29-08-10

CAMPERTRIP DAG 1: zaterdag 7 augustus

De eerstvolgende dagen ga ik mij hier blogsgewijs vooral bezig houden met het vertellen over onze campertrip van verleden maand... we zijn ondertussen goed terug thuis geraakt, de herinneringen zijn nog vers en al de fotootjes gedownload... 't is eens iets anders dan over politiek te zeveren en zo... dáár zit er precies toch niet veel "bougement" in... en dat was bij ons wel het geval... precies 3154 km en 500 meter hebben we "gebougeerd"... en het begon op zaterdag 7/8 om 13.08u.

CAMPER 124.jpg
CAMPER 128b.jpg

De camper is tegen de middag ingepakt en volgeladen... alles zit proper weggeborgen in kastjes, de frigo (met grote diepvries!) staat op, de GPS is ingesteld... er zijn strikte orders verstrekt aan de kroost... in het lang en het breed... in de hoop dat er iets blijft hangen.... we nemen uitgebreid afscheid van zoon en zijn lief en draaien voorzichtig de hoek om... op naar Frankrijk... met een ommetje langs de Walen... onze "Arca 4.8 Mercedes 316 CDI" is iets meer dan 3 meter hoog, dik 2,3 meter breed en vooral 7 meter lang... 't is even wennen... zeker in de bochten... maar tegen dat we 166 km later een tank- en shoppingstop inlassen in Martelange ben ik het ding al goed gewoon... we slaan gauw een voorraadje in... goedkope smoor voor Martinneke en wat drank voor de chauffeur( voor 's avonds, na het rijden!) en tanken nog eens vol... 'k heb ook een jerrycanneke van 25 liter voorzien als reserve (de mazout is nog altijd iets goedkoper in Luxemburg, 'k heb geen idee hoeveel het ding gaat verbruiken en in Frankrijk zijn de naftpompen in sommige streken niet echt dik gezaaid) je kan niet vooruitziend genoeg zijn... zeker als het je eerste keer is!

Onze eerste echte stop is Aarlen... 34 jaar geleden heb ik daar 5 maanden opleiding gevolgd... als KRO... Kandidaat Reserve Officier... in de kazerne Callemeyn... ondertussen werd mijn militaire carrière "met behoud van graad en eretekens" stopgezet op 31/12/2000 (wegens leeftijdsgrens) door toenmalig minister Flahaut en is "den troep" zelf al wel een eeuwigheid afgeschaft... door dinges... allé... ik kan op zijn naam niet komen maar 't was een tjeef met een zweetlipke die zelf nooit bij den troep was en ooit zijn villa in Bormes-les-Mimosas door facteurs liet opknappen... of toch zoiets... soit... 't heeft geen belang... mijn legerkostuums zijn ondertussen ook al jaren geleden de zak ingegaan van spullenhulp... maar nu we er toch in de buurt passeren wil ik daar - in mijn oude kazerne - wel eens een kijkje nemen... 'k ben curieus wat er van dat kwartier Callemeyn is overgebleven...

op deze zelfde plaats hebben we ooit met ons 26e peleton "gemarcheerd" zie... de fotootjes van toen zijn wel wat flou maar 't ziet er tegenwoordig wel iets anders uit: er hangen nu begot balkons voor de vensters en wij hadden in de tijd zelfs geen gordijnen!

De kazernegebouwen van de vroegere infanterieschool staan er nog... maar daarmee is alles gezegd... de 2 grote soldatenblokken en de messblok zijn omgebouwd tot appartementen, de paradegrond is een soort parking geworden en de stafblokken en leslokalen staan te verkommeren...

