19-07-12

zondag 1 juli: campertrip dag 1

we zijn ondertussen al een paar dagen terug, de motorhome is binnengeleverd, de was gedaan, de rommel op zijn plaats, de overschotten opgegeten en/of gedronken en de kadootjes uitgedeeld...

de gemeenteraadsverkiezingen komen ondertussen dichterbij en wij hebben eveneens ambities... zij het weliswaar zeer beperkte !

Knipogen

Yves burgemeester.jpg

maar vooraleer we ons intensief gaan wijden aan de campagne is het dus de hoogste tijd om een summier verslag te starten over onze reiswedervaren in Frankrijk en Baskenland... en die begonnen op een zonnige zondagochtend in begin juli.

Tegen de middag is de camper ingepakt, heeft de kroost de laatste instrukties ontvangen en zijn we klaar voor vertrek... stipt om 12.00u rijden we de straat uit en bollen gezwind langs de Ring richting E40... de sfeer is goed en het weer ook... nu ja... er zijn best wat wolken maar het is droog... en dat is tegenwoordig toch al wreed positief te noemen... de snelweg ligt er vrij rustig bij... vermoedelijk zijn de meeste dagjes- en andere toeristen gisteren of vanmorgen vroeg al vertrokken...

camions rijden er wel genoeg... vooral uitheemse soorten... ik tel het eerste kwartier minstens enkele Polen, een paar Roemenen, twee Bulgaren een Slowaak en zelfs een Litouwer... je vraagt je af waarmee die op een zondagvoormiddag zoal allemaal op weg zijn... en dan nog liefst naast mekaar... want die mannen proberen mekaar vrolijk voorbij te steken, ook terwijl ze hoop en al 2 kilometer rapper kunnen dan hun voorganger... nu ja... in Frankrijk gaan we sowieso weinig of geen snelwegen nemen... dan zijn we van die mannen toch al vanaf...

ik pruts wat aan mijn cruise control... krijg het ding afgeregeld op ongeveer 95 km/u en rij een tijdje zonder voeten... maar je moet regelmatig afremmen voor tragere vrachtwagens en er zit precies wat vertraging op de reactie van dat systeem... zo een cruise control kan best interessant wezen voor heel lange afstanden maar ik persoonlijk vind het toch maar niks... na een kilometer of 30 zet ik het ding terug af en neem de volledige controle over... hoop ik... en een uur en driekwart later rijden we - niet gehinderd door welke controle dan ook - het buitenland binnen... we passeren vlotjes de industriezones van Duinkerke en Calais en rijden in Coquelles de snelweg af...

onze eerste stop is Cap Blanc Nez... nu ja dat was toch de bedoeling, maar één of andere onverlaat heeft beslist dat campers niet gewenst zijn op de parking voor de kaap... er hangt een "anti-campingcar"-balk op twee meter hoogte... dat gaan we waarschijnlijk nog meemaken onderweg... portieken die moeten verhinderen dat je met een camper doorkan... tja... er is op de weg zelf geen veilige parkeerplaats te bespeuren en mij op één van de twee vrije busparkeervakken zetten, dat zie ik zo niet zitten... er staat geen enkele camper en 'k heb geen zin vanaf dag één overhoop te liggen met één of andere touringcarchauffeur... je kan natuurlijk iets verderweg gaan staan en dan een fikse wandeling ondernemen tot aan de kaap, maar gezien Martinneke niet vlot te been is en we geen zin hebben nu al de rolstoel uit de koffer te halen, bollen we door tot aan de volgende kaap...

't is alvast een prachtig landschap onderweg... zelfs al kunnen we daar ook niet stoppen, dat hebben we dan toch al gehad... maar nee hoor... aan Cap Griz Nez mogen we wel de parking op... gratis zelfs... sjongesjonge...

er staat geen achteruitrijpieper op de camper, maar gezien we achteraan duidelijk plaats genoeg hebben, probeer ik zonder hulp te parkeren en rij prompt met mijn gat tot in de netels... met het gat van de camper bedoel ik... 'k moet duidelijk nog wat oefenen op mijn afmetingen en besluit dat Martineke voor alle zekerheid steeds zal gidsen bij het manoeuveren...

terwijl zij - Martineke - een paar rondjes doet op de parking, stap ik gezwind naar boven... en kom eerst en voraal een koppel schapen tegen... veel volk loopt er op een winderige zondag in begin juli niet rond op die kaap... maar het uitzicht is schitterend...

ik zie rechts in de verte Cap Blanc Nez liggen... en veel verderweg - door de verrekijker  - de krijtrotsen van Dover en aan de nadere kant - voorbij de masten - Boulogne-sur-Mer en waai een kwartiertje stevig uit... er staat inderdaad een strakke bries... die op sommige plaatsen voor mijn gevoel de allures heeft van een halve orkaan... 'k vraag mij af wat dat in de winter geeft...

ik trek nog een kiekje van mijn eigen uitgewaaide zelve en wandel dan terug naar de camper...

