14-08-12

woensdag 11 juli: campertrip dag 11 - regen, wolken, sneeuw, mist en champagne

om 6 uur word ik wakker van de regen... dat belooft... onze feestdag begint dus alvast heel somber... 'k ga naar de bakker croissants halen en zet koffie en tegen dat we ontbeten hebben en nadien voetbadjes genomen en water geloosd en bijgetankt en om 10.00u klaar zijn voor vertrek, klaart het op... nu ja... opklaren... het regent al niet meer en dat is toch al iets... en de weg ligt er weeral zo goed als verlaten bij...

we rijden terug richting Pierrefitte-Nestalas en ik stop even in de kloof naast een watervalletje, enkele kilometers voor het dorp...

Martineke is er niet helemaal gerust in, 'k heb de camper wel even verder op een uitwijkplaatsje naast de weg gezet, maar ik moet sowieso een eind terug lopen en voetpaden zijn er niet en achter het muurtje is het diep... er is echter zo goed als geen verkeer, maar de weinige auto's die passeren hebben dat duidelijk ook door... sommigen vliegen mij voorbij alsof ze in een "special" van een rallywedstrijd zitten... ik geraak heelhuids tot aan de camper en daarna met de camper heelhuids tot in Pierrefitte en Saligos (woon dáár nu begot)... in Luz-Saint-Sauveur wordt het weeral eventjes wat moeilijker... de straten zijn er smal en heel druk en ik wurm de 7 meter van mijn "Miller" met moeite doorheen het verkeer en het dorp... maar iets na elf uur staan we in Gavarnie... we betalen aan de inkom van het dorp 5 euro parkeergeld aan een potige madam in fluo hesje, datum en uur van aankomst en onze nummerplaat worden minutieus genoteerd, we krijgen bevel het ticket "bien visible" achter de ruit te leggen en worden gesommeerd door te rijden naar de bovenste camperparking... wat we dan ook braaf doen...

er is beneden ook een camperparking, maar die is heel druk... als je wil overnachten ben je beter af op de hogergelegen plek aan de Refuge de Holle en als we de parking oprijden komt zowaar de zon erdoor!

ik zet mij helemaal achteraan tegen de draad, want daar is het rustig en heb je precies het beste uitzicht, zet direct mijn terras buiten en plant mijn vlag: de 11e juli, dat zullen ze hier vandaag ook geweten hebben, voila!

er hangen eerst nog wat wolkenslierten maar na een half uurtje lossen die ook op en wordt het heet...

we zitten hier op 1500 meter hoogte... inwrijven is de boodschap... vooral mijn neus die meestal een paar keer per congé grondig verbrand en vervelt... tot nu toe is het dit jaar met dat verbranden meegevallen, vooral omdat het weer wat tegenvalt... maar vandaag mag mijn madam er iets aansmossen... aan mijn neus bedoel ik!

we eten snel nog een boterkoek en terwijl zij haar nadien installeert voor een rustig dagje in de zon, maak ik me klaar voor mijn wandeltocht...

nog een fotootje van onze was - die ondertussen te drogen hangt - en ik ben weg!

aan de eerste haarspeldbocht merk ik dat er een pad in de goede richting loopt en dus sla ik dat in... 't is een mooi paadje met een prachtig uitzicht en vooral... 't gaat bergaf...

het loopt boven het dorp langs de helling en door een bosje en ik kom na een kleine kilometer achter de kerk uit... 'k ben dus al het halve dorp voorbij, maar dat is niet moeilijk: heel Gavarnie bestaat eigenlijk maar uit een 500 meter lange hoofdstraat met een paar kleine zijwegjes... je bent er rap door, tenzij je in elke winkel, bar of restaurant eens wil binnengaan... want die zijn er in overvloed...

de Cirque ligt in vogelvlucht ongeveer 4 km verder... te voet dus héél goed te doen, maar je kan hier ook ezels of paarden huren... ezels mogen dan in Noord-Afrika misschien een courant vervoermiddel zijn - in Marokko noemen ze zo een beest "un Porsche Berbère" - maar we zitten hier in Frankrijk nietwaar... ezels horen volgens mij op een weide... niet in het verkeer... en paarden, dat heb ik ooit al gezegd, daar ben ik zeer zwaar allergisch voor... tenzij ze goed zijn klaargemaakt... in steakvorm, saignant en "aux fines herbes" bijvoorbeeld... geaccompagneerd met fijne frietjes...

