16-09-10

CAMPERTRIP DAG 12: woensdag 18 augustus

de vorige avond hebben we ontdekt dat er in de koterij vlak naast de dijk een soortement café-restaurant is ondergebracht waar ze onder andere ook brood verkopen... in alle vroegte trek ik dus naar het establissement waar je inderdaad vers brood en koeken kan verkrijgen... en nog een heleboel andere dingen... het geheel oogt wat groezelig en we dopen Cathy haar doening dan ook prompt om tot "Chez Vettige Jeanine"... als ode aan een beroemd hamburgerkraam in het Zaventemse...

in elk geval, het stokbrood is vers en lekker en we ontbijten lang en uitgebreid... de zon brandt al stevig door als we besluiten om een wandelingetje te maken... vandaag wandelen we naar het westen... waar in principe enkel aangekleden zitten... en morgen zullen we dan de andere kant doen... richting naturisten

Vooraleer echter het strand op te trekken, wil ik mij eerst wat fatsoeneren... we zijn ondertussen al anderhalve week op reis... en zitten dus al over de helft Wenkbrauw ophalen

en 'k heb mij onderweg eigenlijk nog niet geschoren... voor ik vandaag mijn buitenkant laat bruinen  (verbranden?), moeten de stoppels er eerst af!

met een frisse kop stappen we het kilometerlange strand op... en veel volk komen we niet tegen...

op sommige plaatsen doet het landschap wat denken aan de duinen bij ons... zodra je echter van boven op die duinenrij het achterland bekijkt... is het verschil direct duidelijk... hier is het achterland nog niet verkaveld... zo ver je ziet zijn er enkel lagunes en vrij ongerepte natuur...

we blijven onderweg ook al eens wat liggen om te zonnen... en ik kleffer ondertussen wat rond in de duinen...

na anderhalf uur wordt het strand steeds smaller omdat er vlak naast een volwassen dijk werd neergepoot... zo op het eerst zicht dient die massa rotsblokken om de lagune gescheiden te houden van de zee... ik poseer voor de foto en kruip er nadien eens boven op... op die hoop stenen bedoel ik... vermoedelijk is de dijk aangelegd in functie van de zoutwinning in de lagune's achterin... maar helemaal zeker ben ik niet en eigenlijk zal het me worst wezen... ik trek nog een portret van Martinneke en bestudeer het strand verderop... we zijn al een kilometer of 5 van "huis" schat ik... we besluiten op ons gemak terug te wandelen...

op de heenweg hadden we al een paar gasten opgemerkt die moeizaam in zee één of ander soort schepnet voortduwden... het blijken schelpjesvissers die nu hun buit aan het wassen en selecteren zijn...

duizenden kleine schelpjes hebben ze uit het zand gezeefd... ofwel leveren die mannen aan viswinkels en/of restaurants... ofwel overleven ze op een toch wel heel eenzijdig dieet... maar als ik hun taille zo bezie, lijkt het me geen slecht idee om zelf ook te starten met schelpjes... d'er moet bij mij een kilo of 15 af... en met het huidige dieet van merguez, kip, taboulé en veel rosé... lukt het niet echt denderend... maar soit...

wanneer we aan het begin - of eigenlijk einde - van de camper-bidonville komen, trekken we even het strand op tot aan de bonte verzameling vakantiebehuizing... het is er heel rustig... de meeste inwoners zijn mensen uit de streek die enkel in het weekend komen... en in hun grote congé natuurlijk... maar die is voor de meesten al door peins ik... ik neem me voor geen foto's te nemen van bewoonde toestanden, 'k wil niet de voyeur uithangen en zeker geen ambras krijgen!

sommigen hebben zelfs verkeersremmers geïnstalleerd... ze liggen dan ook achterin het gebied, vlak naast de "hoofdweg" waar vermoedelijk in het weekend wreed veel verkeer passeert...

anderen kozen een standplaatsje dichter bij de zee... en hebben - behalve een forse bbq - ook allerhande soorten opblaas- en andere boten meegezeuld en even verder op het strand ligt zelfs een onvervalste pedalo... waar ze die hebben scheefgeslagen, mag Joost weten... maar Joost is er niet... we blijven dus in het ongewisse wat betreft de oorsprong van het ding... maar 't zit wel lekker om even uit te rusten...

rond een uur of twee komen we terug aan onze camper waar ik mij een tijdje onledig hou met het uitrollen en fixeren van onze luifel... en de rest van de namiddag brengen we door met volstrekt niksdoen... nu ja... we luieren en zonnen kamerbreed... drinken een wijntje... lezen wat in een boek... zetten onze bbq "in gang" en dineren op ons terras...  al bij al dus toch nog een redelijk gevuld programma!

er staan - zoals eerder al gezegd - merguezen op het menu... met taboulé... en sla en tomaat en sausjes... en rode wijn of rosé naar keuze... vermoedelijk iets minder "slankmakend" dan die schelpkes van vanmorgen... maar 't smaakt toch allemaal verdomd lekker!

Bij valavond doen we nog een toertje doorheen onze buurt... wij zitten echt rustig... denken we... hier en daar laaien de kampvuren in de verte al op en staat de drank koud te worden in kommen en teilen... er is niet echt veel volk, maar de schaarse aanwezigen zijn meestal wel duidelijk van plan een "vet" feestje te bouwen... eens het donker wordt, barst het feestgedruis los en schieten hier en daar zelfs vuurpijlen de lucht in... wij kruipen op een deftig uur in bed... Martinneke met haar oorstoppen in... een wijze beslissing... want onze naaste buren - een roedel jongeren in een camper en enkel tentjes, een goeie 100 meter verder - hebben nog geen vaak en zullen mij tot een uur of vier wakker houden met gejoel en gebral en vooral met de bassen van hun muziek... ze hebben precies maar één CD-ke mee... en dat wordt urenlang oerendhard altijd opnieuw en opnieuw gedraaid...

Piémanson... alles kan en alles mag... heel plezant... maar 't heeft soms zo ook wel een beetje nadelen... ik neem me voor om straks vlak voor hun tentjes zo veel lawaai te gaan maken dat ze ervan wakker worden... hopelijk met een dikke kater en dito kop... en met die "verzoenende" gedachte in het achterhoofd, sukkel ik op de morgen toch in slaap...