12-08-12

dinsdag 10 juli: campertrip dag 10 - flandriens in de mist

om 6.00u wordt ik gewekt door de bel... niet die aan de voordeur, bij ons moet je kloppen want de bel doet het niet... vooral ook omdat we geen hebben... maar alle - maar dan ook alle - koeien in deze streek hebben er peins ik toch wel eentje... en die passeren allemaal vrolijk op de weg achter ons... al van bij het ochtendgloren zijn ze weeral massaal op stap... koeien met bellen... manmanman... volgens mij zijn dat altijd dezelfde beesten die ze rondjes laten lopen ter vermaak van de toeristen... of zoiets... ze zijn wel fotogeniek en doen niemand kwaad, maar al dat gebel van 's morgens vroeg... sjonge... 't is voor ons wel congé hoor!

Om 10 uur zijn we klaar met ontbijt en voetbadjes en stepoefeningen, zeggen dag tegen de koeien en rijden eerst terug de weg af naar Laruns...

in het laatste smalle stuk doorheen de kloof zit ik achter een Hollander die heel traag naar beneden rijdt en blijf daar braaf achter hangen... 't is handig als er grote tegenliggers komen... die zijn dan toch al wat voorzichtiger en trager tegen dat wij ze passeren... 'k heb het sinds gisteren vooral niet meer op autocars... maar afgezien van een camion in het begin van de afdaling onderaan de dam, komen we op de hele weg tot in Laruns geen zwaar verkeer meer tegen... om half elf draaien we de weg op richting Aux Bonnes en Gourette en om precies 11u staan we op de col 'Aubisque...

er is maar één probleempje: de top van die col ligt op 1709 meter en het wolkendek hangt ongeveer op 1200 meter... de laatste 500 meter klimmen zijn we dus letterlijk weeral de wolken ingereden en boven op de col zien we niks... zo goed als niks!

ik parkeer mij en we doen een toertje "om de omgeving te verkennen"...

we bewonderen de grote fietsen die langs de weg staan en negeren het bord dat ons afraadt om de bergweg tussen de Aubisque en de Soulor te doen met een camping-car... op strategische momenten snap ik geen ballen van dat Frans... daarbij, "déconseiller" wil niet zeggen dat het verboden is... straks zien we wel... als het opklaart... we gaan eerst iets drinken...

het cafeetje bovenop de Aubsique koestert zijn helden... de Flandriens van weleer hangen er aan de muur... en de would-be-Flandriens van tegenwoordig drinken er een koffietje...

maar er is wel een groot verschil: het fietsmateriaal en de uitrusting van de huidige generatie wielerfanaten is een pak gesofisticeerder en beter en duurder dan de velo's waarmee mannen als Lucien Buysse en Robic en zelfs Merckx en Van Impe naar boven kwamen peins ik!

na de koffiepauze wandelen we de andere kant op en komen nog een bord tegen... en van zodra de boodschap meer past in mijn kraam, is de kennis van mijn Frans ook weer een pak beter!

we mogen er blijkbaar toch op, op die bergweg, maar enkel vanaf 13.00u: alle voertuigen vanaf 3 ton moeten verplicht een beurtregeling volgen... 3 ton, wij zitten daar net over... we mogen dus pas vanaf 13.00u richting Soulor rijden... we gaan dus nog een uurtje wachten... en tegen dan zal het misschien opklaren!

ik maak kennis met een groepje wielertoeristen ergens uit de streek van Zottegem als ik mij goed herinner... trek voor die grote fietsen een paar mistige groepsfotootjes met hun toestelletjes en vraag onderwijl wat meer uitleg want die mannen kennen de streek en de cols hier veel beter dan ik...

de passage van Aubisque naar Soulor is goed te doen volgens hen, ook met een camper, zeker omdat je in principe geen grote tegenliggers kan tegenkomen... enkel in de tunnels moet ik opletten, want die plafonds zijn aan de zijkant vrij laag en de wanden ook nogal ongelijk.. maar ik moet me niet ongerust maken: normaal gezien geraak ik probleemloos tot in Arrens-Marsous... zij kruipen de fiets op, zeggen dag en bollen dan met een vaartje naar beneden... ik wacht tot 13.00u en denk... de mist wil maar niet optrekken... is dit dan wel "normaal" te noemen...