'k hoef geen paardensteak want heb nog koeken bij en wil dus rap voorbij die stalplaats en zet er dus flink de pas in, maar 'k ga onderweg nog dikwijls beesten tegenkomen... en de bijhorende stank...

de zon is er wel, maar niet echt fanatiek... er hangen naar mijn zin te veel wolken maar plots zie ik in de verte toch de "Cirque de Gavarnie" opduiken... de wandelweg naar de site is ook heel mooi... wel zachtjes bergop, maar heel mooi... je volgt eerste een tijdje de rivier en komt onderweg enkele bruggetjes en nog meer watervalletjes tegen, je wandelt op een mooi pad doorheen het gazon en pas de laatste anderhalve kilometer klimt het serieus en wordt de weg moeilijker begaanbaar...

hoe dichter ik kom, hoe lager de wolken hangen... en dat voorspelt niks goeds volgens mij... ik bewonder nog wel een kloof met watervalletjes diep onder mij, maar dan komt het hotel in zicht en komen we aan de ingang van de "cirque"...

en mijn vrees wordt bewaarheid: het uitzicht is noppens... de top van de rotsen ligt in de mist!

ik wandel tot aan het panoramapunt met infobord... zo ziet Gavarnie er uit als er iets te zien is...

en zo ziet het er vandaag uit!

eerst de Rhune, dan de Aubisque, nu dit... terwijl ik wat somber sta te peinzen dat we deze reis toch al redelijk wat met de kop in de wolken hebben gezeten, dat de weergoden ons niet echt gunstig gezind zijn en dat het op deze Vlaamse feestadg toch best eens zou mogen opklaren, al was het maar efkes, verdorie nog aan toe, lijkt het wel of ze het "hierboven" hebben gehoord: het trekt plots bovenaan de rotsen heel eventjes zo goed als helemaal open en je ziet de rotswand prachtig liggen... ik kijk er even verbluft naar, grijp dan naar mijn fototoestelletje, maar tegen dat de natuurpracht er goed op staat, waaien er al weer wolken binnen...

ik trek dan maar eens mijn eigen zelf en besluit dan om de "Cirque" in te klauteren... k ben hier nu toch!

er staat net voorbij het panoramapunt een bordje "attention pont de neige", een bordje dat volgens mij duidelijk verwijst naar meer winterse momenten... we negeren het dan ook feestelijk en dalen af naar de bodem van de cirque... om even verder tot onze verbazing te ontdekken dat er hier inderdaad nog sneeuw ligt!

onderaan een waterval ligt er nog een overschotje van deze winter... en nog geen klein beetje... een metersdikke laag sneeuw, zeker 30 meter breed en 200 meter lang... een beetje groezelige sneeuw misschien, maar toch sneeuw... het riviertje stroomt er los onderdoor en er vallen zo te zien regelmatig dikke brokken naar beneden het water in... vandaar dat bordje...

ik klauter tot aan het water en trek daar nog een fotootje van mijn eigen...

ik eet dan mijn laatste koek op, drink eens en doe een praatje met een Engels koppeltje... zij gaan proberen de hele sneeuwmassa over te steken... zeggen ze... we nemen een paar foto's van mekaar op de helling voor onze neus en dan denk ik... als die dat durven... ik ook!

en vol goede moed begin ik voorzichtig de berg over te schuifelen richting waterval...

ik weet niet of het wel helemaal veilig is... hier en daar zitten er serieuze spleten in dat ijsdek en je weet van boven niet hoe dik het vanonder nog is... maar 'k geraak toch aan de bovenkant tot bij de rotswand en de waterval en het hoogste punt van de "ijskap"

daar is onlangs nog een stuk zo groot als een volwassen autocar afgebroken en die brok spoelt nu langzaam weg langs het riviertje...

