18-05-11

MET VRIENDELIJKE GROETEN

'k heb gisteren een brief van mijn energieboer in de bus gekregen... dat is sinds enkele jaren Nuon... 't was jaren lang Electrabel, maar die foefelaars werden buitengesmeten omdat ze het te bont hadden gemaakt... die mannen bestonden het om een heel jaar dergelijke hoge voorschotfacturen op te maken dat ik bij de eindafrekening niks moest betalen en zelfs daarna nog meer dan 600 euro(!) tegoed had... een som die ze echter om één of andere nooit opgehelderde oorzaak niet zomaar konden terugstorten... maar in de loop van het toen volgende jaar wel zouden in mindering brengen bij de eerstkomende voorschotten... kortom, ze hadden dus eigenlijk meer dan een half jaar geld van mij op hun rekening staan... voor mij toen veel geld (en nu eigenlijk nog)... geld dat mij geen bal interest opbracht... pas op... er worden blijkbaar verwijlinteresten aangerekend - en administratieve kosten erbovenop - van zodra een mens zijn factuur een dag te laat betaald, maar omgekeerd gaat dat niet... 't was bij hen niet voorzien dat zij interesten betaalden aan klanten van wie ze onrechtmatig geld hadden ontvangen... 'k heb toen lange gesprekken gevoerd met allerhande gladde callcenterpipo's...maar tegen zo een grote machtige firma kan je niet echt op... het enige wat je kan doen is ze buitensmijten en van levenacier veranderen... wat we dan ook gedaan hebben... en dus zitten we nu al enkel jaren bij Nuon... tot onze eigen gematigde tevredenheid...

en die tevedenheid is momenteel tanende... die mannen van Nuon beginnen tegenwoordig blijkbaar precies al dezelfde linke stoten uit te halen... verleden jaar hadden we krek hetzelfde verbruik als het jaar voordien... op enkel kWh na... en de voorafbetalingen waren ook hier weeral zeer ruim bemeten... ik trok bij de eindfactuur 50 euro terug, een bedrag dat wel prompt werd teruggestort... dat was dus al een verbetering, maar toch had ik weeral een heel jaar teveel betaald en dus eens te meer een soort renteloze lening verstrekt aan de firma... zij het van veel kleinere orde dan vroeger bij Electrabel...

maar mijn situatie gaf volgens Nuon toch aanleiding genoeg om de voorschotten "lichtjes" aan te passen... gezien alles ging duurder worden en zo... vanaf 2011 betaal ik dus 24% meer... maar we zeuren niet... energie is inderdaad een pak duurder geworden en mede dankzij de kamerbrede ministeriële onkunde in deze materie, zal dat er niet direct op verbeteren peins ik...

en gisteren kreeg ik dus een brief... van Nuon...

Zoals ik recent in de pers heb kunnen vernemen, zijn de tarieven voor de distributie van elektriciteit sinds 1 april aanzienlijk gestegen. De verhoging van deze tarieven wordt doorgevoerd door uw distributienetbeheerder, onder andere door de stijging van zijn kosten voor de aankoop van groenestroomcertificaten. Deze verhoging geldt dus voor alle elektriciteitsverbruikers, onafhankelijk van hun energieleverancier.  

met andere woorden: onze dappere bestierders - niet gehinderd door enige stielkennis - hebben dus weeral iets ineengevezen waarbij ze totaal geen zicht hadden op de mogelijke gevolgen en nu het geweldig foutloopt, mag de burger opdraaien voor hun stommiteiten... wanneer zijn er weeral verkiezingen?

en mijn brief gaat verder:

Het tarief voor de distributie van elektriciteit vertegenwoordigd ruim een derde van het totaalbedrag op uw elektriciteitsfactuur. de verhoging van dit tarief zal dus duidelijk merkbaar zijn op uw volgende jaarafrekening.

WAT KAN NUON HIERBIJ VOOR U DOEN?

Nuon kan u helpen te voorkomen dat u de volledige verhoging in één keer moet bijbetalen bij uw jaarafrekening, hetgeen allerminst prettig is. Het is daarom beter om de tariefverhoging te spreiden over verschillende maanden. Vandaar zal het bedrag van uw toekomstige maandelijkse voorschotfacturen worden verhoogd met 15%.

Nuon streeft continu naar een hoge klantentevredenheid. Ook deze preventieve maatregel is één van onze inspanningen om u een optimale dienstverlening te garanderen.

Met vriendelijke groeten

Voila... en nu gij... 't is dus niet de bedoeling om vooraf zoveel mogelijk geld uit onze zakken te kloppen, nee hoor, die verhoging kadert in de onverdroten inspanningen om mij een optimale dienstverlening te garanderen...

Die gasten beslissen dus blijkbaar in mijn plaats wat ik zoal prettig vind of niet... en beschouwen de gemiddelde klant zo te zien als een soort onmondige en een beetje simpele ziel... een kneusje dat je moet bijsturen en helpen bij het voorkomen van sommige mogelijk onaangename dingen...

Ja hallo zeg, mag ik zelf nog beslissen wat ik prettig vind of niet... als ik liever op het einde van het jaar een echte eindfactuur wil betalen, in plaats van het hele jaar door gratis krediet te geven... mag ik daar dan alstublieft zelf voor kiezen ja... me dunkt dat er andere mogelijkheden zijn om als firma inspanningen te leveren om mij een optimale dienstverlening te garanderen... eens een deftig rekenmachientje kopen voor de facturatiedienst bijvoorbeeld...

Volgens berekeningen in de gazet zou in Zaventem een gemiddeld gezin met 2 kinderen jaarlijks zowat 97 euro moeten bij ophoesten voor die verdomde zonnepanelen... zevenennegentig!!

Wij zijn een gemiddeld gezin (peins ik toch) met één kind... daar gaan we echter niet moeilijk over doen... die van ons telt voor twee! Maar kan er mij bij deze eens iemand uitleggen waarom mijn voorschotfactuur prompt maandelijks 12 euro hoger wordt? Dat is op jaarbasis 144 euro of zowat de helft meer dan nodig... mijn verstrekt krediet aan die mannen wordt weeral groter... en dat allemaal zonder interest!

Madam de minister, doe daar eens wat aan! U bent bij deze alvast op voorhand bedankt!      

10:01 Gepost door yvesken | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Bij mij komt er per maand 36 euro bij.
Ik heb naar Nuon gebeld om dit terug te veranderen en dat is in orde gebracht.
Ik betaal terug evenveel als vorig jaar.
Dus naar Nuon bellen, Yves !
Groetjes, Gisele

Gepost door: Gisele Van Praet | 19-05-11

De commentaren zijn gesloten.