stad... zeker nu de zon schijnt!

IMG_9071.JPG

Ik zoom in op de CET "walvis", een oude opslagsite die spectaculair werd gemoderniseerd.

Vervolgens gegeven we ons weer op avontuur... eerst een tram tot in centrum Buda, dan even overstappen op een andere en even verder kom je aan het grondstation van een tandradbaan... sinds 1874 rijdt hier een trammetje omhoog langs de hellingen van één der chiquere buurten tot op de 482 meter hoge Széchenyi-heuvel... 

IMG_9072.JPG

Boven is het heel zonnig en ijzig koud en ligt de sneeuw nog merkelijk dikker!

IMG_9073.JPG

We doen een wandeling, merken dat er even verder een wel heel raar treinje vertrekt en dat binnen drie kwartier, besluiten mee te rijden en gaan onderwijl nog even iets drinken in de enige kroeg. 

IMG_9075.JPG

IMG_9074.JPG

om half vijf staan we weer paraat aan het station van de "Gyermekvasút" http://www.gyermekvasut.hu/english/chrw_home.php

Een 12 km lang smalspoor waarop een treintje rijdt dat wordt "uitgebaat" door kinderen. Na de 2e Wereldoorlog  opgericht door alweer de communisten waarbij de "jeugdige pioniers" zorgden voor aanleg, onderhoud en uitbating. Ondertussen zijn er geen jeugdige pioniers meer - en ook bijna geen communisten peins ik - maar de uitbating wordt nog steeds verzorgd door kinderen.

IMG_9076.JPG

IMG_9078.JPG

IMG_9079.JPG

We kopen kaartjes in het stationnetje - voor 2,5 euro kan je geen 12 km te voet gaan! - en stappen op de wachtende trein, die blijkbaar volgens een vaste uurregeling rijdt! De verschillende CEO's van de mannen van de ijzerenweg bij ons kunnen er alleen maar van dromen: op de seconde stipt start de diesel en zijn we vertrokken

IMG_9082.JPG

Vooraan is nog een groepje toeristen opgestapt, maar in de tweede wagon zit helemaal niemand... enkel wij beiden en een tiener-conducteur

IMG_9081.JPG

IMG_9085.JPG

IMG_9084.JPG

IMG_9086.JPG

onderweg liggen er zes stations en komt er toch nog volk bij opgestapt... en vooral "personeel"

IMG_9087.JPG

Blijkbaar zitten we op de laatste trein van de dag en nemen onderweg alle jeugdige "spoorwegmannen" ook deze trein om thuis te geraken... tegen dat we in het eindstation aankomen zit onze wagon vol kwetterende pubers in een schoon kostuumpje...

IMG_9089.JPG

IMG_9090.JPG

Na een rit van bijna een uur doorheen de besneeuwde heuvels zijn we beneden terug in de bewoonde wereld en bovendien zo goed als onnozel van het onophoudelijk en onverstaanbare getater van de bende... maar 't was in elk geval een mooie tocht... je mag alleen nooit bij de laatste rit van de dag in de laatste wagon gaan zitten... maar wie weet dát nu begot op voorhand!

Onbeslist

We nemen terug een tram tot het centrum van Buda, stappen daar over op een andere... en daarna op nog een andere... allemaal probleemloos... ik heb weer volledige controle over mijn transportgerelateerde daden, dankzij mijn onvolprezen plannetje...

IMG_9092.JPG

IMG_9091.JPG

We doorkruisen het centrum en stappen uit aan station "West"... niet dat we nu eens een trein willen pakken, we komen net uit eentje, zij het dan een soort "kindertrein"... nee, volgens mijn gids liggen er hier in de buurt een hele verzameling bars en cafes en restaurants... 't wordt stilaan de hoogste tijd om de inwendige mens te bevochtigen en/of te versterken!

Het aperitief nemen we in een kelderkroeg - cafe Corvinus - in Jókai Utca, een straatje even verderop.

