25-09-10

CAMPERTRIP DAG 18: dinsdag 24 augustus

ik ben om 7u op en trek in de nevel naar de bakker... maar tegen dat ik met mijn vers stokbrood terug ben, komt het zonnetje er al door...

terwijl Martinneke haar ochtendtoilet maakt, bekijk ik buiten wat de omgeving... boven de daken in de verte zie ik de kruisgang uitsteken... gisteren zijn we daar naartoe geklommen... ik zoom erop in voor een fotootje... om nadien tot de vaststelling te komen dat zoiets heel weinig geeft op foto... maar soit...

we ontbijten, pakken in, checken raampjes en banden en zo, lozen vuil water en vertrekken en tegen 9u arriveren we in Vaison-la-Romaine waar het op op dinsdag toch wel net markt is zekers... we hadden niets anders verwacht...

niet allen de grote straten en sommige toegangswegen, maar zowat alle pleinen en parkings staan net vandaag bomvol kraampjes, maar we vinden een rustig straatje iets voorbij de kathedraal en laten daar onze camper achter en beginnen aan ons eerste toeristische bezoek: de kathedraal met klooster en binnentuin.

mooi... en fris... 't is buiten ondertussen al redelijk warm... en rustig... we lopen daar helemaal alleen rond... tja... alleman loopt vermoedelijk rond op die markt...maar dat is voor seffens... eerst wandelen we langs de antieke opgravingen van de "site de la Vilasse"...

die stenen bank met gaten kennen we van andere opgravingen die we ooit bezochten... toiletbezoek was toen duidelijk een sociaal gebeuren... terwijl je een grote boodschap deed was je waarschijnlijk nooit alleen... enfin... da's nu nog het geval...maar een beetje in een andere context... "boodschappen doen" is nog altijd een sociaal gebeuren... 't is nog vroeg maar we zijn toch niet alleen op de markt

Martine doet leuke ideetjes op... zo een "draaidingen" met raar optisch effect zouden ze bij haar op school perfect kunnen namaken... peinst ze... een koperen buis plooien en een gummibal inkleven en 't is gepiept... we trachten nadien wel de gedachte aan "school" onmiddellijk uit de geest te bannen en wandelen verder tot we bij een standwerker dé ontdekking van de dag doen... mijn schoonmoeder had ons een verhaal verteld van een nicht die op congé in de Provence een schaar met 5 bladen had op de kop getikt... met vijf (5!) bladen alstemblieft... vijf! d' er is niks beters op de wereld om peterselie mee te snijden dan zo een schaar... één met 5 bladen!

Dat moest ze absoluut ook hebben... wij hadden vooraf dus dwingend verzoek ontvangen om even zo een ding mee te brengen... we hebben de voorbije dagen en weken talloze markten bezocht maar nergens echt gezocht naar het ding, vooral omdat we niet echt overtuigd waren van het bestaan van dergelijke culinaire spitstechnologie... WE DWAALDEN!!... want plots zien we daar nu dus die standwerker staan!

de kerel biedt inderdaad een schaar aan met 5 bladen... en demonstreert uitgebreid de ongebreidelde mogelijkheden van het ding.. je kan er zowat alles mee snijden... volgens hem... hij versnippert voor onze ogen in geen tel een busseltje peterselie... een schijfje paprika, een wortel en ajuin... zelfs een schijf meloen... en dat allemaal voor de ongelooflijk belachelijke en absoluut concurrentiele prijs van 10 euro... en als ik er twee neem is 't maar 18 euro.

We twijfelen geen seconde en even later zijn we de trotse en intens gelukkige bezitters van 2 scharen... met in totaal 10 bladen... ééntje voor mijn schoonmoeder en ééntje voor mij...

later zal ik thuis ontdekken dat je met het verdomde ding dus absoluut géén rauwe wortel doorkrijgt... en een gekookt exemplaar enkel tot pulp herleidt... ajuinen en paprikas lukken...als je ze eerst in fijne repeltjes snijdt... met een gewoon mes... champignons laten zich ook redelijk versnipperen maar die blief ik niet in zo'n dunne schijfjes... 'k zal mij dus eens een bos peterselie moeten aanschaffen om voluit van het ding te kunnen genieten!

Onbeslist

we wandelen tot aan de romeinse brug over de l'Ouveze en op de terugweg door het centrum ontdekken we toevallig een plezant winkeltje met nogal Brits geïnspireerde pop en kitsch spulletjes... gezien onze Jan al jaren een stokoude en veel te dikke portefeuille meezeult, is het besluit snel genomen: we kopen hem hier een nieuw "popart" exemplaar... hebben we gelijk een leuk en nuttig cadeautje bij

we wandelen zweterig maar opgetogen verder... ik schaf mij onderweg aan een kraampje een meloen aan, voor straks als dessert... en op de "office de Tourisme" neem ik een stadsplannetje mee, om straks vlot terug aan de camper te geraken en we wandelen met al onze aankopen naar de opgravingen aan de andere kant... de "Site Antique de Puymin"...

dankzij die kaart - die niet echt duidelijk is - komen we nadien met een serieuze omweg terug aan de eerste site, werpen een laatste blik op die romeinse overschotten en zoeken dan het straatje van onze camper op... dat staat ondertussen bomvol auto's en als een madam merkt dat we gaan vertrekken blijft ze prompt midden op de rijbaan wachten tot ze onze plaats kan innemen... het mens wil vermoedelijk ook naar de markt... en wie zijn wij om haar daarin ongelijk te geven!

