28-02-12

een weekje zon, zee en zwemmen... zondag wandeldag

We hebben blijkbaar gisterenavond - nu ja, daarnet om 5 uur - het verduisteringsgordijn niet dichtgetrokken... rond 6 uur schijnt de zon al binnen en ben ik - na een heel onrustig uurtje draaien en keren - al wakker... of toch ongeveer... de kamer is dezelfde als in 2010 en het uitzicht ziet er in de klaarte inderdaad ook nog net hetzelfde uit... we hebben zicht op zee... en op een leeg stukske woestijn... IMG_5654.JPG

ik doe - voor de verandering - eens mijn jeansbroek en mijn blauw hemd met lange mouwen aan, doe een toertje buiten en merk dat het eigenlijk nog zo geen slechte kledijkeuze is... er staat een flink briesje... om niet te zeggen een stevige wind... rond een uur of acht maak ik - niet zonder enige moeite - Martinneke wakker en we nemen om de dag goed te beginnen alvast een stevig ontbijt...

om 10.00u is er infovergadering met de plaatselijke Thomas Cook vertegenwoordiger, we hebben dus tijd om eens tot op het strand en de pier te wandelen...

dat strand en die pier liggen er voor een zondag trouwens redelijk verlaten bij... hoewel de meesten er zeer vermoedelijk een eind vroeger inlagen dan wij, slapen ze toch langer uit... nu ja... 't is niet direct strand- of zwem- en snorkelweer... de wind heeft op sommige momenten de allures van een echte Noordzeestorm... wel zonder regen, maar even ijzig... en daarbovenop is het "rode vlag"... gesteld dat ik al een zwembroek zou ter beschikking hebben, zou het een totaal nutteloos attribuut wezen, want je mag dus blijkbaar niet in het water!

ik poseer dan maar voor het duikerbankje... in de verte ligt Port Ghalib en we besluiten om daar dan vanmiddag naartoe te wandelen... we zijn er nu toch op gekleed en daarmee hebben we dat programmapunt gelijk afgewerkt! Maar eerst is er een bijeenkomst... die verloopt vlot, de Julien - onze plaatselijke contactpersoon meld dat de valies nog niet teruggevonden is, dat ze momenteel trouwens absoluut geen idee hebben waar het verdomde ding kan wezen, want het zowat overal ter wereld kan zitten(?) maar dat we sowieso een schadevergoeding krijgen van 40 euro... om enkele kleren te kunnen kopen... en dat die vergoeding gaat oplopen naarmate de tijd verstrijkt... na 48u komt er 100 euro bij en na 72u wordt het 200 euro... denkt hij... maar hij gaat het voor alle zekerheid eens nakijken... wij besluiten om een dagje te wachten... we gaan toch niet zwemmen of zonnen vandaag en veel uitstappen hebben we eigenlijk ook niet gepland - we zijn hier al eens geweest nietwaar - maar nu we hier toch zitten vertellen we ons valiezenverhaal in geuren en kleuren aan alle andere aanwezige Vlamingen en prompt komt er een soort solidariteitsaktie op gang: we krijgen van alle kanten aanbiedingen voor het lenen van t-shirts en shorten en zwembroeken en topjes en badpakken...

ik ben even later de tijdelijke doch gelukkige eigenaar van een grijs t-shirt met V-hals en Martine heeft een felblauw bloeske op de kop getikt... we kleden ons om en hijsen ons dan op een barkruk, om alvast deze vestimentaire vooruitgang gepast te vieren... en als we morgen nog geen valies zien, gaan we iets kopen!

we lunchen buiten... uit de wind en in de zon... en trekken dan - zoals vanmorgen gepland - naar Port Ghalib... dat ligt anderhalve kilometer verder en we kennen de weg: een stukje stoffige woestenij door tot aan het zeilbootwrak, dan linksaf tot aan het enige andere hotel aan deze kant van het water - Coral Beach - en daar dan met de taxiboot de havengeul oversteken en we zijn er...