Ik laad beneden op de parking de madam terug in en sla resoluut de richting in van Bazinghen de route loopt langsheen kompleet verlaten en bijna kaarsrechte wegen...

we schieten dus relatief goed op en via Boulogne en Etaples arriveren we een klein uurtje later op onze eerste officiële stopplaats: Nouvion!

"Nouvion"... een wat weggemoffeld onooglijk dorp in de buurt van de Somme dat sinds de reeks "Allo Allo" bij ons een zowat mythische bijklank heeft gekregen... we hebben zelf in Stalstudio maandenlang meegespeeld in de toneelversie van datzelfde "Allo Allo" - de kroost als luitenant Grüber en ik als generaal - en dus wil ik absoluut het dorp zelf wel eens in levende lijve aanschouwen en indien mogelijk iets gaan drinken in Café René...

wanneer we het magische bord bemerken, zet ik mijn camper prompt ongegeneerd langs de kant en stap uit om dit heuglijke moment op camera vast te leggen... 'k sta wel halfweg op de rijbaan naast een doorlopenede witte lijn en haal mij zowaar binnen de minuut de woede op de hals van een passerende automobilist... er is zo goed als geen volk of verkeer te bespeuren maar die ene zeldzame passant-inboorling maakt toch wel direct van zijn franse sjokkedijzen zeker... ik mag daar waarschijnlijk niet staan maar trek mij er hoegenaamd niks van aan... de euforie is te groot en dus neem ik enkele kiekjes... waarbij we te weten komen dat je daar inderdaad niet mag staan... toch zeker niet op het gras...

volgens één of andere wet van 20 jaar geleden is het verboden te stationeeren op het gazon langs de hele Route Nationale... maar het bord even voordien geeft volgens mij aan dat dit een "departemental" is... dus mag het wel... denk ik... of niet...? enfin, 't is volgens mij absoluut niet duidelijk, die wetgeving!

Als ik even later vertrek en even kwistig gas geef, slipt mijn rechterwiel een beetje door en trekken we een  mooie diepe voor... los door hun gazon... tja... ik neem me voor seffens toch een plaatsje te zoeken waar de ondergrond steviger is... en waar je zeker wel mag staan... en vervuld van die positieve voornemens rijden we blij en welgemoed het dorp binnen...

we laten even verder - buiten de dorpskom - een bar-brasserie "La Detente" links liggen, om even later te beseffen dat er eigenlijk niks, maar dan ook helemaal niks, te zien is in Nouvion... het gat telt enkele straten, een kerk, een klein schooltje, een gemeentehuis-annex-vredegerecht, een boulangerie en een Shopi-magazijn met naftpomp... ik vergeet ongetwijfeld nog enkele bescheiden neringdoeners te vermelden maar soit... dat is 't... we zijn rap rond... we doen nog enkele toertjes met de camper doorheen het verlaten centrum - tot grote verbazing van de schaarse bewoners die precies nog nooit een buitenlander met een "camping car" hebben gezien - en we speuren de omgeving af naar een café of bar, maar er blijkt geen enkele andere drankgelegenheid te zijn... ... ik rij dus noodgedwongen terug naar die brasserie in het begin van het dorp... waar ik me braaf op de verharde parking zet...

we bestellen een wit wijntje voor Martine en een pint voor mij en twee mandjes water... één met koud en één met warm water... de bazin was al redelijk verbaast dat we de parking opreden maar monstert me ronduit verbluft als ik haar vraag om mijn blauwe mandjes eens te vullen... ik leg omstandig uit dat mijn echtgenote iets heeft aan haar voet en dat ze wisselbaden moet nemen... zij - de cafebazin - vraagt achterdochtig of ik dan zelf geen warm en koud water mee heb, maar ik leg uit dat we net vertrokken zijn en dat ik ben vergeten het warm water op te zetten... dat klopt wel niet helemaal, maar de watervoorraad in een camper is vrij beperkt en 'k mezelf voorgenomen om - indien voorhanden - zoveel mogelijk "vreemd" water te gebruiken...

