31-07-12

woensdag 4 juli: campertrip dag 4 - forten, eenden en Pineau des Charentes

't is zwaar bewolkt als ik opsta... tommetoch... niet dat het moet strandweer zijn, want we moeten een 200 km rijden, maar een streepje zon zou toch tof zijn... rond negen uur rijden we de camperparking af... normaal is dit een betalende plaats, maar de politie is gisteren niet langsgeweest, toch niet als wij er waren en vanmorgen zien we ook niemand... tja, ze moesten maar rapper zijn... die 7 euro hebben we dus uitgespaard...

Stoer

we stoppen even later in L' Aiguillon-sur-Mer... bijna al die dorpen heten hier "huppeldepup-sur-Mer"... alleen ligt dit dorp niet echt aan zee... er ligt nog een parochie tussen op een landtong, maar dat belet hen duidelijk niet om ook "sur-Mer" te wezen... nu ja... eigenlijk komt de zee via het riviertje de Lay zo goed als tot in het haventje... toch bij hoog water...

er is eveneens een mooi strandje, aan een soort binnenmeer maar wel kindvriendelijk en héél proper...

in de zomer - als de zon schijnt en zo - moet het hier best leuk zijn.... nu is het nog frisjes en oogt het wat somber onder dat wolkendek!

Terwijl ik bij de bakker ga koffiekoeken kopen en een baguette voor straks, doet Martine haar oefeningetjes...

tegen tienen zijn de inkopen en stepoefeningen allemaal gedaan en rijden we resoluut naar het zuiden... richting Gironde en Landes en Spanje en zon... hopen we... en iets na elf uur moet ik mijneigen tegenhouden om niet stande pede van de grote baan af te draaien en het aangeduide dorp in te karren...

YVES... dát moet een schoon dorp zijn!!

we rijden echter door en later zal blijken dat dit een wijze beslissing was... in het dorpje met die prachtige naam is zo te zien niks - maar dan ook volstrekt niks - te beleven... 250 meter doormeter, 5 straten, een kerkje en één hotelletje... maar 't is de toegangsweg tot een natuurreservaat... la Réserve naturelle "marais d'Yves"... een moeras begot...

voor de volgende bezienswaardigheid draaien we wel de hoofdweg af... Fouras... een dorpje op een schiereiland met schitterend zicht op de baai met het Ile d'Aix en Oleron en fort Boyard

ik tik de coördinaten uit mijn farde in maar de camperplaats blijkt een paar kilometer van de punt van het eiland verwijderd... 't is half twaalf, het wordt zonnig en warm en 'k heb geen zin om Martineke ver te laten pikkelen, enkel om een blik te werpen op een fort in de verte... we rijden dus door tot La Fumée op het uiterste puntje... alwaar op de betaalparkings campers absoluut niet gewenst zijn en ik mij dus noodgedwongen langs de kant in overtreding zet... en ook wel een beetje in de weg van de camions die van het strand komen!

dat strand is trouwens niet echt een strand...

het zijn  - bij laag water - kilometers stenen en rotsbodem die droog komen te liggen en waarop intensief aan oesterkweek wordt gedaan... vlakbij ligt fort Enet en in de verte zien we inderdaad het Ile d'Aix en Fort Boyard liggen... we trekken een fotootje en kuisen dan gauw ons schup af... voor we een boete krijgen!

boven zee is de hemel blauw maar in het binnenland nog neig bewolkt... het wordt afwachten of di wolken gaan doortrekken of niet... even verder stop ik nog eens langsheen een parking - waar ook weeral geen campers mogen staan - voor nog een paar fotootjes en dan zetten we aan naar het volgende fort...

stipt op de middag passeren we de brug over de Charente en rijden we even verder rechtsaf richting Oléron en le Chapus maar eerst gaan we onderweg Brouage bezoeken en daar lunchen!

Brouage is geen gewoon fort, maar een versterkt stadje... nog helemaal intakt én met een grote parking waar campers wel gewenst zijn!

