09-09-11

dag 24 campertrip 2011: maandag 1 augustus

alles is wat slijkerig... het is een mooie camperplaats, met harde zand als ondergrond, maar als het fel regent, wordt zand slijk... en het heeft fel geregend gisterennacht... 'k ben een kwartier druk in de weer om ons matteke van voor de deur proper te krijgen... de hele camper is onderaan trouwens wat "zanderig"... ik ga afrekenen en voor we vertrekken lozen we alle vuil water, tanken proper en spuit ik terwijl de onderkant wat af... en de rest zal er onderweg wel afspoelen... het zou me verbazen als we helemaal geen regen of onweer meer gaan tegenkomen...

wat we echter zeker niet tegenkomen, dat is file... zo druk als het "uitgaande" verkeer was verleden zaterdag, zo rustig is het nu... we vertrekken in Punta Sabbioni om 8.40u en tegen 9.00u zijn we al van de landtong af en Lido di Jesolo voorbij en zetten koers naar het binnenland, richting Treviso en iets voorbij Jesolo merken we wel weer een file... maar in de andere richting... goed zo!

het weer is vrij zonnig en vooral droog en we hebben de weg zowat voor ons alleen... we bewonderen het landschap dat hoe langer hoe bergachtiger wordt... en zijn tegen de middag in Trento... daar rijden we de stad in  - met de bedoeling de benen eens te strekken en te voet een toertje te doen en iets te eten - maar ik doe een toertje met de camper en daar blijft het bij... ik geraak het ding weeral nergens deftig kwijt... de parkings die we passeren hebben een anti-camper-portiek of zijn ondergronds en dus sowieso te laag en langs de straat zijn er nergens parkeervakken die groot genoeg zijn... we rijden dan maar Trento terug uit en besluiten onderweg een restaurant te zoeken... liefst met grote parking!

en dat vinden we even verder in Faedo, een "schoon" establissement met groot terras en nog grotere parking, net onder een imposante rotswand...

ik parkeer mij vrolijk en onbekommerd midden op de vlakte... ver van bomen, palen en andere hinderlijke straatgarnituur.

in een kloof ergens op die helling ligt de "ferrata rio seco", maar rotsklimmen door droge kloven hoeft voor ons niet vandaag... iets nats op een terrasje daarentegen...

we bestellen de dagmenu met een karafke wijn en een fles water voor de chauffeur en op een ik en een gij hebben we voorgerecht, hoofdschotel en dessert binnen... alles verloopt professioneel, foutloos, vriendelijk en aan een hoog tempo... en een uurtje later zijn we weer op weg...

We volgen de "gewone" weg, niet de Brenner-autobaan en een twintig kilometer voor Bolzano stuurt ons Sonja mij plots een zijweg in... ik vertrouw het niet helemaal, maar volg toch maar de aanduidingen en even later blijken we op de "Weinstrasse" te zitten... die loopt langs de hellingen doorheen alle dorpjes, maar je snijdt wel een stuk af en moet dus niet door de stad Bolzano... tof!

we rijden langs Terlano, Merano, Naturno, Vezzano, Silandro... allemaal met een o... en stoppen in dat laatste om boodschappen te doen...

om 16.00u zijn we weer weg, goed voorzien van eten en drinken en met een verzameling flessen spumante en vino en grappa en limonce in de koffer... voor later... onderweg... of thuis!

't is nog een 30 km tot de Passo Di Resia en de weg klimt gestadig...

even later zien we het Lago della Muta liggen en om stipt vijf uur verklaart Sonja "u hebt uw bestemming bereikt" en parkeren we ons op een mooi plekje naast de baan, recht tegenover een winkel... en die maakt nogal uitbundig reclame op deze parking... annex camperplaats (?)

we zitten volgens mij goed want volgens de coördinaten is dit de juiste plek, maar afgezien van die reclamepanelen is er geen enkele aanduiding die wijst op een camperplaats... ik ga dus voor alle zekerheid eens binnen vragen of we juist zijn en zo ja, of we daar op hun parking mogen staan!

't is een vriendelijke madam achter de toog, ik haal mijn beste Duits boven (en neen, ik ga deze keer geen vergelijking meer maken met Di Rupo... zijn gebrek aan polyglottigheid is voor de mens al erg genoeg!) en leg aan de fraulein uit dat ik géén bauernspeck, wein of brot blief, maar graag aan de overkant zou willen overnachten met mijn "wohnmobil"...

tja, ze bekijkt onze camper eens van ver door het venster, glimlacht breed en verklaart dat ik mijn goesting mag doen... het zal haar worst wezen... of bauernspeck!... want 't is namelijk haar parking niet, maar die van de gemeente en ze legt gelijk uit dat er een paar honderd meter verder - "am sportzentrum" - wel een echte wohnmobilstellplätz is!

We stappen daarop tot aan de "officiële" plaats - die dus wel met foute coördinaten op de website staat - en vinden dat we daar toch beter gaan staan, rustiger - want verder van de weg af - en met een nog mooier uitzicht... dus gaan we de camper halen en nemen daarbij het wandelpad langs het meer...

een half uurtje later staan we "juist", gaan prompt iets drinken op het terras van het "sportzentrum" ernaast en bewonderen het landschap van achter een pint en een karafke wijn... en dat is schitterend... het landschap, bedoel ik!

we eten dan een hapje en gaan daarna nog een toertje maken tot de andere kant van het dorp...

nog even pauseren in het zonnetje aan het uiteinde van het dorpje... de aanduidingen zijn tweetalig... precies gelijk in sommige faciliteitengemeenten rond Brussel bij ons, waarvan de incivieke "would-be" burgemeesters al wel eens plegen te dwalen... net zoals hier... zitten er namelijk hier ook wel een beetje naast, niet met hun naambord, maar met die "50" plaat... eigenlijk is Martinneke al iets ouder dan 50... niet veel... en je merkt er nog niks van... maar toch...

Onschuldig

tenzij ze met die 50 een snelheidsbeperking bedoelen... en dan is het de evidentie zelf natuurlijk... hajaa, je moet al een maffe mof zijn in een dikke Audi, om op dit baantje harder dan 50 te willen gaan!

de zon zakt ondertussen vrij snel en plots is ze weg achter de berg... de temperatuur zakt onmiddellijk ook... met een paar graden en wij reppen ons naar een drankgelegenheid, om de dag en avond in schoonheid af te kunnen sluiten... voor het echt te fris wordt... Gasthoff Lamm lijkt een aanvaardbare keuze en we installeren ons op het terras, bestellen weissbier en witte wijn en een soortement "Strüdel"... ééntje maar... mijn eigen tonnage is in de loop van de voorbije weken al aanzienlijk genoeg gestegen... volgens mij geheel en al te wijten aan al dat alcoholvrije bier onderweg... dat verdikt een mens terribel van naar 't schijnt!

Maar nog drie dagen en we zijn terug thuis... 'k zal dan eens aan een dieet beginnen denken... misschien!

en vervult van dergelijke goede voornemens gaan we slapen... na het nuttigen van nog een slaapmutske en het spreiden van een dekentje... we zitten hier op 1470 meter hoog... de nachten kunnen fris zijn... zelfs begin augustus!