11-01-13

Gorgonia Beach - Marsa Alam 24/12/12: hete aanloop naar kerstavond

we lagen er naar mijn normen vrij vroeg in... thuis geraak ik bijna nooit voor 1 uur 's nachts in bed en dus ben ik al om zeven uur wakker (5 uur Vlaamse tijd!)... en 'k zit even later - zodra de zon op is - op het terras in het zonnetje naar de "Gorgonia"tuin te loeren...

aan de palmbomen te zien is het weeral zo goed als windstil en bovendien al flink warm... de inheemse werkmannen hebben weliswaar een frakske en sjaal aan - voor hen is alles beneden de 30 graden echt winters  peins ik - maar voor ons is het een zalige temperatuur... rond de 20 schat ik... en stijgend!

Na het ontbijt installeren we onze handdoeken aan het zo goed als lege zwembad en besluiten nog eens op verkenning te gaan in en rond het hotel... we zitten wel vlak voor het broebelbad en dat intrigeert me... het ligt in een hoekje van het grote zwembad en ziet er zeer uitnodigend uit... en op dit moment helemaal voor mij alleen... tof... maar vooraleer er enthousiast in te plonzen en te kijken of al de knopjes het doen, controleer ik even aan het handdoekkotteke de temperatuurgegevens van de verschillende zwembaden...

en dat valt wat tegen: het kleinere ronde zwembad naast de poolbar is wel verwarmd, maar het hele grote - met jacuzzi - duidelijk niet... het water is blijkbaar zelfs nog iets frisser dan de zee... mijn enthousiasme bekoelt direct met een paar graden...  'k zal later wel eens zien of alles functioneert!

't is ondertussen volgens die mannen 26° en ik geloof hen op hun woord... voor de zon echt hoog staat gaan we op stap... eerst naar de ingang, want die hebben we nog maar alleen half en half bekeken toen we gisteren half nacht toekwamen... we stappen dus resoluut de poort uit tot aan de grote baan... trouwens de enige baan in de wijde omgeving

veel verkeer is er niet echt op deze maandagochtend... we zien geen levende ziel, enkel een gesluierde madam die even verder in het zand op stap is... met een andere madam... en met een tafel op haar kop... beetje raar... waar gaat zo een mens naartoe met een dergelijk stuk meubilair... Allah mag het weten... maar ik heb vooral oog voor het bergje in de verte... het landschap is vrij heuvelachtig maar één bergje steekt er bovenuit... ik neem me voor één dezer dagen eens tot daar te wandelen en daar dan op te klauteren!

Maar momenteel beperken we ons tot de ingang... de bewaking houdt ons trouwens vakkundig doch discreet in de gaten... het is duidelijk niet de gewoonte noch de bedoeling dat toeristen zo maar buitenwandelen... wat zouden ze ook... d'er is hier zo te zien niks - maar dan ook totaal niks - te beleven langs die baan...

we wandelen na een tiental minuutjes weer naar binnen, tot grote opluchting van de bewaker... en gaan een kijkje nemen bij de quads...

op het eerste zicht lijkt het me een hoop oud roest bij mekaar en ik zie die dingen nog niet direct rondrijden, maar ze maken aan de receptie en aan de strandbar uitgebreid reclame voor een "quadsafari", dus vermoedelijk functioneren er toch nog een aantal van die wrakken... ik neem me voor om dat één dezer eens lijfelijk uit te testen en een quadsafari te boeken...

'k zit vanaf de tweede dag duidelijk al vol voornemens... maar we zijn hier 14 dagen en dit is pas de ochtend van dag 2... ik beperk me voorlopig tot gewoon kijken... en dat gaan we even verder ook even doen... er staat op de parking een enorme tent waar straks het kerstfeest gaat gevierd worden...

alles wordt in gereedheid gebracht voor het diner... we laten die mensen dus rustig werken en wandelen naar het strand en slaan daar af naar rechts, richting zuiden, om eens tot aan dat volgende hotel te stappen...

op de rand van de strandzone ligt "La Vela", een chique visrestaurant inbegrepen in de all-inclusive formule maar waar je enkel mag gaan eten mits reservatie via de receptie... we nemen ons voor om één dezer dagen eens te reserveren... lap nog een voornemen... het derde op een dik half uur... 't worden nog drukke weken als we zo verder doen!