De oude stadpoort was niet berekend op modern verkeer, ze hebben dus even verder een stukske muur uitgebroken... ik ga even poseren voor de ingang, waar een bordje hangt met en nogal - typisch Franse(?) - hoogdravende boodschap aan de reiziger en nadien trekken we een uurtje rond in de oude straatjes en langs de omwalling.

het dorp werd gesticht in 1555 en lag toen aan zee... door verzanding van de baai schoof het landinwaarts e ligt nu bijna 3 kilometer van de kust... Richelieu liet in 1630 de wallen optrekken in de strijd tegen het protestantse La Rochelle en het was op een gegeven moment garnizoensplaats voor zowat 6000 man... ooit verwierf het bekendheid door zijn gieterijen... handelsschepen kwamen hier kannonnen kopen om zich te verdedigen tegen piraten... kannonnen liggen er hier en daar nog, de gieterij is een museumpje geworden en handelsschepen geraken niet meer tot hier... de omwalling is er nog wel maar de bijhorende grachten zijn gedempt of verzand... maar je merkt aan bepaalde "stedebouwkundige details" nog wel dat er ooit water was aan de buitenkant van de muur

wij besluiten na de wandeling een terrasje te doen...

en het toilet van het cafe-annex-antiquair-rariteitenkabinet wordt nog wel gebruikt... en getuigd tevens van een uitbundig gevoel voor binnenhuisinrichting...

na deze sanitaire stop drinken we pint en wijn uit en gaan naar de camper om te lunchen...

en terwijl Martineke nadien haar voetbadjes en oefeningen doet, trek ik terug naar het stadje... er zou nog ergens een soort ondergrondse haven zijn... dat moet ik zien!

Ik speur een kwartier lang in elke hoek van de vesting, bestudeer pleinen en smalle doorgangetjes, loop een stukje buitenom langs de wallen maar vind eerst niks dat op een haven gelijkt... ik keer uiteindelijk terug naar de ingang en bestudeer daar heel grondig het grondplan en besluit dan dat die bewuste haven ergens onder een heuveltje moet liggen iets voorbij het kruitmagazijn... en ja hoor, 'k was er al een paar keer voorbijgelopen... ik verwachtte u niet direct een industrieel complex zoals Zeebrugge of Antwerpen, maar dit lijkt me toch wat onwaarschijnlijk... en toch... achter dit deurtje moet het zijn!

En ja hoor... vroeger waren de vrachtboten duidelijk kleiner dan nu... de "overdekte haven" waarvan sprake in mijn reisgids is in werkelijkheid een gewelfje van zowat 10 op 7 meter waarin ooit twee platte schuiten konden aanmeren aan een kade... en allle waar moest langs dat deurtje naar binnen en buiten... jaren geleden werd het boeltje al vakkundig gedempt en tegenwoordig groeit er gras en onkruid...

ik ben toch blij dat ik het heb gevonden, wandel voldaan "de haven" uit en neem vanaf de volgende punt van het bolwerk nog een fotootje...

even later breng ik verslag uit bij Martine, we bewonderen nog even een ooievaar die naast de parking op een paal huist en vertrekken dan... 't is ondertussen alweer bijna 3 uur, tijd voor een volgende fort!

en dat is dik 10 kilometer verder het fort Louvois

er is plaats zat om te parkeren, zelfs met een camper... en de zon schijnt lekker, maar 't is ondertussen hoog water geworden... normaal kan je bij eb te voet tot aan het fort wandelen maar nu staat het met de voeten in het water en dien je en overzet te nemen...

we bekijken het even en Martine verklaart dat ze niet direct de behoefte voelt om naar dat ding te varen en daar rond te klauteren, want zo te zien moet je toch wel wat trappen doen om erbovenop te geraken...

ik neem nog een fotootje en we besluiten om verder te bollen... 't is nog een uurtje rijden tot Meschers-sur-Gironde, waar er - volgens de gegevens van campercontact.nl in mijn farde - een toffe camperplaats zou zijn!