't is iets over half twaalf en 33 graden als we Vaison-La-Romaine buitenrijden...

We rijden langs Montelimar en Valence en volgen dan de N7 pal naar boven... naar het noorden... 2 uur later en 140km verder zoeken we een plaatsje om te lunchen... het is ondertussen 36° en zwaar bewolkt... beetje drukkend dus... we stoppen in Serves sur Rhone... dat is een gat langs de N7 waar een normale toerist vermoedelijk nooit halt houdt... er start wel een toeristische(?) route, vlak achter het kerkhof... maar dat zien we nu toch niet zitten...

we eten rustig onze boterhammetjes op en besluiten dan door te bollen... ik heb mijn in "campercontact.nl"-map een camperplaats gevonden in Prissé, tegen Macon... da's een 150 km verder en dus perfect qua afstand en het lijkt me ook wel interessant: een "rustige plaats" bij een wijncoöperatief(!) in de Montee de l'Eglise...

't is kwart na vijf als we het dorpje binnenrijden... mijn Sonja heeft wel wat moeite om ons naar de juiste straat te gidsen en ik zie onderweg zowat alle hoeken en kanten van het dorp... en als we eindelijk aan de Montee de l'Eglise toekomen, blijkt dat een straatje waar je zelfs geen bakfiets kan parkeren zonder in de weg te staan... die wijncoöperatie vinden we ook niet direct en de enige parking in de buurt is absoluut niet geschikt voor campers... we zoeken en rijden het hele dorp rond maar vinden geen geschikte plaats... 't is de eerste keer dat de info van die website van geen kanten klopt... maar die mannen hangen grotendeels af van de gebruikers en die slaan er misschien ook al eens naast... soit, ik neem me voor om hen te melden dat ze de info best aanpassen... we nemen de farde erbij en beslissen de coördinaten in te tikken van de camperplaats in Tournus... zo een 40 km verder... en we zijn al een eindje op weg als ik er aan denk dat we geen foto hebben genomen van die "onzichtbare" camperplaats...

om 6 uur rijden we Tournus binnen en ontdekken dat de camperplaats hier schitterend is gelegen, een vlak stuk parking, naast de Saône en op een boogscheut van het centrum... ik ben blij dat we zijn doorgereden en schenk mij van de slag een pastiske uit om het te vieren...

onze trip is stilletjesaan naar zijn einde aan het lopen... we zijn ondertussen wreed gehecht geraakt aan onze "ARCA 4.8", 't is al meer dan 2 weken onze thuis... en afgezien van die stomme band heeft hij ons nog geen seconde in de steek gelaten... we gaan hem precies missen... hoewel hij ondertussen al heel veel op de foto staat, zet ik hem er toch nog maar eens in het lang en breed op... tesamen met Martinneke... en daarna trekken we het stadje in... met een ommetje tot op de brug

Tournus is best een leuk stadje... en hier en daar zelfs met huizen waar een verhaaltje aan vast zit... we komen op een pleintje een logement tegen, waar pelgrims - op weg naar Santiago de Compostella - een onderdak vonden... of nog steeds vinden(?)... en even verder zie we dit oude hoekgebouw, daar huist tegenwoordig een bankkantoor... maar op de zijgevel prijkt een groot bord van Citroën... we vernemen dat het vroeger een garage was en dat de restaurantie van het pand werd gesponsord door dat automerk... maar je mag er wel niet meer met de auto voor de deur parkeren... rare jongens toch, die Fransen...

na onze "leerrijke" wandeling landen we op het terras van "le Charles V" één van de betere restaurants van het stadje... 'k heb nog merguez in de frigo, morgenavond is het dus BBQ... enfin als het kan en mag, want ik weet nu nog niet goed waar we dan gaan overnachten... maar vandaag mag het iets meer zijn... we eten vanavond a la carte(de credit)

Tong uitsteken

de Americano mocht iets voller zijn geweest en een knabbeltje bij het aperitief had ook niet misstaan, maar de entrecote en de cote d'agneau zijn zeer lekker en de rode wijn - een fleske Saint Amour - is excellent...

de zon is net onder als we terugwandelen en op de kade nog een "afzakkertje" nemen... met de pression-picon en de déca is niks mis, maar als die bazin ooit mee wil doen aan de zomercompetitie "dik-tegen-uw-goesting-achter-de-toog-staan", dan wint ze met een straat voorsprong!

we trekken onder de baan nog een nachtelijk kiekje van de kerk en dan onze camper in...

alwaar ik even mijn dagboek bijhoud, dan een laatste "slaapmutske uit blik" opentrek en ondertussen de vaak uit mijn ogen wrijf... hetgeen tegenwoordig vlot gaat... vooral links... aan mijn slecht oog... 't is seffens meer dan 10 dagen geleden dat ik in Roussilon mijn linker brilglaske kwijtraakte... het na lang zoeken in die okergroeve terugvond en toen voor alle zekerheid goed heb opgeborgen... ergens in de camper... en sindsdien vind ik het niet meer... 't moet ergens liggen...maar waar? Ver kan het in elk geval dus niet zijn... hoop en al een meter of drie-vier van mij weg...

en met die geruststellende gedachte ga ik slapen... voor de voorlaatste keer!