IMG_9096.JPG

 IMG_9094.JPG

Hier ondervinden we aan den lijve dat je in dit soort kroegen enkel kan drinken - niet eten - en dat zelf je drank moet halen aan de toog... 't is dan ook de eerste keer dat er geen 10% dienst op de rekening wordt bijgeteld... tja, er zit logica in bij die mannen: als er inderdaad geen service wordt gegeven, moet je er ook niet voor afdokken... juist is juist!

Ik ontdek ook tot mijn vreugde dat ze hier - in functie van het beperkien van waterverspilling? - een heel simpel systeem hebben uitgevonden... ter bewustmaking van de zeikers?

In het toilet zie je het watermetertje open en bloot zitten in de muur boven de "chasse" en wanneer je doortrekt beginnen die wieltjes te draaien als gek!

IMG_9093.JPG

Ik trek mijn plas vrolijk door en tracht te berekenen hoeveel liter water dat nu kost aan Corvinus... maar van de eerste keer lukt dat niet echt goed wegens te rap draaiende wieltjes... maar na enige oefening kan je precies zeggen hoeveel liter je met één trek versmost... TOF!

Onschuldig

Voor het diner schuiven we een paar huizen op: iets verder in de straat ligt Wasabi op een hoek... zo een zelfbedieningsjapanner met een lopende band vol kommekes... maar we besluiten om dat morgen uit te proberen, na de hete baden!

Nu wordt onze aandacht getrokken door een heel kleurrijke kelderdeur!

IMG_9097.JPG

Het Dzsungel-restaurant staat ook vermeld in mijn gids... 't is een kelder opgedeeld in vier gewelven met elk een eigen thema... we stappen binnen, dalen af en installeren ons in het compartiment woestijn of savanne of toch iets van die aard... daar is het licht net stemmig genoeg volgens ons!

IMG_9101.JPG

je hebt ook nog een veel donkerder oerwoudkelder, een oceaangedeelte en achterin een piratenafdeling... 

IMG_9098.JPG

IMG_9100.JPG

IMG_9102.JPG

't is verschrikkelijke namaak en kitsch... maar héél stemmig... de bediening is zoals overal correct, vriendelijk en vlot en het eten blijkt bijzonder lekker!

IMG_9106.JPG

IMG_9108.JPG

IMG_9107.JPG

IMG_9111.JPG

en de wijn ook... we blijven zitten babbelen en drinken en rondkijken tot we door het bos bijna de bomen niet mee zien... maar dat kan aan de wijn liggen... op een gegeven momen beginnen we zelfs precies beestjes te zien... en dat ligt niet aan de wijn... aan de overkant in de glazen kasten beweegt er plots iets... we gaan de situatie van iets dichter bestuderen ja hoor... er huizen echte reptielen in!

IMG_9114.JPG

IMG_9115.JPG

Als we helemaal zijn uitgekeken op de echte beestjes en op die van de "rotsschilderingen" op het plafond,

IMG_9116.JPG

verkassen we naar het Crazy cafe er naast voor een laatste glaasje wijn... en voor een Tullamore Dew.. een dubbele!

IMG_9118.JPG

Er zit op dat uur geen mens, maar 't is er best plezant vertoeven en de muziek is ook goed te doen... na een laatste fotootje vraag ik de rekening en ontdek tot mijn blijde verbazing dat er slechts 10549 Ft dient opgehoest... net 35 euro... om met z'n tweetjes te eten + een fles (heel goede) wijn en nadien nog een afsluitend glas wijn en een dubbele whisky... dienst inbegrepen... 't is geen geld om een avond culinair door te brengen tussen de beestjes in de savanne... een aanrader: http://dzsungelcafe.hu/

IMG_9120.JPG

We strompelen blijgemoed naar tram 4 en sporen tot op de hoek van onze straat en daar stappen we nog even binnen in het cafe zonder naam (het heet echt zo, maar dan in het Hongaars) voor een laatste slaapmutsje...

IMG_9121.JPG

Morgen zal het heel wat minder "vochtig" worden... nu ja, toch innerlijk in elk geval... in plaats van op cafe te hangen gaan we "kuren" in stijl!  

18:10 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.