Daar op de tweede verdieping van het gebouw rechts achter mij huisde van september 76 tot januari 77 het roemruchte 26e peleton KRO... nu wonen er blijkbaar Arlonezen... Arloniens... Aarlenaars... enfin... des simples civiles de la région quoi!
34 jaar geleden poseerde ik trots naast mijn ouwe Ford Taunus 17M 1800S V6 voor één van de stafblokken en in mijn scheefgesneden en slechtzittend maar toen gloednieuwe officierenkostuum met kepie maat 60!
nu poseert Martinneke een paar meter verder voor de trappen naast onze ARCA 4.8 Mercedes 316 CDI...
En diezelfde stafblokken moeten zo te zien vandaag nog wel wat gerestaureerd worden...
't is moeilijk te geloven, maar hier kregen wij dus lang geleden opleiding... over militaire dingen zoals... "het peleton in de aanval"... en kaartlezen en radioprocedures... en het onderhoud van de FAL 7.62... en het gebruik van het gasmasker... en les over schootsvelden, vooruitgeschoven posities, verplichte doorgangen en defensieve stellingen en infiltraties... die laatste twee onderwerpen zijn nog altijd actueel  zo te zien... maar les wordt hier vermoedelijk nooit meer gegeven... peins ik...
Ik blijk ook niet de enige nostalgicus... terwijl we daar wat staan te kijken, stopt er nog een auto vol "ramptoeristen"... de kerel blijkt van de klas van 67 en zat hier ooit bij de MP's... die zaten in de blok recht tegenover ons en moesten nog harder kuisen dan wij van de infanterie... die mannen schuifelden op vilten zooltjes rond door de gangen om toch maar geen strepen te maken op de vloer... we halen even nog wat herinneringen op uit de "goede oude tijd" en nemen dan afscheid van mekaar en van onze oud-kazerne...
Ik wend de steven richting uitgang... met behulp van Martinneke  (want zomaar blindelings achteruit manoeuvreren lijkt me nog wat te link de eerste dag, zelfs in een lege ex-kazerne) en zet koers naar het zuiden... Frankrijk wacht...
We passeren onze oude oefenterreinen "Lachland" bezuiden Arlon... die zijn nog steeds militair domein en dus verboden toegang... en houden even verder halt in een onooglijk dorpje waar er zich - volgens info toevallig ontdekt op het net - een zeer bizar autokerkhof zou bevinden...
In het dennebosje bovenop de berm achter dat wit villaatje, werden er volgens die info blijkbaar heel lang geleden - misschien zelfs al van in de tijd dat ik hier in de buurt bij het leger was - honderden autowrakken gedumpt... en die zouden er nog steeds liggen... Martinneke blijft liever in de camper wachten maar ik moet er het fijne van weten
als een echte infanterist-stormfuselier klauter ik de steile berm op, wurm mij onder en over stekelige takken, overwin enkele prikkeldraden en geraak nat in 't zweet, zonder kleerscheuren maar met digitaal fototoestelletje, boven in het bos... alwaar ik ontdek dat het klopt als een bus... dat van die oude auto's... een overzichtje:
na een half uurtje rondwandelen op deze toch wel vreemde plek, kleffer ik terug de helling af en de camper in... 't is stilletjes vrij warm aan het worden... en na mijn klimpartij ben ik lichtjes oververhit... een pitsstop met verfrissing is dus zeer aangewezen... even voorbij Virton vinden we een terrasje met ruime parking alwaar ik mijn 7 meter vlot kwijtgeraak...

