13-08-11

dag 5 campertrip 2011: woensdag 13 juli

Al die gebakken patatten en schnitsels en sossiskes van gisterenavond hebben duidelijk niet op mijn maag gelegen: 'k heb goed en vooral lang geslapen... 't is dus dik half negen voorbij als ik de camper uitkom... terwijl de koffie voor Martinneke doorloopt - met externe stroom! - ga ik eens rondkijken op de camperparking, trek een fotootje van de plaats en onderzoek hoe het komt dat we nog steeds stroom hebben...

gisteren hebben we braaf een ticket gekocht aan de automaat naast de ingang... je kan ook moeilijk zeggen dat je de bordjes niet hebt gezien... die tickets worden trouwens wel degelijk gecontroleerd, net als ik buiten kom, passeert een meisje op een fiets... ze doet de ronde van alle campers en tuurt telkens zeer geïnteresseerd naar het dashbord achter de voorruit... ik denk al dat het een soort heel ongegeneerde gauwdief is, maar dan valt mijn euro... ze chekct of iedereen heeft betaald voor zijn plaats... wij hebben inderdaad betaald... we hebben trouwens ook betaald voor onze stroom... voor we gisterennamiddag naar de Termen vertrokken, stak ik een halve euro in het stroompaaltje... kwestie van te testen hoe lang we daarmee deden en die 50 cent was na een paar uur aan dat zwembad al zo goed als opgebruikt... door onze frigo en nog wel wat kleinere dingetjes... we hebben vannacht de GSM's opgeladen en er heeft licht gebrand en radio gespeeld en de warmwaterboiler staat op en dies meer... maar ik realiseer me nu dat we gisteren helemaal vergeten zijn geld bij te steken voor we naar het stadje vertrokken... en nadien ook... we zijn nu meer dan 12 uur later en we hebben nog steeds stroom... op het schermpje staat voor aansluiting nr 2 (de onze): "geld einwerfen" en dat staat er waarschijnlijk al urenlang, maar er moet ergens een fout contactje zijn... we blijven maar stroom krijgen... gratis en voor niks... tof "masjien", die stroompaal!  Ik laad nog gauw de reservebatterij van mijn fototoestel op terwijl we ontbijten. IMG_2935.JPG

't is niet zo zonnig en heet als gisteren, maar het ziet er toch redelijk weer uit, toch om een paar uurtjes te rijden... nog even poseren op een rotske en we zijn weg... richting "de bergen"!

het verkeer gaat vlotjes tot we plots in de staart van een file terecht komen... deze keer geen wegenwerken, maar een familie met een camper die platte band heeft en op het rechter vak dik in de weg staat... een stukje voorbij de Innbrucke, net op een stuk snelweg waar er maar twee rijvakken meer zijn en geen pechstrook... eens die "hindernis" voorbij, gaat het weer heel vlot... ik rij 80-90... de grote hoop 120-130... en de dikke Audi's en BMW's 180...

we passeren op de E60 of "Autobahn 8" vlak langs de Chiemsee... maar het weer blijft wat somber... we zullen verder eens stoppen... als de zon schijnt...

In Siegsdorf rij ik de snelweg af en neem resoluut de "Deutsche Alpenstrasse" richting Berchtesgaden... 'k ben eigenlijk nog nooit in de zomer naar de Alpen geweest... ooit één keer in de winter, met de bus...  de verwachtingen zijn dus hooggespannen en ondanks het bewolkte weer vind ik de eerste hobbels in het landschap al gelijk prachtig... onze camper neemt vlot de hellingen tot we even verder weeral in een file staan... weeral wegenwerken...

die Duitsers werken in de congémaanden precies meer dan ik daarbuiten... maar we moeten wel toegeven dat de meeste wegen er goed tot zeer goed bij liggen... 'k weet niet met hoeveel ministers ze dat hier flikken... maar het resultaat is merkelijk beter dan bij ons... en het voordeel van dergelijke werken is dat het verkeer "gefilterd" wordt... na zo een "oponthoud", vliegen de gewone wagens je direct voorbij en rij je nadien kilometers lang helemaal alleen... zodat je op het gemak van de natuur kan genieten...

