12-09-11

dag 25 campertrip 2011: dinsdag 2 augustus

we hebben twee buren gekregen gisterenavond en die hebben aan de antennes te zien allebei TV gekeken... wij niet, we zijn vroeg gaan slapen en dus ben ik weeral vroeg op...

de 3.905 meter hoge Ortler steekt héél in de verte hoog boven de wolken uit maar de vallei ligt nog in de schaduw... en 't is frisjes... om niet te zeggen koud... ik schiet - voor de eerste keer deze reis - mijn training aan en ga een toertje doen tot aan de skiliften en bestudeer onderweg de infoborden met wandelwegen en skigebieden...

de Paso di Resia of Reschenpass - waar we straks voorbij moeten - ligt op 1504m en het dorp op 1525m hoogte... raar, ik dacht dat bergpassen sowieso de hoogste doorgangen waren, maar hier ligt de pas iets lager, maar wel pal op de grens...

in elk geval, zelfs in training is het op 1.470 m wreed fris 's ochtends vroeg, als ik terug aan de camper kom, haal ik de thermometer even uit... 11° begot, dát hebben we deze reis ook nog niet meegemaakt!

tegen acht uur komt de zon boven de berg uit en even later is het al een stuk warmer...

onze buren slapen nog maar wij ontbijten, maken alles klaar voor het vertrek, nemen nog een laatste fotootje van de camperplaats en tegen 9.00u rijden we San Valentino alla Muta uit en volgen de Lago di Resa richting noorden... naar de grens en de pas toe... om een paar minuten later onze eerste stop te houden...

Die Lago di Resa of Reschen See is een stuwmeer en bij de aanleg is het oorspronkelijke dorp Graun - of Curon Venosta - blijkbaar verdwenen onder water... er steekt enkel nog een kerktoren boven... 't moet een wreed toeristische plek zijn, want er is een grote parking aangelegd - betalend! - en op dit matinale uur staat er al een bus gepensioneerden te kijken naar het meer-met-kerktoren... wij zetten ons even scheefweg op de parking en kopen geen ticketje... 'k ga enkel een foto nemen van het geval en heb geen zin daar 3 euro of zoiets voor bij te dragen!

't is inderdaad een wat raar zicht... zo nog enkel een toren... we hebben dat ooit nog ergens gezien peins ik, maar ik kan mij niet meer herinneren waar... en bij ons hebben we dergelijke stoten eigenlijk ook: in Wilmarsdonk staat eveneens nog enkel de kerktoren... al de rest van het dorp werd verzwolgen... maar niet door water zoals hier, maar door de Antwerpse containerhaven... 'k moet eerlijk zijn... dit "zicht" hier is wel een pak mooier en fotogenieker!

iets voor half tien passeren we de pas... en die blijkt een 50-tal meter "gezakt"... volgens de kaart in San Valentin ligt hij op 1504 meter en volgens het bord hier op 1455 meter... later thuis ga ik toevallig merken dat je op mijn GPS ook de exacte hoogte van een plek kan bekijken... maar op het moment dat we hier de grens oversteken weet ik dat nog niet... 'k heb die GPS nog maar een jaar of vijf... je kan alle functies van zo een ding niet direct onder de knie hebben nietwaar!

Onbeslist

We passeren dus de pas - hoe hoog dat die ook moge wezen - en rijden even later Oostenrijk binnen... 't is al de tiende grens die we op deze reis oversteken... de 10e begot... ha jaa, we vertrokken thuis, in Vlaanderen en reden achtereenvolgens door het Brussels gewest (een heel klein stukje op de Ring), dan door Wallonië, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, terug Sovenië, Italië en nu terug Oostenrijk binnen... tien... zowaar een soort jubilé!

de volgende paar uren rijden we van de Reschenpass naar de Fernpass... en dat is een prachtige route als je het land wil door geraken zonder dat stomme wegenvignet...het mijne is trouwens verlopen... je moet wel veel tijd hebben, want rap gaat het niet... de wegen zijn goed maar kronkelig en smal... maar er zit zo goed als geen verkeer op en de landschappen onderweg zijn gewoon prachtig!