we lunchen, doen voetbadjes en oefeningen en houden nauwgezet het weer in de gaten... voor zover er iets in de gaten te houden is, want het zicht wordt steeds beperkter... er staan een 5-tal campers te wachten en iets na één uur besluit ik om er voor te gaan, steek alle lichten aan die de camper heeft en rij voorzichtig de bergweg op... 't is een schoon baantje met onderweg prachtige vergezichten... naar het schijnt... 'k heb het voor alle zekerheid eens op "Google Earth Street Vieuw" nagekeken...

zo zou het er onderweg normaal ongeveer kunnen uitgezien hebben... maar 't is vandaag - zoals eerder gezegd - niet echt "normaal" te noemen... wij zien vooral het volgende landschap:

Van het uitzicht genieten is er dus niet bij... we kijken op sommige plekken wel een meter of 20 ver... maar op andere plaatsen zie ik met moeite de witte stippenlijn voor mij op de weg... Martineke zegt dat ik beter op de weg kan letten dan foto's te maken want er is toch niks te zien... ze is er absoluut niet gerust in... en ik eigenlijk ook niet... direct achter mij zijn er nog een paar campers vertrokken... ik voer dus een klein colonnetje aan.. die denken waarschijnlijk hetzelfde als ik vanmorgen met die Hollander: als er plots problemen opduiken, dan is die Belg de eerste om ze tegen te komen!

Maar we komen geen problemen tegen... we komen eigenlijk niemand tegen... je moet dan ook redelijk gestoord zijn om in dit weer de Aubisque op te rijden... denken wij nu ook wel een beetje...

na een half uur voorzichtig draaien en keren en turen in de mist en met de ramen open goed luisteren naar mogelijk verkeer en toeteren voor de bochten en dies meer, passeren we op de Soulor en stoppen daar even om het panorama te bezien...

ook schoon... naar het schijnt

uiteindelijk geraken we heel traagjes maar zonder problemen terug beneden en zodra we ongeveer onder de 1000-1200 meter komen, zien we weer waar we rijden...

en dat blijft zo tot in Cauterets, dat dorp ligt net onder de 1000 meterhoog en dus net onder de wolken!

in het dorp wordt alles duidelijk in gereedheid gebracht voor grote feestelijkheden... de doortocht van de Tour(?) of gewoon de "Quatorze Juillet"... we komen het niet te weten... wat we wel weten is dat er hier een groot houten stationsgebouw is, prachtig gerestaureerd, maar helemaal geen treinen!

Die waren er ooit wel: in 1901 werd er een spoorlijn in gebruik genomen tussen Pierrefitte en hier, maar in 1949 stopte men met de exploitatie... tegenwoordig komen hier de bussen vanuit Lourdes toe.

't is nog wreed vroeg - amper drie uur in de namiddag - maar we hebben geen zin meer om verder te rijden... het plan was om eerst nog eens naar Pont d'Espagne te bollen, maar hoogstwaarschijnlijk ligt dat vandaag ook weer in de mist en eigenlijk heb ik er genoeg van om op de tast eens naar boven en terug te tuffen... 't is gewoon een manier om wat meer diesel te versmossen en op de koop toe niet helemaal gevaarloos op die smalle wegen hier!

we zoeken een plaatsje op één van de twee officiële camperplaatsen in Cauterets, om mobiliteitsredenen opteren we voor die het dichtste bij het centrum en dat blijkt een vrij mooie en platte geasfalteerde parking te zijn, je dient wel een ticket te nemen van 10€ per dag, maar daar is stroom bij inbegrepen en je kan water tanken en dergelijke...

de rest van de namiddag besteden we aan terrasjes doen, een paar souvenirs kopen, iets gaan drinken, brood halen, een bordje tapas binnenspelen, nog iets drinken en uiteindelijk een deftig fleske uit onze koffer halen en koud zetten voor morgen... 't is morgen de Vlaamse  - en dus onze - feestdag en dat moet een beetje voorbereid worden!

we hebben ondertussen 2254 km op de teller staan en zijn al 10 dagen onderweg... morgen is het de elfde en dat moet gevierd worden... vooral dus omdat het de elfde juli is!... en op zo een dag hadden we graag wat zon gehad... we moeten niet ver rijden... hoop en al 50 km, maar 'k wil morgenmiddag gaan wandelen... naar de Cirque de Gavarnie... en dat zal veel mooier en plezanter zijn als er eens geen wolken hangen...