het is weeral laag water en de zee is rimpelloos... we zoeken naar mooie schelpjes... die je absoluut niet mag meenemen naar huis!

er staat zo weinig water op het binnenrif en op de bijhorende zandplaten dat ik tientallen meters de zee in kan wandelen zonder mijn enkels nat te maken... 't is een prachtig stukje natuur en op het eerste zicht zo goed als ongerept!

om tien voor elf komen aan het hotel Shams Alam...

het lijkt wel of er net een aanval met mostertgas is geweest of zo... we zien geen kat... het hele strand ligt er verlaten en wat verloederd bij en in de strandbar is ook al geen leven te bespeuren

zelfs het terras rond het zwembad - een piepklein badje in vergelijking met ons zwembadcomplex  - ligt er uitgestorven bij... op één enkele ober(?) na...

terwijl Martinneke eens naar het toilet gaat - er is niemand om te zeggen dat zulks niet mag! - komt er plots toch een jong koppel voorbij... ik probeer een praatje en dat lukt: de vriendelijke jongedame van duidelijk oosteuropese kunne spreekt een mondje Engels en legt uit dat het een redelijk goed hotel is en dat ze hier best graag zijn, maar dat er niet echt veel volk is... tja... dát had ik zelf ook al in de smiezen!

Het is nog géén 10 uur, dus de bars zijn nog niet openen... vandaar de rust en stilte... ik was even vergeten dat wij in Gorgonia in een soort "virtuele" wereld leven... voor ons is het een uur later dus al bijna elf uur... als je bijgevolg van ons hotel naar hier wandelt - en dat duurt ongeveer een uurtje - is de tijd gewoon blijven stilstaan als je toekomt... letterlijk... en als we straks terugwandelen gaan we pas twee uur later arriveren aan onze bar... 't is wat ingewikkeld, maar het klopt als een bus... je moet gewoon rekening houden met de vierde dimensie!

Voor Martine gaat dat te ver... die wordt zot van mijn gebazel over dimensies... elf uur bij ons in het hotel is en blijft elf uur, overal... en daarmee uit!

het hotel heeft dan misschien weinig klantjes, er is wel een mooie esplanade en ze hebben een pier met "grote" boten... we zitten even in het zonnetje op een bank voor een zelfportret vooraleer een kijkje te nemen op dat staketsel

het ziet er hier ook wat uit alsof het allemaal betere tijden heeft gekend, maar het water is fantastisch helder en het uitzicht grandioos

wanneer we tegen half twaalf terugwandelen komen we toch al de eerste langslapers tegen... maar voor hen is het - ingevolge die beruchte vierde dimensie - dan ook nog wat vroeger op de ochtend dan voor ons...

onderweg komen we weeral wel niemand meer tegen... blijkbaar is er echt niet veel volk dat zich buiten de hotelperimeters waagt...

we zitten hier - zoals gezegd - net op de grens van een natuurgebied: "Wadi El Gemal", ze proberen dan ook de natuur een beetje te helpen door bijvoorbeeld nieuwe mangroves aan te planten net achter het strand... een lovenswaardig initiatief... maar volgens mij hadden ze "natuurbehoudsgewijs" toch beter hun plastieken waterflessen opgeruimd na de graaf- en plantwerken... er liggen honderden plastiek waterflesjes met blauwe dop in het zand... honderden!... en bovendien vind ik dat de mangroven er ook maar verpieterd bij staan... natuurbehoud... het is een vlag die vele soorten ladingen dekt peins ik...

het is hier natuurlijk wel niet evident om iets te doen groeien peins ik... zo een plastiek waterflesje doet er tientallen jaren over om helemaal afgebroken te worden, maar water verdampt waar je bij staat... hier en daar hebben er zich zoutpannetjes gevormd... en ik weet absoluut zeker dat het zout is... niet echt lekker zout, maar toch echt zout zout!

redelijk dorstig rep ik mij nadien naar de strandbar waar we eerst uitgebreid aperitieven alvorens dan een paar bordjes vol sla met zeevruchten en dan een bord (heel lekkere en perfect gebakken) frieten met ketchup en mostert en dan nog een hamburgertje tot ons te nemen... 'k zou wel willen wat op mijn eten te letten, maar 'k zit al zo vol van andere voornemens newaar!