om elf uur zijn we al aan de voet van de Fernpass en stoppen aan de Fernsteinsee... ik geraak halvelings op de parking, let goed op dat er achteraan geen palen of bomen of borden in de weg staan... en hoop dat vooraan geen onnozelaar tegen mijn cabine rijdt...

we gaan dan eerst een kijkje nemen aan de "See"...

schenken ons dan iets citroenfris in... of cafeïnerijk... al naar gelang de persoonlijke smaak en goesting...

en besluiten de korte stop met het passen van enkele onnozele hoofddeksels...

hoewel... onnozel... dat laatste model wordt echt wel effectief gedragen door de inheemse bevolking... we komen even verder een gepensioneerde tegen met krek hetzelfde hoedje... 'k zal eens terugkomen binnen een maand of negen... als ik ook in (verlof-voor-)pensioen ben.

Helemaal blootshoofds zetten we onze weg verder... klimmen een eindje en rijden even laten de Fernpass over...

afgezien van een paar cafes is er echter niet veel te zien... hij is trouwens maar 1210 m hoog... pfft... we hebben vannacht hoger geslapen dan dat... we dalen gezwind richting Lermoos en zien onderweg een paar keer heel mooi de Zugspitze liggen... er is trouwens trouwens weeral geen verkeer op de baan... niet dat het moet voor ons, maar je vraagt je af waar die Tirolers allemaal uithangen... bij is het wegennet ongelooflijk dicht en staat er overal de halve dag file... hier loopt maar één baan in een hele streek en er rijdt zo goed als geen mens op...

we rijden door de tunnel langsheen Lermoos, volgen de Fernpassstrasse, laten Reutte links liggen en Füssen rechts en zijn plots zo rond half één de Alpen uit... we hebben nu de keuze... op een paar kilometer liggen Neuschwanstein en Hohenschwangau... we kunnen dus de kastelen gaan bezoeken of doorrijden en verderop iets anders doen... het is ondertussen warm geworden... om niet te zeggen heet... en we zien er wat tegenop in deze hitte in een kasteel rond te gaan lopen tussen busladingen andere zweterige toeristen... al was het dan voor zijn tijd een heel modern bouwsel, met telefoon en centrale verwarming en waterspoeling in de WC's en nog een boel snufjes...

we besluiten toch door te rijden, bestuderen de kaart van de streek en merken plots dat we eigenlijk maar een dik uur rijden van Augsburg af zijn... en daar in de buurt hebben we op de heenreis aan de Friedberger See gestaan en dat viel toen goed mee... we tikken de coördinaten in en volgen de "Romantische Strasse" naar het noorden, zien het kasteel liggen (rechts van het kerkje tegen de hellingen van de heuvels erachter) en iets voor twee uur staan we terug op ons zelfde plekje aan het meer...

de rest van de middag luieren en zonnen we en doet Martinneke een SMS naar het thuisfront en ik een zwemmeke... we moeten hier van het hete zomerweer profiteren... nu het nog kan, want overmorgen zijn we thuis en daar is het naar het schijnt géén weer!

we wachten met "dineren" tot de grootste warmte door is, maar de thermometer geeft nog steeds 27°, als ik 's avonds een soort salade Nicoise serveer... de rest van de avond trachten we dan ook buiten wat afkoeling te vinden in de schaduw naast de camper en dat lukt vrij goed... tot een duitse boer uit de buurt het onzalige plan opvat om net die avond vlak naast de camperplaats zijn veld te komen afrijden... sjonge... stof... een stof dat dat geeft!... een geluk dat we water genoeg hebben om nadien met nat te kuisen en zelf in het lang en breed te douchen... en als we twee dagen later de camper uitkuisen komen er hier en daar nog strootjes uit!

stofferige stiel... dat boeren!