beneden in de verte ligt het hotel... ik vat het plan op om langs de linkeroever van het bergriviertje terug te gaan, dan moet ik die sneeuwmassa niet meer over... en dat blijkt na een kwartier klauteren weeral niet mijn beste plan van de dag te wezen...

beneden loopt er namelijk nog een riviertje - dat van de andere kant van de cirque komt - doorheen de onderkant van de sneeuwpartij... daar die sneeuwmassa oversteken lijkt me niet echt raadzaam... ik moet dus helemaal terug langs boven rond... of dat riviertje zelf oversteken...

ik opteer voor het laatste maar dat blijkt moeilijker dan verwacht... de rotsen zijn glibberig, het water stroomt snel en is ijskoud en ik durf niet te veel risico's te nemen... als ik hier en nu een nat pak haal, duurt het nog minstens anderhalf uur en meer dan 5 kilometer stappen voor ik droge kleren aan kan... dát zie ik niet echt zitten!

uiteindelijk vind ik pas 300 meter hogerop een plaats waar het lukt... 'k ben "pompaf" en nat van het zweet, maar tussendoor komt de zon er weer even door en geniet ik toch van het ongelooflijke straffe landschap...

ik geraak droog tot op de andere oever en best best tevreden over mezelf...

om - eens op die andere oever - opnieuw te moeten vaststellen dat we er nog niet uit zijn, uit dit dal: de twee riviertjes die onder de sneeuw samenvloeiden, vormen hier nog een groter exemplaar dat naar het dal loopt... en daar moet ik dus ook nog over geraken... maar 'k heb van deze plaats wel een mooi uitzicht op mijn "gletsjer"... nu ja, 't is geen echte gletsjer, zelfs geen eeuwige sneeuw peins ik, maar een flinke dot overschot van de voorbije winter... maar toch... het oogt spectaculair!

deze keer heb ik chance: er loopt aan deze kant een soort wandelpad en je geraakt verderop via een bruggetje terug in de bewoonde wereld... een stevige klim en een kwartier later plof ik neer op het terras en bestel een flesje cider, om wat op mijn effen te komen!

tja... Gavarnie... 't is heel schoon maar 't moet nog schoner zijn in volle zon... maar "ieder nadeel heb zijn voordeel"... ik troost me met de gedachte dat het in volle zon veel warmer zou zijn en misschien wel te warm om hier veel rond te klefferen, zoals ik daarnet heb gedaan... dus dat hebben we dan toch weeral gehad...

ik monster van bovenaf nog even het "paadje" en bruggetje waarlangs ik daarnet ben gekomen, begin dan aan de terugweg en deze keer is het bergaf... zowat de hele weg lang...

45 min flink doorstappen - en minstens 450 kilo paarden- en ezelskeutels - later sta ik terug in het dorp, wandel dat helemaal door en trakteer mezelf nog even op een verfrissing alvorens aan de beklimming naar de camperplaats te beginnen...

vanmorgen hebben we het niet opgemerkt, want dan had ik vooral ons Sonja - mijn onvolprezen GPS - in het oog, maar ik passeer onderweg naar de camperplaats nog een watervalletje... dat we dan ook eens trekken... van onderuit...

en 10 minuten later van bovenuit...

en dan nog eens met mezelf voor het gedeelte nog hogerop...

'k heb nu voor vandaag wel watervallen genoeg gezien... watervallen en gewoon water en sneeuw!

ik kan bijgevolg geen water meer zien als ik bovenkom... terwijl we omstandig verslag geven aan de madam, schenken we ons een witte uit.. een grote witte... eentje van een halve liter!

mijn dag is redelijk geslaagd... ondanks het weer... en hier is het ook wat twijfelachtig geweest... wel iets meer en langer zon, maar toch... Martineke heeft op haar gemak de camper eens opgekuist... zodat we 's avonds proper en in stijl onze fles kunnen aftrekken...

en terwijl wij binnen een eerste fles kraken, komt buiten weeral de mist opzetten... we laten het echter niet aan ons hart komen... rolluikje naar beneden en glazen omhoog... op "Vlaanderen de Leeuw"... en op onze gezondheid en op die van alle Vlamingen... thuis en ergens onderweg!

Maar morgen mag toch de zon er verdorie wel wat meer doorkomen hoor!