we krijgen toch onze bestelling en terwijl Martine buiten haar voetbadjes neemt, geef ik binnen een modeste pourboire "pour le bon service" en begin een praatje met de bazin en twee lokale tooghangers... ik leg uit dat ik mee heb gespeeld in de theaterversie van Allo Allo, een feuilleton dat razend populaiur was bij ons maar mlisschien minder in Frankrijk maar als ik de reden van ons bezoek verklaar, klaart het humeur van de bazin helemaal op: ze kent het feuilleton inderdaad want de TV-ploeg is ooit enkele dagen in Nouvion geweest en bij die gelegenheid was haar brasserie zowat hun hoofdkwartier... we zijn allebei opgetogen, de tooghangers vragen waar we nog overal naartoe gaan en ik leg uit dat de eindbestemming Baskenland is... ze zijn redelijk onder de indruk want dat is nog een end weg... maar ik verzeker hen dat we vandaag niet verder gaan dan de kust hier in de buurt... ik drink even later buiten tevreden mijn pint uit, bestudeer uitgebreid de kaart en verzamel daarna echtgenote en badjes en neem nog een laatste kiekje... en deze keer zonder op het gazon te stationneren!

we rijden om half zes Nouvion uit en stoppen een klein half uurtje later in Le Tréport... daar is volgens mijn farde een mooie camperplaats boven op de "Falaises"...

't is inderdaad een mooie betaalparking in asfalt, redelijk waterpas bovendien, maar het uitzicht is niet zo fameus als verwacht... aan de ene kant heb je een villawijk en aan de andere kant de kustweg en daarachter de kliffen... je kan wel tot aan de rand van die falaises lopen... op eigen risico(!) en liefst niet te dicht bij die rand... en van daar heb je wel een mooi panorama... er is even verder ook een lift naar het dorp beneden, maar we besluiten toch door te rijden tot in Criel-sur-Mer, dat is volgens mijn farde een mooier plekje en 't ligt maar vijf kilometer verderop!

even later rijden we door Criel-sur-Mer en vinden naadloos de camperplaats... je kan er dan ook niet naast kijken... het is een redelijk grote weide buiten het dorp, schitterend gelegen aan de rand van de volgende klif... en het staat er al goed vol maar we vinden toch nog een plekje voor onze Miller...

we installeren ons in het zonnetje, nemen een aperitief en gaan dan even op verkenning naar het strand...

nu ja... strand (?)... veel echt strand is er niet... bij laag water zie je een brede strook stenen en een afvoerpijp van een riviertje en bij hoog water blijven enkel de dikke rotsen zichtbaar... of zoiets... peins ik...

we bewonderen wel de machtige klif aan de andere kant van het dorp...

een buurman camperaar - die hier al dikwijls geweest is en het dus kan weten - legt mij omstandig uit dat deze kliffen meer dan 100 meter hoog zijn en daarmee van de hoogste van de streek en dat ze jaarlijks een stukje afbrokkelen en dat er op dit moment weeral minstens 4 huizen werden onteigend en leegstaan, in afwachting dat ze binnen afzienbare tijd naar beneden donderen... ik ben zwaar onder de indruk!

even later ben ik iets minder onder de indruk van een verzameling sossisen... om half acht komt er een camionetteke de camperplaats opgereden en ik denk eerst al "da's wel een heel klein model camping car", maar het blijkt een ambulante verkoper die zijn "salaisons" wenst te slijten aan ons camperaars... hij komt, volgens de reklame op zijn autootje, helemaal uit de Auvergne... meer dan 600 kilometer bollen om een paar sossisen te verkopen... wie weet hoe lang is hij al onderweg... nu kan een sossis wel wat blijven hangen of liggen, maar kakelvers kunnen die dingen toch niet meer zijn!

Zelf zijn we al 383 km van huis... weliswaar met een ommetje langs Cap Griz en Blanc Nez... maar we hebben nog brood en beleg mee voor vanavond... en hapjes... en drank...

terwijl mijn madam na het eten haar oefeningen doet, trek ik nog even naar de kliffen aan de overkant van de weg...

hier vallen regelmatig ook brokskes af, dat is duidelijk... en het zicht van er vlak onder is waarlijk spectaculair te noemen!

ik geraak weg zonder dat er iets op mijn hoofd valt en wandel terug naar de weg...

't is ondertussen bijna hoog water geworden en de camperplaats staat nu zo vol als een ei... niet dat het één direct iets te maken heeft met het andere... denk ik toch... 'k geef het gewoon maar mee ter info...

de schaduwen worden langer en Martineke profiteert nog wat van het zonnetje...

we drinken nog wat en blijven lekker buiten genieten van onze eerste dag en bewonderen als afsluiter een prachtige zonsondergang boven zee...

dag één - eigenlijk maar een halve dag - zit er op... morgen wordt het een lange trip... helemaal tot de streek van La Barre de Monts, vlakbij het eiland Noirmoutier... dik 600 kilometer verder... we gaan dus vroeg slapen!

11:34 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

kadootjes uitgedeeld...??? wanneer kan ik afkomen,en ....zet dat dan niet op facebook.