31-07-12

vrijdag 6 juli: campertrip dag 6 - treintjes in de mist

't is weeral hetzelfde... om zeven uur lig ik al wakker en wil er absoluut uit... en zeggen dat ik vroeger om zeven uur op moest en mij dan liever nog een half uurtje had gedraaid... een mens ondergaat blijkbaar rare veranderingen eens hij in pensioen is... of in prépensioen... of in verlof vóór pensioen... soit, 't is al gelijk... om zeven uur tien loop ik gewassen en aangekleed al buiten rond...

de rest van de camperaars ligt overal nog diep in slaap... ik besluit om een fikse ochtendwandeling te maken en brood te gaan halen... we hebben gisteren gemerkt dat er een goeie kilometer terug een camping met winkeltje is... daar zullen ze wel brood hebben...

de weg is zo vroeg in de ochtend nog helemaal verlaten... op twee gasten na die mij halfweg met een quad aan een flinke vaart voorbijvliegen... ze hebben allebei een donker soort overal aan met opschrift en ik vraag mij af waar die zo vroeg al zo gehaast naartoe moeten... beetje gaan trainen op het strand of in de duinen misschien(?)

na een kwartier wandelen zie ik de winkel tussen de bomen liggen en vlak voor mij draait er een camionetteke de bosweg in... 'k ben dus niet de eerste klant peins ik...

maar 'k ben wel de eerste klant, hajaa... het winkeltje gaat pas open om half negen - 't staat op een bordje vermeld zie ik nadien - en het camionetteke is van de uitbater die o.a. een lading vers brood komt lossen en dan weer wil vertrekken om de rest te halen... ik kom net aangewandeld als hij terug zijn rolluik naar beneden trekt... ik kijk wat verbouwereerd toe en vraag wanneer hij opengaat... binnen drie kwartier!... tja... dan moet ik wachten of straks terugkomen... 'k moet er zo triest of hongerig uitzien dat de vriendelijke kerel zijn rolluik terug opentrekt en vraagt wat ik moet hebben... even later stap ik zeer tevreden met een verse baguette onder de arm terug naar de camper... Franse winkeliers... 'k wil er geen kwaad woord meer van horen... a zo'n gedienstige mensen!!

als ik net terug binnen ben, zie ik de twee quadrijders rondlopen in het bos tegenover de camperplaats... ze zijn blijkbaar van één of ander soort politiedienst en zijn alle tenten van de wildkampeerders afgegaan om hen te wekken en weg te jagen... even later doen ze hun toer op de camperparking zelf en noteren minutieus de nummerplaten: je mag hier maximum 48 uur staan en dat wordt duidelijk gecontroleerd... nu ja, het zal me worst wezen... straks zijn wij hier toch weg... maar eerst ontbijten... met een kakelverse baguette... 'k ben met minstens een half uur voorsprong de eerste die dát kan vandaag!

na het ontbijt doet Martine haar step-oefeningen en voetbadjes en dergelijke en wandel ik nog eens tot aan het strand... gisteren zijn we daar eigenlijk niet opgeraakt wegens blijven plakken op het terras, maar vandaag is het risico op herhaling verwaarloosbaar: het spel is nog potdicht!

't zijn machtige duinen en een prachtig strand... enkel het weer wil weeral niet mee... normaal zou je hier half juli eigenlijk probleemloos een ochtendzwemmeke moeten kunnen doen... vind ik... maar 't is wat grijs en fris daarvoor!

weer of geen weer, het strand wordt wel dagelijks gekuist... er ligt geen papiertje, geen blikje... niks... enkel sporen van een kuismachine... en terwijl ik wat sta te mijmeren over de zomer - of het ontbreken ervan - komt er plots een grote blauwe bal voorbij... 'k weet niet vanwaar hij komt aangerold en hoe ver hij nog wil rollen... maar gedreven door een fikse wind rolt hij vrolijk verder... één of andere kleine is nu een badplaats verder waarschijnlijk ontroostbaar en de rest van de congé ambetant omdat hij zijn bal kwijt is... en vind maar een nieuwe van die afmetingen: 't is een bal van zeker 70 cm doormeter...

terwijl de bal naar het noorden bolt, komt er van de andere kant een regenbui af... ik klim terug naar boven en ben - zonder ochtendzwemmeke - toch al redelijk vochtig tegen dat ik aan de camper aankom... een eerste keer nat... en 't is nog geen half tien!

om tien uur rijden we Messanges uit, richting Bayonne en Biarritz en even later komt de zon er toch door... tof!

ons Sonja stuurt ons langsheen rustige wegen en even later langs een meer: het Lac D'Hossegor - dat bij nader inzien geen echt meer zal blijken maar een inham van de zee  - en net voorbij Les Arènes, of iets van die strekking, loopt het mis... ik mis ergens een afslag op een rotonde, negeer weeral feestelijk de orders tot terugkeren en omdraaien-waar-het-kan en kom na enige kilometers tot de vaststelling dat we weeral ergens zitten waar we niet verder kunnen... deze keer ligt er geen luchtmachtbasis in de weg, maar ben ik domweg de landtong opgereden tussen die Lac d'Hosssegor en de zee... 'k wil eigelijk naar Capbreton, maar daar geraak ik gewoon niet... of 'k moet terugdraaien en dezelfde brug terug over... hetgeen ik - na enig sakkeren - dan ook doe... zij het met lichte tegenzn... maar 'k neem me voor om toch wat meer op dat GPS-ding te vertrouwen...