na een crèmeke, een koffie en een dikke pint rijden we de Franse grens over... die eigenlijk geen grens meer is...of toch!?
't is wat bewolkt... maar Frankrijk is groot en we zijn er nog maar net binnen... we bollen sowieso naar het zuiden en desnoods stoppen we niet voor het echt zonnig is... 'k heb iets meer dan 110 liter mazout mee en een frigo vol eten en drank... daarmee gaan we toch wel tot aan het goede weer geraken zeker?
Maar eerst willen we naar Sténay, daar is een mooie camperplaats, toch volgens de website "www.campercontact.nl"
In Montmédy - het allereerste franse dorp op onze reisweg - loopt het echter al wat fout: ons Sonja (troetelnaam voor mijn GPS) stuurt me resoluut doorheen een paar smalle straatjes en dan een steile helling op richting citadel... waar we tot op een parking geraken waar zelfs een soortement camperplaats blijkt te zijn... wel heel basic... een bordje met vermelding dat je daar mag/moet staan, meer niet...
Allemaal goed en wel, maar ik wil helemaal niet naar Montmedy, het zal best een mooi toeristisch plaatsje wezen... 't is een oude Vaubanvesting bovenop een heuveltopje en vermoedelijk zeker en vast een bezoekje waard ... maar 'k wil naar Sténay... we moeten nog een onderkomen vinden voor onze Arca 4.8 Mercedes 316 CDI en 't is onze eerste keer en na zessen is daar misschien geen plaats meer voor ons en wie weet waar we dan gaan terechtkomen!
We geraken terug op de juiste route en klokslag 18.00u rijden we Sténay binnen...  de camperplaats staat zo te zien wel bomvol en in het dorpscentrum heb ik ook al enkele campers aan de kant zien staan... voor de slagboom heb je echter een code nodig, te verkrijgen na het betalen van 6 euro in de capitainerie ernaast... waar dus niemand op post is... of op het "bureau de tourisme"... in het dorpscentrum(!)... maar 'k heb geen goesting om ernaartoe te wandelen en de file aan het loket te doen... ik hang wat de naïveling uit (ben ik vrij goed in)... en spiek op het papiertje van een Hollander die net uit het dorp komt aangewandeld... 't zijn maar 4 cijfertjes, dat kan ik wel onthouden... en 't zou me verwonderen dat ze voor elke klant een aparte code hebben... niet dus... 'k geraak moeiteloos binnen... en palm net het laatste plaatsje in!
we hebben een zee van ruimte... mooi aan het water... prachtig plekje en allemaal voor nog geen 6 euro... Onschuldig
Een kwartiertje later komt een potige en zeer kordate dame - la capitaine van de capitainerie - me melden dat ze vreemd genoeg mijn nummerplaat niet op haar lijstje heeft staan... en toch zijn we blijkbaar binnengeraakt... en of ik gelijk de verschuldigde som van 6 euro zou willen vereffenen... ik hou mij weeral van de onnozele, verklaar dat ik haar overal gezocht heb maar niet gevonden... dus net gemist blijkbaar... en laat wat diplomatisch in het midden hoe we dan eigenlijk wel voorbij die slagboom zijn geraakt... kortom, 'k werp mijn schaarse charmes volledig in de strijd... en meld onder andere dat ze trouwens de onverwachte eer en genoegen heeft deel uit te maken van onze allereerste avond op onze allereerste camperplaats... en dat het in elk geval een prachtige en propere locatie is om onze reis te beginnen!
Ze is zowaar "geënchanteerd"... ik hoest braaf en gewillig - en met brede glimlach - mijn 6 euro op en krijg een papiertje met slagboomcode en met code voor het sanitaire gebouwtje (met warme douche!) plus nog een paar raadgevingen...
we eten een stukje en drinken een glaasje wijn... en genieten...  ik ben zinnens een dagboek bij te houden en noteer waar we zijn en hoever van huis en zo ... en nadien sluiten we de boel hermetisch af en trekken naar het dorpje op verkenning...

echte camperaars trekken 's avonds nergens heen... zullen we later op de reis merken... echte camperaars koken, eten en afwassen in hun camper en kijken daarna naar TV... in hun camper!
Wij zijn echter geen "echten"... we zijn nog helemaal "bleu"... we eten onze meegebrachte hapjes buiten op aan het water, spoelen ons glas af en wandelen daarna dus naar een dorpje waar op een zaterdagavond in augustus zo goed als niks te zien of te beleven is, drinken daar dan op een terrasje veel te dure en niet echt lekkere pinten van een ongekend soort frans bier en kruipen nadien opgetogen en vol verwachting voor de eerste keer in ons camperbed...
onze eerste (halve) dag zit er al op zie... we zijn 252 km ver van huis geraakt... de rest van Frankrijk ligt morgen op ons te wachten!