29-08-11

dag 18 campertrip 2011: dinsdag 26 juli

er zijn weeral wolken, maar de weersvoorspelling is voor de rest goed... we gaan dus varen en picknicken op de boot... om half elf wandelen we met onze broodjes en wat drank tot aan het appartement van Erik en Bea...

't is een mooi appartementje en met een prachtig zicht op de haven...

pal aan de overkant ligt onze camping... ik kan - met de verrekijker - vlot van bij ons tot op dit terras kijken en omgekeerd zie ik - ingezoomd - net het dak van onze camper boven de bomen uitsteken... ons dakvenster staat nog open, merk ik nu... hopelijk regent het vandaag niet!

we pakken alles in en iets na elven vertrekken we en zetten koers naar Zirje... dat ligt een 15 km pal naar het zuiden...

het dorpje Zirje blijkt niet veel voor te stellen... er is zo te zien zelfs geen deftig staminee!... we houden beraad en beslissen een baai even verderop te gaan bekijken...

het landschap is prachtig, de zee diepblauw, zelfs de zon tracht er bij momenten door te komen... maar in die andere baai valt nog minder te beleven...

we besluiten om een ander eiland uit te proberen en zetten koers naar Kaprije, vijf kilometer verder...

daar zijn er wel terrasjes en kan je makkelijk aanleggen aan de kade...

het eiland heeft één dorpje met een lange kade en anderhalve straat richting binnenland, maar is verkeersvrij... 't is te zeggen: je mag er in de zomer niet op met de auto of moto... maar blijkbaar wel met een camionette... als die onder de 7,5 ton blijft... beetje ingewikkeld... er is parkeerplaats... voor de periode van half september tot half mei peins ik...

en het enige voertuig dat er nu te bespeuren valt, is een brandweerwagentje... wat weggestopt in een zijstraat achter een muurtje...

't is een mooi haventje met kleine inhammen en een groot leeg dorpsplein... en we vinden moeiteloos een terras waar voor 13 man plaats is.

terwijl we in de lommer achter een pint zitten, ontstaat er plots commotie in de haven... de veerboot komt eraan en één of andere onverlaat heeft zijn zeilboot fout geparkeerd: net op de aanlegplaats van die veerboot... met man en macht wordt het jacht versleept tot achter het hoekje... net op tijd uit de weg van de pont... die heeft meer de allures van een uit de kluiten gewassen landingsboot...

het dorp mag dan maar een voorschoot groot zijn, er ontscheept toch redelijk wat volk... en allemaal te voet(!) waarbij stoot- en andere karren, kruiwagens en caddy's dienst doen als transportmiddel...

rond half twee vertrekken wij naar een baai even verderop waar het water azuurblauw schijnt te zijn... de baai van Kakan... met een "n"!

we leggen vast aan een boei en aan mekaar en de rest van de middag gaan we doorbrengen met zwemmen, zonnen, een stukje eten en iets drinken...

en na een klein uurtje wordt de rust verstoord door twee gasten in een zodiac die komen "ontvangen"... we liggen aan een boei en dat kost geld: 50 kuna per boot, we zijn met drie dus als we even willen 150 kuna afdokken... Peter discuteert wat met de mannen... we liggen daar wel met 3 boten maar er ligt maar ééntje op de boei, de rest hangt aan mekaar vast... hij slaagt er in de prijs te doen zakken tot 100 kuna... 't is toch al dat gespaard! Je vraagt je dan af of dat zomaar kan, er staat nergens dat je moet betalen, maar blijkbaar is het een nationale sport om de toerist zo veel mogelijk geld uit de zakken te kloppen en vooral toeristen met een boot... een vignet om te mogen varen, tax betalen om aan de kade in de haven te mogen liggen, tax betalen om op een boei te liggen... tja... inventieve gasten, die Kroaten!

De zeilboot, die even te voren is toegekomen, heeft ook prijs... die ligt met twee touwen vast en ik vraag mij af of dat die mens dan 100 kuna moet dokken... maar dat gaan we nooit te weten komen... "t is ook niet echt belangrijk... wat wel belangrijk is, dat is dat je nooit... ik herhaal... NOOIT!... een leeg bierblikje in de houder achteraan een speedboot mag zetten... die dingen dienen daar naar het schijnt wel voor, maar niet doen... absoluut niet doen! 'k ga u seffens uitleggen waarom!

zo rond zes uur hebben we genoeg gebruind en gezwommen en geluierd en gedronken... we ledigen de klutskes en vertrekken...

Yves vaart met een gezapig gangetje naast ons en ik neem een fotootje... het licht zit net goed... en plots besluit hij - Yves - om eens een straffe stoot uit te halen... hij neemt eerst wat gas terug en geeft dan plots vollenbak gas... en zijn boot wipt spectaculair met de snuit hoog op uit het water... dolle pret bij zijn kroost en bij ons en ik doe teken om het nog eens te herhalen... zodat ik er mooie actiefotootjes kan van maken... en dat lukt vrij goed...

ik sta dus achteraan recht... met mijn fototoestelletje in de handen - wanneer Erik in zijn eigen denkt... "dat kan ik ook"... en plots eveneens een serieuze dot verkwistend gas geeft... onze boot schiet met een ruk omhoog en naar voor en ik kan me nergens aan vastpakken zonder mijn kodakske te lossen, 'k was trouwens niet op degelijk manoeuver voorzien en sla dus achterover en val met een dreun achteraan half tegen de zitbank en met mijn linkerbil precies op het lege halve literblik dat uit de houder steekt... het blik is zo plat als een vijg... en ik voel mijn gat niet meer van de zeer... nu ja, ik voel het juist wel... van de zeer en de rest van de rit blijf ik heel braaf en voorzichtig zitten... een beetje scheefweg op één bil!

als we drie kwartier later aanleggen in Jezera is mijn achterkant al redelijk dik en stijf... de dames zitten voor de afsluitende drink traditiegetrouw samen op het bankje en ik blijf met de mannen rechtstaan... staan... dat gaat me op dat moment véél beter af...

wanneer we in de camper later mijn linker achterkant checken, blijkt die zowat alle kleuren van de regenboog te krijgen... 't is echt geen schoon zicht... nu ja, dat is het in normale omstandigheden waarschijnlijk óók niet... maar nu doet het daarbij ook nog redelijk zeer... na een douche doe ik 's avonds een fris hemdje en héél voorzichtig een propere short aan en op restaurant heb ik twee kussens nodig om iets of wat comfortabel mijn "mixt grill" binnen te krijgen... een mixt grill die trouwens wel heel lekker is...

die nacht prijs ik mezelf wel gelukkig dat ik altijd op mijn rechterkant slaap... daarop liggen, dat gaat vrij goed... hoe het gaat zitten met gewoon "zitten", dat zien we morgen dan wel weer!