En een uur later staan we inderdaad aan de bewuste parking!

en komen tot de vaststelling dat ze hier van gedacht zijn veranderd wat betreft "le stationnement des camping cars" 't is tegenwoordig "STRICTEMENT INTERDIT", zoals op zoveel plaatsen in Frankrijk geldt er een heel strikt toegepast parkeerreglement voor ons... je mag zo goed als nergens staan, behalve op de officiële "aire de camping cars" en dat is dus niet hier... ik parkeer mij ongegeneerd dik in de weg om er mijn farde bij te nemen en een alternatief uit te dokteren...

er zijn langs de Gironde nog massa's dorpen met camperparkings, we rijden door naar het volgnde en zien wel waar we uitkomen! Wanneer we Meschers even later uitrijden merken we dat er een nieuwe grote plaats is ingericht een eindje buiten het dorp, er staan een aantal campers maar er is nog véél plaats, maar ik besluit toch door te rijden... er moeten mooiere plekken zijn dat dit hier!

Onderweg passeren we Talmont-sur-Gironde: een pittoresk dorpje op een uitstekende landtong boven de rivier met een kerkje dat precies alle momenten van de klif gaat afvallen... het romaanse kerkje ligt op de route naar Compostella en werd in de middeleeuwen druk bezocht door pelgrims... en nu door toeristen.. het uitzicht op de Gironde is prachtig, die is hier trouwens 12 kilometer breed!... maar je mag het dorp niet te dicht naderen met de auto - en zeker niet met een camper - want al een kilometer op voorhand wordt iedereen een grote parking op gedirigeerd... Martine ziet ht niet zitten om dat eind te doen met haar krukken of om met een rolstoel bergop bergaf over middeleeuwse straatjes te dokkeren...

't is trouwens zwaar aan het overtrekken... we houden nog een fotostop even verderop waarbij we mekren dat de kust hier wreed raar doet... het ene moment zijn er vrij hoge kliffen, even verder is de kust dan weeral vlak en afgeboord met moerassig grasland... ik parkeer me half naast de weg... op droog gras!... trek mijn foto's en bol dan door naar een camperplaats...

tegen vijven in de namiddag komen we toe in Mortagne-sur-Gironde... een dorpje met een mooi haventje en een nog mooiere camperplaats ernaast... 't is wel even wat zoeken en draaien en we moeten enkele korte maar steile hellingen nemen onderweg maar we zijn onze camper ondertussen al goed gewoon, hij bolt goed, is makkelijk te manoeuvreren en heeft power genoeg in huis om moeiteloos een hellingske te nemen... we geraken vlot tot aan de haven en deze keer is de info in mijn farde bijna juist: de prachtige camperplaats is weliswaar verhuisd, maar ligt nu net aan de overkant van de haven... even later hebben we ene plekje gevonden, met stroomvoorziening, plaats voor ons terras en zicht op de bootjes!

als het nu nog een beetje droog wil blijven, gaan we wreed content zijn over onze dag...

na een eerste aperitief maken we een toer langs de haven, proeven een paar soorten Pineau de Charentes aan een kraampje en slaan enkele flessen in, tesamen met nog wat andere cadeautjes

er is aan de overkant weliswaar een restaurant, maar het diner in de camper mag er ook zijn ... misschien niet zo culinair hoogstaand als aan die overkant, maar in elk geval gezellig!

en als na het eten de zon er ook nog door komt, kan de sfeer helemaal niet meer stuk!

we hebben vandaag 212 km gereden en zijn 1335 km onderweg, afgezien van dat ene stomme geval van die frigoschakelaar en platte batterij, hebben we tot nu toe nog niks problemen gehad met onze camper... hij bolt vlot, alles werkt perfect en 't is een goed bed want ik slaap als een roos... hoewel... 'k ben wel altijd vroeg wakker, maar dat ligt niet aan het bed, maar aan mijneigen... op reis wil ik zoveel mogelijk genieten van de dag... en begin er dan ook meestal vroeg aan en morgen - op dag 5 - zal dat warschijnlijk weeral niet anders zijn!