hier, ongeveer op deze plek, liet ik vorige keer op dag drie van de congé mijn fototoestelletje vallen, er kwam per abuus zand in het ding toen het vanzelf dichtdraaide, het hele ding blokkeerde en was definitief naar de knoppen... deze keer hou ik het goed vast, 'k wil nu wel eens foto's maken van de hele reis!

we passeren de jaren geleden op het rif gelopen Antares, draaien dan links en volgen de haven langs het strandje tot aan het hotel en zitten een half uurtje later braaf te wachen op de taxiboot... tesamen met nog een koppel... en die boot komt er even later aan... maar dat blijkt dit jaar een afknapper... de kerel merkt dat we "3-corners-all-inclusive-bandje" aanhebben en meldt ons dat de boot enkel dient voor de "Coral Beach guests"... we trachten hem te overtuigen van het tegendeel, argumenteren dat we vroeger wel mee mochten en dat ze ons in de 3 Corners niks hebben gezegd en stellen zelfs voor om de overtocht te betalen, 't is uiteindelijk maar enkele tientallen meters, we zijn er zo, maar niks hoor... hij blijft onverzettelijk en vertrekt even later terug naar de kade aan de overkant... die in Port Ghalib... helemaal leeg verdorie... wij blijven gevieren verbouwereerd staan gapen naar het wegtuffende ding en vinden het een straf en ongezien staaltje van klantonvriendelijkheid... de twee anderen trekken dan terug naar het hotel, maar wij geven het niet zo snel op... we laten ons gelijk de meeste echte Vlamingen - integenstelling tot de tjeven en sossen en zo - niet zomaar doen door het eerste het beste onzinnige en discriminerende wetje of reglement dat ons door anderstaligen wordt opgedrongen... we willen naar Port Ghalib en zullen er geraken ook... als 't niet met de boot kan, dan maar te voet!

moeilijk kan dat niet zijn.. gewoon altijd de kades volgen, dan komen we er wel... in de praktijk blijkt het inderdaad een half uurtje stevig doorstappen, langsheen gloednieuwe maar kompleet verlaten kaaimuren... en over een paar bruggen naar even lege eilandjes...

IMG_5676 bis.jpg

om kwart na drie staan we aan de overkant... bewonderen de prachtige gloednieuwe en zo te zien onbewoonde huizen... en de vier luxejachten aan de kade...

't zijn niet direct nederige schuitjes, maar blijkbaar is het jacht van "de sjeik" nog véél langer en breder en luxueuzer en overdadiger... heel Port Ghalib en verre omstreken is namelijk blijkbaar eigendom van één enkele steenrijke sjeik... die het soms wat te warm vond in zijn residentie ergens in het binnenland en - om aan zee wat afkoeling te kunnen opzoeken indien gewenst - dus een plaatsje zocht voor zijn boot... en gelijk dan maar een haven liet aanleggen... met een promenade en bijhorend dorp... met winkels en een bank en restaurants en terrasjes en zo... en een luchthaven en een kliniek en tennisvelden en wegen en rotondes en duizenden palmbomen en nog wat handige spulletjes... en ook toestond dat er in de buurt enkele hotels werden gebouwd... kwestie van wat volk te hebben om op de dijk te komen wandelen... en te shoppen... en iets te drinken...

we wandelen door de wat onwezenlijke straatjes... er lopen meer securitymensen (die je dus niet mag fotograferen) dan toeristen (die je dus niet kan fotograferen) ... bekijken de winkeltjes en vleien ons dan neer op een terras op hét plein... we zijn denk ik de eerste (en misschien wel enige) klanten van de dag...