hoe dichter we bij Biarritz komen, hoe drukker het verkeer en eens voorbij Bayonne schuiven we eigenlijk gewoon aan in de file... men heeft ons vóór de congé verwittigd dat het verkeer van in Biarritz tot Saint-Jean-de-Luz eigenlijk niet te doen is in de zomer en zeker niet met een grote camper en dat we er sowieso geen parkeerplaats gaan vinden... en ik begin mijn informanten meer en meer te geloven... na een half uur aanschuiven beslissen we om het binnenland in de trekken en vandaag La Rhune of Larrun te bezoeken...

tegen half één staan we op de Col de Saint Ignace, waar het bergtreintje naar de top van La Rhune vertrekt...

twintig minuten en vierendertig euro later zijn we de gelukkige bezitters van twee ticketjes... heen en terug!

deze lijn wordt - in tegenstelling met bij ons - duidelijk niet uitgebaat door drie verschillende firma's met elk hun eigen reglementen en vakbonden en CEO: het ding komt stipt op de minuut het stationnnetje binnengereden!

even later zitten we elk aan een venstertje en genieten van de rit en het uitzicht... de rit duurt 35 minuten en het uitzicht is prachtig... La Rhune is met zijn 900 meter de hoogste "berg" uit de omgeving, ligt pal op de grens en van boven zie kilometers ver... tot een eind in Spanje en helemaal tot Capbreton... zeggen ze in het foldertje!   IMG_6708.JPG

halfweg komen we het dalende treintje tegen en het uitzicht onderweg is inderdaad schitterend... enkel één ding verontrust mij een beeje: hoe hoger we komen, hoe lager de wolken hangen en op een paar minuten van de top is het zover... we rijden de het wolkendek in en zien niks meer...

we hadden het moeten weten... vanmorgen aan de kust scheen de zon toen we in de file stonden maar hier beneden zagen we daarstraks de top niet en als je van beneden de top niet ziet wegens een wolkendek, zie je boven op die top waarschijnlijk ook niet veel meer dan wolken... je moet niet op het KMI werken om dat op voorhand te beseffen... nu ja, we hebben 35 minuten... tijd genoeg dus om even rond te kijken - mist of geen mist - en iets te drinken...

sommige jongere kereltjes dan ikzelf laten het weer trouwens ook niet aan hun hart komen en turen op het panoramaplatform ingespannen door de kijker... ik tuur mee en zie ook niks... maar dan wel door mijn eigen verrekijker en dat scheelt... een verrekijker... meestal een zeer nuttig accessoire dat ik overal mee naartoe sleur... "meestal" zeg ik!

na een half uurtje "sightseeing" geraken we als allerlaatsten op het eerstvolgende treintje en eens beneden de 800 meter zien we opnieuw waar we zijn...

om 15.00u stipt staan we weer beneden ... wandelen naar de camper en een kwartier later staan we op de camperplaats van Sare... het eerstvolgende dorpje... en komt de zon er door!

ik laat het niet aan mijn hart komen, hang de Baskische vlag voor het raam, schep ons eerst een glazeke uit en trek dan het dorpje in op verkenning...

en als ik het centrum binnenwandel merk ik plots dat je in de verte de top en antennemast van La Rhune kan zien liggen... 'k zoem even in en ja hoor... de wolken zijn weggetrokken en de verdomde molshoop ligt plots helemaal open en bloot... en als je van beneden de top kan zien, dan... dedjutoch... we hadden een trein later moeten nemen!

Nu ja... ik troost mezelf met de gedachte dat we onderweg ook het landschap hebben kunnen bewonderen... zeker tot 800 meter hoog... die laatste 100 meter zullen zo veel verschil niet geven zeker?

We hebben ondertussen Vlaamse buren gekregen in een andere camper, waar we vluchtig mee kennismaken en de rest van de middag brengen we gezellig onder ons beidjes en zeer nuttig door met luieren, aperitieven, voetbadjes nemen, lezen en spaghetti maken!

en tussendoor zoemen we in en checken of de top van La Rhune er nog is... hij zal er de hele avond lang zijn!

na het avondeten trekken we allebei het dorpje in om nog iets te drinken... en komen daar onze buren tegen... een jong koppel uit... Zottegem peins ik... maar 't bkan ook een ander dorp geweest zijn in Oost-Vlaanderen... mijn geheugen laat me wat in de steek maar het waren in elk eval heel vriendelijke mensen... we blijven plakken tot een eind na middernacht en vertellen mekaar van onze wederzijdse avonturen en plannen...zij zijn op stap met de camper van de pa en willen dwars door Spanje richting Portugal... wij huren het ding en willen niet verder dan het Baskenland... maar eigenlijk willen we vooral zon!

Nu ja... morgen zien we wel wat het wordt!