iets voorbij het onoogelijke oord Unterjettenberg (wat een namen geven ze die dorpen toch!) stijgt de weg doorheen de bossen... we rijden zeker de Jettenberg op (?)... en houden we even halt voor een pisstop...

water komt er momenteel niet uit dat kraantje... maar de zon komt er door... tot onze grote vreugde... even later vertrekken we terug en - hoewel Martinneke mij bezweert dat zij wel naar het landschap zal zien en ik de baan moet in het oog houden! - geraak ik niet uitgekeken op al die bergen rondom...

we stoppen nog even aan een "panoramaparking" en bollen dan richting Ramsau en zien na een tijdje - vermoedelijk - de Watzmann liggen... daarachter moeten we zijn... aan de Königssee

een kilometer of vier voor Berchtesgaden stuurt ons Sonja mij rechtsaf een klein wegje in... dat snijdt de hoek af naar Schönau en is dus volgens mijn onvolprezen GPS iets korter... maar even verder blijkt die weg "gesperrt" wegens... jawel, wegenwerken! Ik vertik het om terug te draaien naar de grote weg en sukkel langs wreed smalle baantjes verder, moet soms rakelings langsheen hagen en bloemperkjes, onderga gelaten de verbaasde, onbegrijpende en soms ronduit vijandige blikken van de inwoners voor wiens percelen ik rakelings voorbij daver en kom gelukkiglijk geen tegenliggers tegen... uiteindelijk geraak ik toch terug op een grote weg en 't is de juiste... die van Berchtesgaden naar Schönau... we hebben misschien 2 kilometer afgesneden, maar zijn wel een dik kwartier op de sukkel geweest... hoera... GPS'en... een schoon uitvinding!

't is iets na de middag als we de parkeerterreinen oprijden in Schönau am Königssee... en daarvan hebben ze er daar genoeg... van parkeerterreinen... het halve dorp is parkeerterrein... ik vermoed dat we hier op een absolute toeristische "topper" zijn aangekomen...

duizenden auto's kan je er kwijt volgens mij... maar een camperplaats, dat hebben ze niet... campers mogen er - tegen fikse betaling - wel staan gedurende de dag staan... en vermoedelijk zo lang en zo veel mogelijk, maar overnachten, dat mag niet, 'k weet niet hoe lang de rest mag blijven, maar om zeven uur 's avonds moet je opkrassen met je camper! Nu ja, wij blijven hier toch niet zo lang... ik voeder de parkeermeter met drie stukken van een euro en daarvoor mogen we net anderhalf uur blijven... 't is begot nog duurder dan in Koksijde, maar je moet hier wel niet naar een plaatsje zoeken...

Stoer

Het leger heeft net gedaan met de toerist uithangen... of wat ze er ook zijn komen doen... wij wandelen resoluut het wegje af naar het meer... in het eerste stuk staan een paar mooie huizen, maar voor je aan het water komt moet je wel een volwassen verzameling kraampjes, winkeltjes en andere toestanden voorbijgeraken... IMG_2965.JPG

de passage lukt ons vrij goed... wij slagen er in de straat af te graken zonder ons te laten verleiden tot aanschaf van allerhande volstrekt nutteloze prullaria en komen 200 meer verder aan de beroemde "see"... schön... seer schön!

het uitzicht op de Königssee is inderdaad overweldigend "schön"... en naar het schijnt is het verderop - van op het water - nog "viel schöner"... vooral één of ander kerkje achter de bocht blijkt een absolute toeristische must... maar je moet hiertoe wel inschepen op een bootje... voor een niet echt democratisch bedrag mag je een uurtje lang een romantische rondvaart doen... ons probleem is echter dat we maar voor anderhalf uur parkeergeld hebben geïnvesteerd en daarvan zijn al 20 minuten opgesoupeerd... ik kan natuurlijk terug naar de camper gaan en een nieuw ticket kopen, maar we besluiten toch maar om geen "romantische boottocht" te ondernemen en ons te beperken tot een drankje aan en daarna een wandeling langs de "see"... we zullen nog wel kerken tegenkomen zekers de volgende weken... en daarbij, zo een kerkgangers plegen we niet echt te wezen thuis... we willen ons in de vreemde dan ook niet katholieker voordoen dan dat we zijn!