de koffie is enorm groot en - volgens Martinneke - héél lekker... en mijn pint gewoon niet te zuipen... het blijkt een Amstel Zero... hollands bier (sowieso al een contradictio in terminis) en dan nog zonder alcohol... een vies goedje met een wat onbestemde moddersmaak... flauwe smakeloze modder van een slecht jaar op de koop toe... maar er is geen ander bier te krijgen... de sheik is namelijk moslim en blieft geen alcohol... en in dergelijke situaties krijgt het begrip multiculturaliteit in "den vreemde" een heel andere invulling dan bij ons... iedereen is ginderachter zeer welkom - zeker als shoppende en eurospenderende toerist - zolang je je maar aanpast aan de plaatselijk wetten, gebruiken en geplogenheden... dus hij geen bier, niemand geen bier... zo simpel is 't! Die gasten ginderachter zijn absoluut nog niet zo gek hoor... in elk geval véél minder dan onze naieve bestierders van zogezegd politiek-korrekt allooi!

we genieten nog een half uurtje van de absolute rust op het pleintje en besluiten dan terug te wandelen... mijn drankkeuze mag dan een miskleum zijn, de rekening valt eigenlijk best mee... 50 pond, da's omgerekend een 6 euro... voor zowat een halve liter lekkere koffie en een... hmm, nu ja... en iets anders... en dat op een terras aan een jachthaven... goed te doen, denk ik dan... we hebben wel geen Egyptische Ponden bij en ik vraag beleefd of we ook in Euro mogen afrekenen... dat mag... de kerel trekt naar binnen en komt even later terug met een aangepast briefje... 't is 8 euro... zonder drinkgeld... ik betaal met de glimlach, vergeet feestelijk een fooi toe te voegen en besluit om tegen dergelijke wisselkoers hier voor alle zekerheid géén geld uit de muur te halen!

we wandelen nog eens de promenade op en af... helemaal tot aan het taxibootje...

de boot ligt er en de stuurman doet verwoede en geslaagde pogingen om ons straal te negeren... aan de overkant ligt - precies 70 meter ver - een eilandje vanwaar we te voet via bruggen aan de overkant zouden kunnen geraken... maar nee hoor... het lukt niet... wij zijn geen "Coral Beach guests" nietwaar... we moeten helemaal terug rond de haven 3 km zand en stof... ik neem me voor om later eens een heel slechte beoordeling in te vullen voor dat hotel... op Zoover of Tripadvisor of zo... gewoon om hen te kloten!

Onschuldig

de terugweg verloop vlot en stoffig... halfweg de haven veranderen we van gedacht en gaan langs de weg voort, 't is op het eerste gezicht iets meer om, maar ook meer rechtdoor en vermoedelijk korter dan om al die dokken en kaaien heen te lopen...

onderweg staan er om de zoveel meter bordjes in het zand... met een of andere boodschap... of verwittiging... maar we weten absoluut niet wat... misschien "opgepast, zachte berm" of "verboden op de werken te komen" of "gevaarlijk mijnenveld" of zoiets... we komen het ook niet meer te weten maar geraken toch heelhuids terug tot aan het hotel...

op een kruising van twee zandwegen komen we ook nog een groot bord tegen waarvan we de tekst wel snappen... Port Ghalib... 't zal wel zijn... we komen er van... dat ligt bijna 3 kilometer verderop... toch als je het taxibootje niet mag nemen... blijkbaar was er initieel een plan om de bebouwing uit te breiden tot hier... maar dat is er tot nu toe duidelijk nog niet van gekomen... en het bord, dat stond er al en staat er nog altijd... ondertussen wat roestig en gehavend... tja... 't zal ook voor sheiks een beetje crisis zijn zeker?

en zo kabbelt onze eerste dag rustig naar zijn einde toe... tegen vijven zijn we terug van onze wandeling... we bewonderen bij het binnenkomen van het hoofdgebouw de fleurige toiletten... en ik bedoel "fleurig"... letterlijk... we nemen in de kamer een douche, kijken naar het "één" nieuws op BVN, waarbij verloren vakantiebagage tot mijn ontgoocheling allengs geen item blijk te zijn, ik dut wat... trek dan voor de verandering mijn jeans aan en mijn blauw hemd met lange mouwen en de rest van de avond brengen we door met aperitieven, eten, drinken, poussecafé en babbelen met de andere Vlamingen... en als morgen de valies er nog niet is, dan gaan we shoppen!