We reppen ons dus naar het dichtsbijzijnde terras...

nadien wandelen we een eindje langs de oever... schön... seer schön!

en poseren als echte toeristen even op een steen aan de waterkant...

nog een laatste blik op de Königssee en dan moeten we terug die winkels voorbij zien te geraken... deze keer lukt het niet zo goed meer... 't is lichtjes bergop, mijn stapsnelheid ligt een ietsje lager en Martinneke ziet haar kans schoon om onderweg toch enkele establissementen binnen te geraken... en even later zijn we een "naambordje-met-leuk-opschrift" rijker... nu ja, dan hebben we toch al een plezant kadootje voor Jan en/of Monika...

en eens een vrouw begint te shoppen, is er geen houden meer aan... we hebben nog wel wat tijd, dus doet ze op haar gemak één voor één de volgende kraampjes en ik hou mij ondertussen nuttig bezig met het rondkijken aan de andere kant op het uiteinde van de laan... die waar geen winkels meer zijn maar wel een prachtig uitzicht... op onder andere het Kehlsteinhaus, 1834 meter hoog bovenop de Kehlstein... alle andere gebouwen op de Obersalzberg, waaronder het Berghof van Hitler en de huizen van Göring en Bormann werden vakkundig met de grond gelijk gemaakt door de Amerikanen, maar dit gebouw - waar Hitler zijn hoge gasten ontving - bleef om één of andere reden gespaard, werd grondig "gedenazificeerd" en is nu een café-restaurant...

het ligt ginder hoog ergens bovenop... 'k heb mijn eigen verrekijker in de camper wel bij, maar als ik digitaal inzoom zie ik het gebouw toch liggen...

je kan met de camper - of met eigen auto - niet tot boven, maar moet op een parking gaan staan en van daar met de bus de 6,5 km haarspelbochten en tunnels door en daarna 124 meter met een lift doorheen de berg omhoog... lijkt me wel spectaculair!

nog een laatstefotootje en we vertrekken... 't is ondertussen heet, heel heet aan het worden... ik twijfelen nog even of we dat Kehlsteinhaus gaan bezoeken, maar als we aan de wegwijzer komen naar de parking hogerop is de beslissing vlug genomen... de gewone weg is - hoe kan het anders - weeral "gespertt" wegens... jawel wegenwerken... ik heb absoluut geen zin om mij opnieuw ergens op een veel te smalle omleidingsroute langsheen voortuintjes te moeten wurmen met onze 7 meter en we besluiten door te rijden naar Berchtesgaden...

waar ik mij breed uitsmeer over een parkeervak of drie-vier en we uitgebreid boodschappen doen...

binnen in die supermarkt is er airco en is 't dus lekker koel... maar buiten voelt het werkelijk drukkend heet aan... redelijk bewolkt en 29°... als daar maar geen onweer van komt!

Het is ondertussen half drie, tijd om een plaatsje te zoeken voor de lunch... en dat vinden we een kwartiertje verder in Marktschellenberg... het is ondertussen precies nog iets warmer - en vooral drukkender - geworden...

Je kan vlakbij de "Almbachklamm" gaan bezoeken... een spectaculaire rotskloof met watervalletjes en heel veel natuurschoon... nu ja, vlakbij... 't is zeker een 3 kilometer wandelen tot aan het begin en de kloof zelf is ook minstens zolang... da's 12 kilometer stappen... in een temperatuur boven de 30°... ik ben er zeker van dat zoiets niet gezond kan zijn... we eten rustig onze broodjes, drinken een half litertje (alcoholvrij!) en installeren ons dan aan de oever van de Ache... waarin ik een half uurtje verkoeling zoek... en vind... IMG_2992.JPG

om te zwemmen is het te ondiep en de stroming is ook fors maar 't water is lekker... niet echt koud maar toch frisjes...

rond 16.00u zijn we opgefrist en uitgerust, we stellen ons Sonja in op de coördinaten van de camperplaats in Freilassing en bollen even later - redelijk onverwacht én ongewild - Oostenrijk binnen... blijkbaar vindt mijn onvolprezen GPS-systeem dat de kortste weg naar het Duitse grensdorp Freilassing dwars door Salzburg loopt... nu ja... dat zal waarschijnlijk wel zo wezen in absolute kilometers, maar wij worden dus vrolijk die stad in gestuurd zo rond 17.00u... en dan is het in de steden in Oostenrijk duidelijk óók avondspits!

ik trek helemaal in het begin op een brede laan nog gauw een fotootje van de stadsbus, kwestie van bezwarend bewijsmateriaal te verzamelen tegen ons Sonja, maar nadien heb ik de handen vol om onze camper dwars door de stad te manoeuvreren!

Nu ja, 't is wel een mooie stad... we zien op een gegeven moment zelfs de vesting Hohensalzburg liggen op de andere oever... maar een half uurtje later zijn we door het verkeer door en rijden terug Duitsland binnen, waar we net over de grens onze camperplaats vinden... een parking - gratis maar zonder faciliteiten - vlak naast de grote weg, maar iets dieper gelegen en op wandelafstand van het centrum van Freilassing...

je mag er maximaal vier dagen staan... niet dat ik sceptisch ben, maar ik vraag me dan af hoe ze dat gaan controleren... elke dag de nummerplaten komen opschrijven?... nu ja, vermoedelijk zullen de Duitsers - met hun spreekwoordelijke "Gründlichkeit" daar wel iets op hebben gevonden, maar wij blijven toch niet, we rijden morgenvroeg door... 't zal ons dus een zorg wezen... wat ons wel iets of wat meer zorgen baart is dat het niet alleen nog altijd drukkend warm is, maar dat het ook rommelt in de verte... we weten niet goed of het onweer nu wegtrekt of dichterbij komt... de grond is droog, maar dat gaat snel met deze temperatuur... we nemen voor alle zekerheid - en voor de eerste keer deze vakantie - onze paraplu mee als we het stadje intrekken...

en dát blijkt een fijn en vooral nuttig plan geweest te zijn...

net als we het stadje rond zijn gewandeld begint het wat te miezeren... we stappen onder de paraplu verder tot in een verkeersvrije straat waar we net op een terrasje zitten als het miezeren overgaat in regenen... en na een kwartiertje regent het niet meer... het giet... het dondert en bliksemt en giet zo fel dat het water los doorheen de parasols druppelt... we evacueren dus met paraplu, pint en wijn naar binnen en bestuderen daar wat afwachtend de onweersbui... de madam van de zaak verzekert ons dat dergelijk slecht weer zeer uitzondelijk is en niet lang zal duren - dat zeggen ze overal en altijd tegen de toeristen peins ik, behalve dan aan de kust bij ons, daar zeggen de weermannen meestal op voorhand dat het gaat regenen en daarna blijkt de zon te hebben geschenen, tot groot ongenoegen van de horeca, maar soit - na de stortbui klaart het terug op, we verhuizen nog maar eens naar een hoog tafeltje half en half buiten, bestellen nog een witte wijn en een donkere pint en even later is de straat zelfs terug droog...

we geraken uiteindelijk terug aan de camper zonder meer nattigheid en zitten de rest van de avond knus binnen, waarbij ik mijn kaarten en reisgidsen bestudeer en tot de vaststelling kom dat ons Sonja niet mis was... ik had al in Berchtesgaden zelf linksaf moeten gaan om Oostenrijk en Salzburg-stad te ontwijken... eens we daar aan de rivier zaten was daarvandaan de enige mogelijke weg naar Freilassing inderdaad dwars door Salzburg... 'k heb ooit nog cursus kaartlezen gegeven - heel lang geleden bij den troep aan de rekruten van het 6e Linie - en geef zo een stuk geavanceerde spitstechnologie niet graag gelijk, vooral als het op kaartlezen en de weg vinden aankomt, maar als 't juist is, is 't juist... 'k heb daar geen problemen mee...

Onbeslist

waar ik later op de avond wel problemen mee heb, is dat het de rest van de nacht urenlang gaat zwaar onweren.. ik doe zowat geen oog dicht, want we staan vlak onder een boom... niet dat ik schrik heb van de bliksem onder een boom, maar 't is een eik peins ik: er vallen door de rukwinden continu takjes en harde dingentjes... eikels(?) met veel lawaai op het dak van de camper... Martinneke slaapt overal doorheen, dankzij haar oordopjes, maar ik lig te woelen en te luisteren en te hopen dat de bui tegen morgenvroeg gaat doorgetrokken zijn!